Direktlänk till inlägg 18 augusti 2017

Fredag på riktigt

Av Sofia - 18 augusti 2017 18:14

Gick till jobbet i duggregn och såg när jag kom till stan hur alla torgknallar ihärdigt satte upp sina stånd. Marknad i Nässjö. Jag antar att jag lider light av ”Agorafobi” = torgskräck eftersom jag under hela min tid som boende har undvikit torget på torsdagar. Om jag inte absolut behöver något (t.ex. blommor) går jag omvägar för att slippa trängas med folk. Idag på min lunch stod jag dock i centerns jacka och delade ut broschyrer om kyrkovalet. Nu var vårt stånd beläget ganska off så det kom inte så mycket folk förbi. Jag tving…eller jag menade delade ut hursomhelst några stycken broschyrer. Några skakade på huvudet och några sa bestämt nej. Vissa tittade på mig med blicken ”kyrkoval – vad är det?” och jag kan nog medge att intresset för detta val är lågt. Antalet som röstar sjunker för varje gång och dessutom går många ur Svenska kyrkan helt och hållet. Fler och fler församlingar slås ihop och präster och kantorer får verka på många olika platser än bara just en kyrka.


Oavsett om man tror eller inte och är engagerad i kyrkan är det ett fantastiskt kulturarv runt om i Sverige och jag hoppas inte dessa fina byggnader förfaller på sikt. Jag önskar att jag gick mer i kyrkan eftersom det är en underbar plats för värme och kärlek. Dock vill jag gå dit och känna att jag har tiden. Det ska inte vara som bonden svarade när prästen undrade varför han inte kom till kyrkan på söndagen. ”Det är väl bättre att jag sitter på traktorn och tänker på Gud än sitta i kyrkan och tänka på traktorn….”


Fredag! En fredag när jobbet har börjat är det fredag på riktigt. Första jobbarveckan avklarad och man är snabbt inne i rutinerna. Räkmackan på fikat i morse smakade gott och var avsevärt mycket billigare än de vi köpte på Gotlandsbåten (ha, ha). Nu sitter jag och är rätt nöjd för jag dansade ett varv med dammsugaren så det är helgfint. I högtalaren ljuder Dallas Smith som underhöll på Erik och Melindas bröllop. Himla goa låtar och låten ”Autograph” är en favorit och har en helt underbar text som passar till det fina och stora bröllopet i färskt minne. The Karlsson’s är på hemväg från sin bröllopsresa Bora Bora nu och enligt deras Insta-bilder ser de ut att ha haft det underbart.


I change your autograph, I put my name on You, I put a big gold ring on your left hand so everybody knows, that I’m the lucky one, heaven on my own….

 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Onsdag 27 mars 19:24

Medborgarbudget - en värdefull demokratisk process. Ut på tur! Förmiddagen ägnades åt att besöka resultatet av medborgarbudget i våra kransorter. En demokratisk process där folket får rösta och bestämma vad som blir verklighet av pengarna. Så värdefu...

Av Sofia - Tisdag 26 mars 18:58

Igår kväll var det gruppmöte för vårt parti, Centerpartiet. Bra diskussioner och gott fika - tack Tommy, engagerade medlemmar och god stämning. Vad kan man mer önska tänker jag. Det är mycket som händer och det stundar ett EU-val eller EP-val som det...

Av Sofia - Lördag 23 mars 16:38

I går morse fick jag bevittna hur den sista elstolpen fick fot, eller hjul. Luftledningarna är nu borttagna här i vårt område och en traktor for iväg med den. Äntligen blev vi av med vår fula ledning som förstör våra utsiktskort. Det är verkligen ett...

Av Sofia - Fredag 22 mars 19:07

Samarbete och samverkan är ett ord som har genomsyrat arbetet i kommunen sedan jag tillträdde för cirka ett år sedan. Det har verkligen gjort oss alla mycket mer medvetna om fördelarna att samverka både när det gäller det på politiska planet och i ve...

Av Sofia - Onsdag 20 mars 20:43


Skön tystnad smeker mitt öra Endast vinden hörs och läker mina vintersår Snövit matta lurar mitt öga Jag ser vinter men känner vår Kylan biter i min kind och håller isen envist kvar Från klockan sex till sex ser jag sjö och horisont Marstid...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8
9
10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards