Alla inlägg den 25 november 2016

Av Sofia - 25 november 2016 18:51

Kärt barn har många namn. Lussekatter, lussekusar, saffranskusar, saffransbröd. Det finns många namn på det guldgula goda. Eller icke så goda om du frågar runt. Vid eftermiddagsfikat idag på jobbet hade caféet bakat saffransskorpor till en min och vissa andras förtjusning. För andra växer saffranssmaken i munnen. Det är väl som färsk koriander. Antingen hatar man, eller älskar man det. Då kan jag meddela att jag älskar saffran och hatar färsk koriander även om jag tycker hata är ett starkt ord i sammanhanget. Gillar inte alls ? kan man också skriva. Jag tycker om saffran i glass, i räkgryta, i pastasås med lax?.ja saffran kan man ha i mycket. Enda nackdelen är väl att man oftast glömmer att köpa det när man står i kassan ÄVEN om man intalat sig hela handlingsrundan att man just inte ska glömma. Därför fick jag ta en extra sväng till affären efter jobbet för att just köpa två kuvert. Jag vill oftast undvika affärer på fredag eftermiddag. Mataffärer i synnerhet och övriga affärer i allmänhet. Vill bara hem. Annars är det väl ett mkt bra tillfället att handla just idag. Black Friday!! Om jag skulle räkna hur många gånger jag hört detta ordet idag (och läst) blir antalet säkert 1000. Påhitt från USA är här och ett är säkert. Idag handlas det. Lönehelg och svart fredag är ju förmodligen en bra kombo.

Nu är sista plåten lussebullar i ugnen. Skönt! Det var den kletigaste deg jag nånsin grejat med. Fick i för lite mjöl. Då brukar de bli goda. Stella knegare på men tillsatte rätt mkt mjöl.

Kanske man skulle försöka sig på en saffranssås med räkor till pastan istället för standardrätten carbonara? Dock är jag inte så säker på om övriga familjen vill ha saffran på tallriken men om jag gör mitt absolut bästa så kanske det går hem. Städa huset förtränger jag ikväll. Orkar inte det med. Känner mig rätt mör efter denna veckan och det får helt enkelt räcka med ett adventsbak så här på svarta fredagen. Det gäller att samla ihop lite energi. I morgon bär det av till IKEA för att göra en slutgiltig beställning på nytt kök. Det ska bli sååå kul. Å spännande. Nästan (?) alla val är klara och sedan är det bara att vänta på leverans och äntligen få börja på att riva och montera skåp och hurtsar. Det kan vi tack-o-lov styra några veckor in i januari!! Vi firar först jul!!

Ha en fin kväll!!

Muffins med saffran

Saffranskusar - rätt fula men goda!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards