Alla inlägg under oktober 2016

Av Sofia - 12 oktober 2016 20:41

 ….idag är det pappas födelsedag.


  HURRA  HURRA  HURRA  HURRA  för  PAPPA!!!   


Förra året fyllde du jämnt och vi hade en stor härlig fest i Torsets skola, en underbar och mycket varm augustidag. I år fyller du väldigt ojämnt så det blir ingen stor hippa. Dock värt att fira såklart! Ytterligare ett år har passerat och jag tänker ofta ofta på hur tacksam jag är att du är så pigg! Kan inte riktigt förstå att du faktiskt fyller 81. Sedan jag blivit vuxen stannar ju både du och mamma liksom i åldern! Mest tacksam är jag att just jag fick en sådan härlig människa till pappa!


Din paket har du inte fått men du har fått en hint och en lapp som beskriver vad du inom kort ska få. Sonen till din förste lärare (då i Torsets skola) är journalist och författare. Helt nyligen släppte han en bok med den inte så roliga titeln ”När jag dog (och hur det gick till)” vilket är en mycket stark berättelse. Om hur en framgångsrik och pigg man i 50-årsåldern krockade på fotbollsplanen och så illa så följderna blev mycket tråkiga (se nedan bild). Pappa har velat ha den ett tag så nu är det = check! Det är ju verkligen inte alltid man vet vad man ska köpa åt fäder som redan har allt så detta tipset var ju riktigt bra. STORT grattis älskade pappa på din 81-årsdag!!!!


Ha en fortsatt fin födelsedag!!


 


 

Å så lite minnen från förra årets hippa för pappa och min moster Karin (som oxå fyllde 80 förra året). På denna bilden är det min mamma!


 

Mingel när alla gästerna samlats!!

 

Mina bröder Anders och Pelle och jag läser för far gjorda verser

 

Pappa underhåller och sjunger "Fattig bonddräng"

 

Många gäster fyllde Torsets skola

 

  

Jag och Jonas vid bordet. Den här bilden säger mer än 1000 ord och den hänger inramad i mitt hem!

Av Sofia - 11 oktober 2016 18:28

Älgjakt råder. Det är ostmackor och kaffetermos i ryggsäcken. Det är spänning och en massa grönklädda människor vid vägkanterna. Tack o lov har jag inte sett några älgar PÅ vägen när jag åkt tidigt från Landsbro till Nässjö i gryninen och skymningen. Jag har tagit det extremt lugnt (gör hon inte alltid det tänker ni…?). Igår körde jag i 80 precis som man ska mellan Bodafors till Nässjö och jag blev omkörd av en mängd bilar. När jag hade kört förbi Spexhult såg jag varningsblinkers från en bil och kom strax efter en olycka. En bil låg totalkvaddad i högra diket och det rykte från den…. Obehagskänslan är fullständig och några minuter senare mötte jag blåljusen. Efteråt var vägen avstängd en stund pga läckage från diesel/bensin (det är ju ett område med skyddat vatten).


Om en stor älg skulle hoppa fram på vägen framför fordonet skulle man förmodligen inte ha en chans – inte ens i 80 km/h. Att köra i 50-60 skulle störa trafikrytmen och man skulle vara föremål för fler omkörningar. Det är en svår balansgång – man får be till högre makter att älgarna håller sig i skogen.


Idag startade jag med klipp och sling i Sävsjö kl. 07.00 Underbart att kapa av det som är slitet och få en något ljusare utseende. Utväxten på 7 månader är ju mitt eget fel….kan ju ringa tidigare. Hur som helst gjorde mig den ena systern på Systrarna Sax riktigt fin och jag stormtrivs. Det säger ju lite att man inte bytt frilla på säkert 10—15 år…. Tack Mia för en mysig stund med mycket prat!!!


Kvällen avslutas återigen i Landsbro med brasa och bara ta det lugnt. Jonas är skogstrött och jag är också trött trots att jag inte varit i skogen en hel dag….


Ha en fin kväll!!!


 

Brasa - check!!!

Av Sofia - 10 oktober 2016 20:04

Förra året i november (på hemväg från vår kryssning i Karibien) köpte jag mig en klocka. Vi mellanlandade i Atlanta, denna enormt stora flygplats. Har ingen riktig finklocka och jag tittade många ggr på detta jättefina exemplar. Bestämde mig efter många om o men. Märket var GUESS vilket är en favorit o billig var den inte men billigare än i Sverige. Betydligt billigare. Jag såg det som en investering vilket en fin pryl oftast är. Man kan åtminstone försvara många inköp med den inställningen. Frid o fröjd. Jag älskar denna klocka. Guldfärgad med små stenar runt urverket. Kan lika väl vara en bling-bling-klocka för 300 kr men jag riktigt känner ju att det är en GUESS. Det bästa av allt var ju att den passade så bra med min nyförlovade hand....

Har använt den mkt men nu efter semestern har den börjat sakta sig. Alltså klockan håller inte tiden. Det är ju en bra funktion när man talar klockor. De är ju till för det liksom även att de är mkt snygga som just smycke.

Drog mig lite för gå till Palms urbutik i stan. Får alltid lite dåligt samvete när jag inte köpt produkten där....men vad skulle jag annars göra? Ta flyget till Atlanta o reklamera - det har ju inte gått ett år. Ha ha... Lämnade in den förra veckan i tron om att det var batteriet som lagt av. Han skulle undersöka saken. Beskedet nån dag efter var att batteriet läckt o spänningen hade avtagit. Han rengjorde läckaget, bytte batteri och vi båda hoppades på att den nu skulle gå rätt. I lördags la den av och stannade helt. Suck!

Jag får betrakta min klocka som 1400 kr i sjön. Min urmakare tar ca det dubbla för sina varianter och de innehåller betydligt mindre nickel (fick jag oxå information om).

"Gissa" hur kul detta var??

Trevlig kväll på er!!!

Snygg är (var) den ju....

Lite sköna minnen från resan..

Av Sofia - 9 oktober 2016 13:35

Jag minns en saga från min barndom. Någon kvinna i en liten stad lagade gröt och hon lagade alldeles för mycket gröt... Gröten bubblade ut ur grytan, ned på golvet, ut från huset och rann igenom staden....


Ungefär så har jag känt mig idag. Fast gröten i detta fallet var köttfärs. Vi har planerat det ett tag. Att tömma frysen i Landsbro på lite kött (för att få plats för nytt) och göra mat, typ lasagne - matlådor. Bra!! När Jonas sa "lite kött" var det begreppet inte riktigt överens med min uppfattning om vad som är lite. När jag var klar med köttfärssåsen hade jag fyllt en 10-liters gryta och en på fem liter. Insåg rätt snabbt att de två förpackningarna lasagneplattorna som inhandlades igår INTE skule räcka. Inte heller mjölken till vitsåsen. Tror Jonas fick åka till Brobyhallen två extra ggr för både ost och mjölk. Att sedan göra en vitsås eller bechamelsås utan tillgång till en teflongryta är inte så roligt. Vispar och vispar men lika f-n bränner det vid. Tur att Svinto är så effektivt.


Nu står de fyra formarna lasagne för gräddning i ugnen och all köttfärssås gick inte åt. Det blev många formar bara av denna vara. Känner mig helt matt. Tror aldrig jag har gjort så mycket mat på en gång i hela mitt liv. Hade säkert kunnat fö 50 pers i dag på mat. Nu låter det lite som om bara jag har jobbat men Jonas har malt kött, rivit morot, hackat lök och framförallt då....åkt till affären.


Nu ska vi snart gå ut och gå. Ett mulet och grått höstväder men efter att ha stått vid spisen i över tre timmar längtar jag ut till frisk luft. Innan vi går ska vi äta lite. Kan ni gissa vad det blir? Rätt! Lasagne!! (Å många många dagar på jobbet framöver....)


Ha en fortsatt fin söndag!!


 

Varde köttfärs!!!

Av Sofia - 8 oktober 2016 17:52

En lördag med många ärenden fixade. Check. Tillbringade drygt två timmar i grannstaden Vetlanda. Jonas cykel blev servad, nya fodrade jaktstövlar inhandlade + skott (att älgkött skulle vara billigt dementerar jag kraftigt...jösses vilken dyr utrustning......), ljus och värmeljus ihandlade samt lite annat smått och gott. Jag stod inte för storhandlingen idag kan jag medge. Vi besökte affären Karlssons vilket är en riktigt trevlig butik. Där säljer de allt och lite till. Faktiskt fina lampor och ljusstakar etc. Dock har jag ljusstakar så det blir över...köpte därmed inget. Jo, toapapper.


Dagen har oxå innehållit en skön höstpromenad. Med vinterjacka på och den behövdes åtminstone halva rundan. Så härligt att röra på sig och jag riktigt känner att det suger i löpartarmen. I morgon på morgonen kanske, när Jonas ska "skjuta sig godkänd" (= för att få skjuta älg på älgjakten). Sedan, en tid framöver, får man väl hålla sig till befolkade område om man ska vara ute o ränna. Det vore ju inte roligt om man skulle bli tagen för ett djur...


Så mycket mer har inte hänt. Nu är det bara brasa och middagsfix som kvarstår på programmet. Jo, det blir älgskivor. Det gäller att äta ur frysen innan det är dax för nytt kött. Brasan är tänd. Fick nya goa strumpor, inhandlade på ICA Nära Brobyhallen igår. Rosa, såklart i oktober, med tanke på bröstcancerkampanjen denna månad. Mycket sköna!!


Go kväll!!


 

Av Sofia - 7 oktober 2016 18:17

Sitter och tittar på älghorn. Fina, stora med många taggar… De hänger ovanför TV’n och denna lite onödigt stora pjäs (surt sa Räven) har belysning baktill varpå älghornen framträder på ett majestätiskt och mäktigt vis. Jag tycker det är häftigt och riktigt snyggt att ha horn på väggen, dock inte för många. Dessa två älgar fällde Jonas med 10 minuters mellanrum för nästan exakt ett år sedan, under förra årets älgjakt. Historien om hur det gick till har jag hört många gånger och hur ofta inträffar det att samma person skjuter en 7-taggare och en 9-taggare på så kort tid….? Lär ju aldrig mer hända, har jägaren sagt några ggr. Dock är jag inte särskilt säker på den saken. Nu räcker det dock med horn på väggen…tycker jag i alla fall.


Debatten blossar upp med jämna mellanrum eller rättare sagt – finns alltid. Nyttan och behovet av jakt. Ur miljösynpunkt släpper de väl iofs också ifrån sig farliga fisar som ”förstår vår jord” men deras vilja att föröka sig kan ju människan föga påverka. Det jag vet helt säkert är att viltkött är nyttigt och magert och hursomhelst vill jag hellre ha älgen på tallriken än i bilfronten. Vi människor har ju genom jakt och för mycket sådan förstört balansen. Då pratar jag om förr i världen - alltså på den tiden man inte hamnade i  fängelse när man sköt en varg. Idag ger ju en skjuten varg högre straff än om man våldtar en kvinna eller har ihjäl någon. Det finns säkert personer som finner ett nöje i just själva dödandet men jag tror att de flesta förståndiga jägarna gör det för att de bryr sig om just balansen i skogen.  


Just nu finner jag ett stort nöje i att bara sitta här framför brasan, känna att fredagskvällen är här. Veckan som har gått har varit ett maratonlopp  men helt utan löpning (tyvärr). Inte riktigt kry i kroppen och plus en tuff jobbvecka, skjutsningar, läxor och skolarbeten, grubbleri på om det ska funka denna veckan med skolan för vissa…..allt sammantaget vill jag nu bara sitta och ”vara”. Favoritbandet Amazon spelar i Nässjö och visst hade det hade varit trevligt att vara där. Orken att gå ut på lokal finns absolut inte och faktum är att den After Worken som bjuds här på Borogatan i Landsbro går inte heller av för hackor.


Ha en fortsatt trevlig kväll!


 

Av Sofia - 6 oktober 2016 19:49

Torsdag kväll. Efter fyra arbetsdagar är jag helt slut. Inte riktigt pigg o dessutom hur mycket som helst att göra. Det tar på tant. När tant heller inte kan träna och springa som "vanligt" blir det ännu värre... Ingen ny energi fylls på och det känns lessamt. Några lunchpromenader har jag fått till och dessutom idag iförd vinterjacka!!! Jag hade inte blivit förvånad om jag hade sett snöflingor... Så kallt. Det är inte så längesen man gick i sandaler o sommarklänning i 28 graders värme i Toronto... Minnet av det värmer dock rejält.

Arbetsveckan har varit suverän. Har fått mängder med saker gjorda. Känns skönt. Idag har jag haft introduktion för nya projektledare, förklarat min roll och vad jag jobbar med, hur viktigt det är med rätt underlag från dem när det gäller färdiga investeringsprojekt (för att den slutliga hyran ska bli rätt). Det härliga är att man riktigt känner hur de förstår och det är en go känsla!! Gott!!

Det blir korv till kvällen. Inga storkok. Sen soffan o TV med barnen o Jonas. Egentligen har jag typ 300 kort att klistra in i fotoalbum (ett år tillbaka) men det får bli ett senare projekt.... De ligger kvar!

En varm morgon i Toronto under Stellas favoritskylt!! :)

Det var hett på vår uteplats.

En varm sista dag på ö:a!!

Av Sofia - 5 oktober 2016 18:54

Dagen för kanelbullen var ju igår så jag är en dag sent här. Det var ett kolossalt tjat om kanelbullar igår. På radio, i tidning och på Facebook. Bilderna var många och även undertecknad instgrammade sent på kvällen. Faktum är att jag faktiskt åt två stycken igår?eller en och en halv. Vårt fina Café Vipan hade bakat egna och då är det riktigt gott (de där stora blafforna som man kan köpa mer eller mindre som halvfabrikat är jag inte så mycket för). Det blev det dock sex blaffor från Statoil senare i går kväll när Jonas ändå skulle tvätta bilen. Statoil (Circle K som det numera heter) sålde bullar som smör och ville sälja några till oss också, dessutom ? som det hette limited edition med chokladrippel. Goda var de och det blev en mysig stund på kvällen med barnen. Det räckte dock med en halv blaffa.

Det fanns en tid då jag var duktig. Då det doftade nybakta bullar när barnen kom från skolan?eller rättare sagt när Johanna kom från skolan och jag var föräldraledig med hennes småsyskon. Det är med andra ord länge sedan. Förr bakade jag ofta och jag tycker faktiskt att det är roligt. Kreativt arbete och det ger en känsla av skapande att baka bullar och bröd, att stå och knåda degen och sedan göra krummelutter av olika slag. Det händer nu också men inte så ofta. Tar mig helt enkelt inte den tiden ? allt handlar ju som bekant om prioritering av de dyrbara timmarna. Ibland finns tiden men inte lusten.

Idag skulle jag vilja fira ?automatkontering av leverantörsfakturor?. Kanske inte just i dag men lite varje dag för nu är det nära. Vi på Tekniska har kämpat läääänge att få till det med leverantörer som skickar en sisådär 400 fakturor i månaden. Vi kan åka till månen men att olika ekonomisystem ska synka kan vara värre. Alla kan ju utan större hjärnverksamhet räkna ut att det sparar väldigt mycket tid att slippa och stansa in den långa kodsträngen för varje faktura. Snart ? inom kort kommer kodsträngen finnas där per automatik. Jag gör ju dessutom driftsuppföljning varje månad på vad våra fastigheter kostar så jag märker när något ser konstigt ut. Det krävs dock lite förarbete. Mitt var att koda samtliga underlag med rätt kodsträng. Nu har jag jobbat på nuvarande tjänst i 7 år så vissa adresser kan man som ett rinnande vatten, andra kräver mer arbete. Gediget arbete här genererar många sparade timmar i framtiden! Bra där!

När jag ändå firar kan jag slå ett slag för strumpbyxor. Tog en stickad höstklänning på mig dagen till ära och var fortfarande kvar i sommartankar. Kallt om benen kan jag medge. I morgon blir det strumpbyxor på. De bara benen får jag helt enkelt spara till nästa vår!

Avslutningsvis vill jag fira Rut eller vi kan kalla henne mamma idag. Har fått huset städat inkl några burkar lingonsylt. Lyx av världsklass! Tack snälla mor! En god fika med barnen och dig förgyllde min dag!!

Ha en fin kväll!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards