Alla inlägg den 14 april 2017

Av Sofia - 14 april 2017 17:53

Vaknade kl. 06.00 och såg snötäckta tak. 14 april! Mardröm! Jag somnade om gott och kl. 08.30 hade snön försvunnit lite... Sedan blev det god frukost med ÄGG såklart. Två stekta. Är det något livsmedel jag skulle ha svårt för at klara mig utan så är det just ägg. Denna Gudagåva i alla dess former är helt underbart. Nyttigt och mättande dessutom. Kan det bli bättre? Knappast inte.


Vi inleder nu denna ägghögtid som egentligen inte uppstod på grund av varken harar eller kärringar - betydelsen för den största kristna högtid är än större. Påsken har en större innebörd än julen - det var då Jesus dog för vår skull på korset. Det är större än vad mina tankar förmår tänka och om man tror är upp till var och en. Att tänka på händelsen för många många år sedan ger många människor styrka och det jag önskar, är respekt för de som som tror.


Efter en lång och mycket skön promenad Spexhult t/r var vi rätt möra. Vi hade kläder för väder och som vanligt var vi för varmt klädda efter ett tag. Solen kom faktiskt fram genom molnen och då blir det värme. En storhandling på ICA inför påskhelgen - check. Mer ägg, både från hönor och från Anthon Berg hamnade i korgen. När vi åkte därifrån passade jag på att ta ett kort på de fina fina ägg som Nässjö kommun har ordnat på som påskpynt i år. Helt vanliga stenar i glada färger. De ligger i en del av stadens alla rondeller. Bra där Nässjö kommun alias Tekniska Serviceförvaltningen. Å allt larvigt tjafs om fjädrarna i år.... Så mycket energi på en icke-fråga. Jag kan en gång för alla intyga att vi använder inte fjädrar rykta från levande fåglar.


Barnen har kommit åter och i varje säng låg ett.....japp - påskägg. Inte från höna men från ICA. Å fortfarande, trots sina åldrar, blir de larvigt glada. Snart är det hockey och nu håller vi tummarna för indianerna. Vi vill INTE se en sån match som sist då det blev 6-0 till Brynäs. Hua!!


Ha en fortsatt fin fredag!!


 

Nässjö kommun, Tekniska Serviceförvaltningen har påskpyntat! Tjusigt värre!


 

En favoritskål med mandelägg och lakritsägg från Anthon Berg

 

Även jag fick ett påskägg - ett vackert exemplar från Jonas....

 

...som innehöll de vackraste praliner man kan tänka sig. En av dem har jag smakat och helt ljuvlig.

 

Några tulpaner och kvistar av ris


Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6
7
8 9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards