Alla inlägg under oktober 2017

Av Sofia - 18 oktober 2017 19:54

En lång dag inleddes med tre timmar digitalisering av skolan...eller åtminstone diskussion om huruvida vad som ska göras, vilka utmaningar, behov o risker som finns. Hur blir det med integriteten och säkerheten när vi ständigt är uppkopplade mot omvärlden? Kan elever kanske känna stress och var går gränsen mellan skola o fritid? Hur intressant som helst och det var mycket trevligt att träffa alla rektorer och förskolechefer o få ansikte på namn jag bara hört.

Vi satt i grupper efter genomgången och jag kände mig både förberedd och delaktig. Jag kan ibland känna som fritidspolitiker i BU att man är ganska underlägsen. Jag är inte pedagog och har inte mer erfarenhet om skolan än min roll som förälder till fyra barn. Kanske inte så lite men ändå. Min egen skolgång oxå men då hade vi inga paddor, smartboards eller datorer. Då var enda fokus på att lära sig läsa, skriva, stava o kunna gångertabellen. Dagens skola som får barnen att förstå sammanhang och tänka konsekvenser och resultat - det är en ny tid - en spännande tid. Å naturligtvis ska de kunna allt vi kunde oxå!!!

Det är roligt att gå från en förmiddag som verkligen gett något. Alla timmar borta från jobbet är extra tuffa just nu. Folk som byter jobb o folk som är sjuka. Därför var det så otroligt kul att träffa en jobbarkompis på min löparrunda ikväll. Pigg o glad och full fart på stegen. Det värmde upp hela mig - det var kallt att springa idag.

PS. Å tack för gott sällskap på lunchen idag Sus!!! Så mysigt att träffa dig i Nässjö ibland när du sitter här o jobbar!!! Maten idag var kanske ingen höjdare men jag blev mätt!


Av Sofia - 17 oktober 2017 19:43

Första löparturen efter förkylningsperiod nr två genomfördes igår efter jobbet. Rundan blev inte lång och tempot var inte så högt men en så go känsla när man åter är igång. Dessutom bjöd vädret upp till dans. Att få 15 grader utan nederbörd när vi passerat mitten av oktober känns på något vis som en riktigt go bonus. Lika fint idag även om det onekligen var riktigt mörkt i morse. Mörkret berodde tydligen på aska efter bränder i Sydeuropa som fått lite extra skjuts hit med hjälp av orkanen Ophelia – ja, jag läste inte så noga – men det känns som att miljöförstöringen smyger sig på inpå knuten. Man undrar hur vår värld mår och kan ställa sig frågan vad lilla jag kan bidra med.


Glädjande kunde man läsa om vår egen kommun  i tidginen häromdagen att Nässjö är bäst i länet beträffande energiåtgång per person. Se nedan .


”Jönköpings kommun, som gjorde av med 13,7 MWh per person, hamnar på plats 153 i rankningslistan. Nässjö ligger bäst till i länet på plats 15. Det finns 290 kommuner i landet men bara drygt 250 finns med i listan för 2015, som toppas av Ale kommun med 6,7 MWh per person 2015.”


En stor eloge till min kollega, Pelle, som är vår förvaltnings egen energikille. För några år sedan investerade Tekniska Serviceförvaltningen, med Pelle i spetsen, (beträffande alla de fastigheter vi äger) i  engergibesparingsåtgärder vilket har gett ett enormt fint resultat. Våra fastigheter är energisnålare i jämförelse med andra och som ett resultat av detta inverkar förstås detta på den fina rakningen. Riktigt roligt och ännu roligare att få läsa om det i den lokala tidningen, det står så klart också på vårt intranät.


Nu är det kväll och vi tagit hand om, skurit och har malt ytterligare några kg älgkött. Gott att ha inför vintern. Vad är godare än en härligt musig gryta med mört kött som kokat och gottat sig i kryddig sås i timmatal. Till kvällen blir det dock tunna finna älgskivor och en god potatisgratäng. Det är ju tisdag!


Bjuder på fina bilder på en alldeles underbar orkidé. Nu är snart alla knoppar utslagna. Helt otroligt!! Säkrast att föreviga dem på bild för det kommer aldrig att hända igen....


Ha en fin kväll!!


     

Av Sofia - 15 oktober 2017 19:06

Å så var en helg till ända. En helg proppad med aktiviteter i form av fix av släktkalas, massa bandy och mängder med steg. Allt spetsat med diverse hosta, harklande och snytningar. Men jag är i grunden mycket piggare. Gott!

Gårdagens försenade födelsedagsfest för David och Stella var så lyckad o så mysig. Vi passade även på att fira far så det blev tre "Ja må han, ja må hon, ja må han leva". Till förrätt blev det inte ljungkvisten på tallriken även om vissa trodde det när de såg dekorationen. Det blev halvsmält Västerbottenost toppad med sirap och stekt persilja. Såååå gott - testa! Smält några kuber ost i micron - klart! Kycklinggryta o sedan mors goda tårta på det!

Trevligt att träffa mina bröder med fruar - det var längesen vi sågs. En av kusinerna kunde komma - Simon - nyss hemkommen från skidåkning o jobb i Canada. Johanna lyckades bjuda in ytterligare två gäster och en var inte helt okänd. En f.d körmedlem från äldre glansdagar med TCB! Kul att se dig Wictor o få bjuda er på mat! Hoppas ni hade en fortsatt bra kväll i Jönköping. Det är ju så - när vi gamla börjar klippa med ögonlocken - då fortsätter nattdjuren på vidare äventyr.

Tack alla för att ni ville komma o fira David o Stella!

Å bandyn gick verkligen NIF's väg denna helg. Fyra matcher spelade i Svenska cupen o P18 vann varje match med ca 10-12 mål. Idag slutade sista matchen 17-2. David var nog inte allt för svett o det var inte de mest spännande matcherna men härligt spel av NIF. Behöver jag skriva att de är vidare för nästa omgång? Sandviken om två helger. Där väntas nog värre motstånd.

Söndagkvällen är här o nu är tåg o hotell bokade för vår resa till Stockholm den 10-12 nov. Då kommer Erik med sitt Ottawa till Stockholm för två matcher! SPÄNNANDE!!!

Go kväll!!

Bordet är dukat o klart

Tre födelsedagsbarn samt mamma o kusin Simon

Lönnsirapslikör till kaffet

Ungdomarnas bord

Tårtdekorationer blev blommor på bordet

NIF P18 har levererat hela helgen

En fin bild på ett vinnande lag!!!

Av Sofia - 13 oktober 2017 21:02

Nä - jag är inte skrockfull. Lägger både nycklar och skor på bordet och svarta katter... Eller är det dem man ska spotta åt när de passerar över vägen. Jag går inte så ofta under stegar men varför skulle man det? Stegar är inte så ofta placerade så jag behöver gå under dem.

Nej, det har inte hänt nåt oturligt för mig idag. Det har varit en jättebra dag. Jag har snutit mig typ 50 ggr (hur mkt vätska kan man ha i kroppen?). Men jag har mått bra, en otrolig bra jobbdag och har fått massor bra gjort idag. Som siste man på avdelningen lämnade jag jobbet och vilken känsla av fredag när man lämnar stället strax innan fem.

En superhandling på ICA o hem o packa upp alla kasar. Sedan blev det malning o packitering av älgko, skjuten i tisdags av Jonas älglag. Tacos till kvällen med alla barn o förberedelser inför morgondagens födelsedagsfest för Stella o David (något försenat). Det ska bli såååå kul att de kan komma - båda mina bröder med respektive plus min mor o far.

Idoltittning pågår - gillar årets idoler. Har så många favoriter.

Ha en fortsatt go kväll!!

PS. Kan förnimma gårdagens känsla när jag kom från stationen efter ytterligare ett försenat tåg från Stockholm. Känslan av att någon är hemma, någon som väntar på mig, i ett upplyst hus med dörren öppen. Härligt!!

Paparazzi-Jonas är i farten

Av Sofia - 12 oktober 2017 07:55

...idag är det min älskades PAPPAS födelsedag! Stort grattis pigge far. Jag är så tacksam att jag har fått ha dig så länge i mitt liv. Det finns så mycket klokt i dig. Du är ingen person som håller låda på fester men du är nog den som gjort vissa härliga kommentarer till minnen som fortfarande omtalas! Du har alltid stöttat mig och när jag verkligen vandrat in på krokiga vägar har du gjort vägen rakare. Hipp hipp hurra för dig!

Jag sände precis en bild på min hotellfrukost till födelsedagsbarnet o undrade om han fick lika god frukost just idag. Dock kände jag inte vad någonting smakade. Så tråkigt. Har hostat mig igenom natten men känner mig ändå hyfsat utvilad. Kan ju vara bra med tanke på vad som väntar idag. Hyresjuridik lokaler. Fördjupning.

Jag hoppas att mina andra kollegor från Nässjö inte har samma otur med tåget som jag hade igår. Blev försenade en timme o drattade in på gårdagens momskurs med andan i halsen. Bra kurs och engagerade deltagare o vi befann oss på PWC's fina huvudkontor. Satt o hostade, snöt o nös... Kunde känna vad de tänkte (precis som jag tänker om andra). "Kunde hon inte varit hemma när hon är sjuk". Men en kurs som kostar x antal lusentappar vill man ju ha lite valuta för.

Ha en fin dag alla o särskilt du fine far!!

Dagens jubilar - min fine far med hans fina fru

PWC leverar - både kursinnehåll o tillbehör

Av Sofia - 10 oktober 2017 19:16

Jag jobbar med olika saker. Det är anläggningsreskontra där miljonbelopp ska tas om hand (o stämma på öret), det är internhyreskontrakt där 4 100 kvadratmeter ska debiteras. Ska ringa o höra med Fru X, modell äldre, varför hon dröjer med sin hyra då dagen för att sända henne till Inkasso egentligen redan har passerat, det är avtal om kolonilotter för 7 hundringar per år, det är budgetarbete där man ska gissa om vintern blir hård och svår, det är byggande av artiklar i fastighetssystemet och ha koll på så de bokförs på rätt konto, det är förhandling med Hyresgästföreningen om nya hyror, det är debiteringar och ha vetskap om artikeln ska vara momsad eller inte… Det är brett och det är olika. Högt och lågt! Jag kan lite om mycket men skulle vilja kunna mycket om mycket. Eller låt oss säga – helst av allt vill jag vara expert på allt. Något som är fullständigt omöjligt och gör det extra knepigt när det är tight med personal - man får hugga i på många ställen. Faktum är att det är oerhört stimulerande – kanske inte alltid under tiden svetten lackar men när saker och ting blir gjorda.


I morgon ska jag på kurs tillsammans med en kollega. Till Stockholm. Fördjupning i moms betr. fastigheter. PWC står som expert och arrangör i sammanhanget. En fortsättning på den kursdag jag tillbringade i Värnamo för någon vecka sedan. På torsdag är det kurs i fördjupning hyresjuridik lokaler. Denna kurs bokades för länge sedan och vi är några fler som åker. Detta gör såklart att vi blir ännu vassare på dessa bitar när nu Tekniska Serviceförvaltningen ska ha ytterligare ansvar för de externa kontrakt som våra olika förvaltningar hyr. Det är ett dråpligt sammanträffande att två kurser man ska gå går av stapeln exakt dagen efter den andra – blir lite effektivt.


På tal om saker som blir gjorda och lyckade! Har tjänat pengar till Nässjö kommun. I runda slängar 130 000 kr per år. Fortsättningsvis behöver vi inte betala fastighetsskatt för tre av våra vårdboende. Efter ett antal timmar av nedlagd tid har vi nu fått Skatteverket att förstå att dessa är en specialenhet, vilka man inte betalar skatt för. Det har varit många samtal med Skatte-experter och reda ut hur de gamla taxeringarna har hängt ihop. Dessutom har jag fått hjälp av respektive områdeschef som har svarat på frågor som inte jag har kunskap om och glädjande kan nu Socialförvaltningen slippa denna kostnad. För det är denna förvaltning som i slutändan tjänat på det. Härligt när man lyckas i en uppgift där man bara kan lite…men har varit tvungen att lära sig mycket…eller åtminstone mer.


Kunskapens ryggsäck är aldrig tung att bära!


Ha en go kväll!!

 

Nu "kan" jag även den nya Blossa... Mango, Spiskummin och Chili - riktigt mumma och annorlunda!!

Av Sofia - 9 oktober 2017 18:30

Grått! Mulet! Kallt! Å så lite regn på det. Jag njuter….inte!! Dags att leta fram vinterkläderna och det är aldrig en rolig syssla. Känns som att jag nyss la undan dem. Å andra sidan kan det förklaras med att det dröjer en bra bit in i maj innan jag "sluttvättar" det som ska tvättas osv. Idag är det premiär för älgjakten. Den enda fördelen med det kalla vädret är väl att djuren kan möras (hänga) ett tag innan styckning sker. Tror nog iofs att samtliga jägare vill ha fina soliga dagar när det går i drevet eller sitter på pass….å dricker sitt kaffe med medhavda mackor…eller grillar korv. Det låter som att jag varit med och kan det här men det har jag aldrig varit. Men jag hör.


I morse stod Jonas och förberedde sin matsäck och ska jaga några dagar denna veckan. Man får tycka vad man vill om jakt men jag tycker det är bra att älgstammen begränsas. Som bonusen får man ju gott viltkött. Att färre behöver fronta ett djur med bilen. Min dotter Johanna pendlar till sitt jobb i Landsbro och eftersom jag enligt Jonas vet var vilda djur har sina stigar och brukas synas är jag extra orolig. Tänk om man kunde sätt viltstängsel överallt? En orimlig kostnad och naturligtvis icke genomförbart men fy vilken ångest jag har för att något ska hända. Om olyckan skulle vara framme har man inte en chans att bromsa. Mer chans om farten är låg men att hålla 50 km/h är ju inte heller rimligt – i längden.


Förkylningen sitter i men jag känner mig ändå hyfsat pigg. Det är mest snor och hosta som belastar mig idag. Dagen har gått fort och nu ligger jag i soffan och vilar. Inte många steg idag och tänker inte fresta hälsan även om det är festande, näst intill alltid, att röra på sig. Hoppas på bättre väder i morgon!Bredvid mig ligger det en frusen och trött jägare...se lite ut som en trött älgkalv...har förresten inte sett nån sådan...


Igår lyssnade vi på partiledardebatten på TV. Jo, jag tycker faktiskt det är intressant. Vi är ju ändå några som tycker politik är intressant och framförallt nödvändigt. Vi borde bli fler som tycker samma sak och ta steget att engagera sig. Det räcker liksom inte med att gå till vallokalen vart fjärde år och därimellan gnälla på allt "dumt" som beslutas. Det skulle va trevligt om fler unga (yngre) människor tog steget in den politiska världen, och äldre med för den delen. Det var som en klok människa sa till mig när jag på allvar bestämde mig för att bli mer aktiv. "Bra, Sofia! Modigt att du vågar kliva ned från läktaren och gå ned på planen och börja spela”. Ibland gör det ont att få bollen på sig eller en man kan få en hård spark då och då men det är ju resultatet som räknas. Att t.ex nu få se Nässjö kommuns rankning av elever bli bättre och stiga i placeringar – det känns som att få vara delaktig i en trevlig seger (eller delseger) – vi har lång väg kvar med alla utmaningar (läs besparingar).


Som vanligt tyckte jag att Annie Lööf skötte sig utmärkt i går. Hon är vass och säker i replikerna. Det som är tråkigast är när politiker inte svarar på frågan direkt utan drar samma visa igen likt ett inövat mantra. Å sen tycker jag ju att faktiskt att båda lagen skulle prata mer om det som ska hända än älta det som är hänt under respektive mandatperiod. Det blir en spännande tid framöver med partiledardebatter inför valet nästa höst.


Ha en go kväll!!


 

Minns Stellas kommentar när hon tog på sig sin kavaj som hon fått i födelsedagspresent för två år sedan.

"Nu ser jag ut som en sån som du, mamma - en sån där politiker".


 

Tre såna där....politiker...som engagerar sig på lite olika nivåer!! Bror, Annie och jag


 

En bra jägare som engagerar sig i viltvård!!  




Av Sofia - 7 oktober 2017 16:54

Igår var en vilodag. Kurera mig o vila. Framåt dagen kändes det som att det vände o jag tog mig hur som helst ut en liten stund. Med klarblå himmel o sol är det ändå bra med frisk luft - så resonerade jag. Å det var skönt. Hade jag varit pigg hade jag nog inte slutat alls att gå. Några ljuvliga höstbilder fick jag på rundan o sen gick jag hem till soffan o drack en hemmagjord smoothie. Nyttigt o definitiv gott. Kul när båda de sakerna harmoniserar!

Idag känner jag mig mycket piggare - tja allt är ju relativt. Ingen löpartur förstås men vi gick en bra runda. Snålblåst o ingen sol men jag var sååå glad för att jag var piggare. En fika på Circle K blev en energikick innan vi traskade åter till hemmet. Det är ju sååååå mysigt med miljön på fd Statoil.... (eller inte). Men idag låg stället lägligt.

Nu har vi varit duktiga en stund. Skruvat upp resten av fönsterbrädorna o äntligen kan vi sätta check på detta projekt. Under tiden har jag rensat Stellas byrå med kläder. Huuuur mycket trasor kan en unge ha??? Inte för att jag köper så mycket men hon ärver o gillar att ärva. Nu går det hursomhelst stänga lådorna igen o allt i storlek 134 är slängt. Eller undanlagt i varje fall. Hon har en otrolig förmåga att sakna det jag då och då tar bort så jag lägger det i en påse så länge!

Ha en fortsatt go lördag!!

Gårdagens goa bilder

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards