Direktlänk till inlägg 25 januari 2017

Internhyrorna för 2017 är iväg och frallpremiär....

Av Sofia - 25 januari 2017 19:37

Idag har jag sänt 143 debiteringar till våra olika hyrande förvaltningar. Hyresfakturor på drygt 120 miljoner. Alltså – det är vår avdelnings levebröd. Hyrorna är våra (Tekniska Serviceförvaltningen) intäkter och det ska vi hushålla med på bästa sätt. För dessa pengar (förutom löner och omkostnader ska vi underhålla våra fastigheter som vi äger). På papperet kan väl tilläggas. Olika kostnaderna fördelas hit och dit och egentligen är det ju bara låtsaspengar som flyttas lite mellan oss – till slut är ju ändå kommunen en gemensam nämnare där allt ska samspela. Omsorg, barn- och utbildning, vägar och gator och allt däremellan. Sedan kommer ju mycket annat oförutsett - läckande tak och t.ex skadegörelse. Att underhålla våra byggnader och planera detta väl och samtidigt ha resurser till det, kan förhindra de läckande taken. Vi kan inte göra så mycket åt klotter och glaskrossning – dock kan vi göra vårt bästa för att försöka förhindra detta och sätta dit dem som gör det (såklart).


Hursomhelst går lite musten ur när den där internhyresfilen är iväg och avstämningsarbetet är gjort. Så skönt!! Det diffade på 6 kr i år vilket är öresutjämning..... Om vi pratar % är felmarginalen 0,000005% och det är ju med andra ord inget….. I år gick det över förväntan bra och inget stopp i körningen. Jag hade inte glömt ett enda ref nr på mottagarnas fakturor så filen slank så fint igenom. Nu är det dock lite jobb för mottagarna, att kontera sina kostnader och framförallt periodisera på 12 månader. Jag håller mina tummar för att det blir rätt på alla 143 ställe och alla hyresrader….


Hela dagen har jag sett fram emot att få sätta till en deg. Goda frallor till kvällens måltid. Det var längesedan barnen kände doften av nybakat och nu när man har en fungerande ugn känns det lite extra roligt. Inspirationen flödar. Degen jäste så fint under bakduken och det är härligt att knåda degen och skapa bullarna. Kreativt arbete med händerna vid arbetsbänken som verkligen stämmer med min längd. IKEA’s köksbänk är högre än vad jag hade förut. Inte fel när man är 1,79 cm lång.


Lillelördag är det idag och TV’n Mästerkocken och därefter Renés brygga. Det kan inte bli så mycket bättre. Det är de små tingen i vardagen som ger lycka sägs det….å det stämmer bra. Barnen snart samlade och Jonas i huset.


Ha en fin kväll!!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Av Sofia - Söndag 14 april 19:37

Idag hade jag tänkt att göra så mycket, vara duktig och städa bilen och påbörja städning av växthuset. Ville inte vara ute en minut extra i denna hårda vind eller full storm. Blev inget med ovan sysslor men man kan ju vara duktig inomhus. Aska ur bra...

Av Sofia - Lördag 13 april 22:23

Upp i ottan och for till Skillingaryd. Stella hade då redan åkt, till Brinell för att göra högskoleprovet. All lycka älskade unge. Distriktsstämma med Centerpartiet på Skillingehus och tacksam att jag fick åka med Ann-Cathrin och Leif Gunnar. Vi ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards