Alla inlägg den 21 mars 2018

Av Sofia - 21 mars 2018 20:43

Hela dagen igår var jag på politiskt uppdrag. BU-dag vilket äger rum en till två ggr per år med något intressant tema. Samtliga rektorer, tjänstemän och politiker deltog och även igår de specialpedagoger som finns inom förvaltningen. I går var det de tre psykologerna inom barn- och utbildningsförvaltningen som höll i agendan och ämnet ligger mig varmt om hjärtat. "Vilket stöd behöver våra barn/elever i förskola/skola för att nå sina mål". Intressanta ord och gruppsamtal om tillgänglig lärmiljö.


Som politiker i denna församling av professionen kan jag bara delta, vara engagerad och lyssna. Min egen erfarenhet av att ha ett barn som har gått en krokigare väg för att nå vissa av sina mål hjälper såklart till - i tänket. Alla turer och processer i skolan och via BUP och tillbaka. Igår handlade det mer om att förbättra arbetet och att jobba med en mer inkluderande pedagogik och framförallt då i klassrummet. Att möta barn på deras nivå. Att t.ex upptäcka de som avviker från det normala. Å vad är normalt - egentligen? Vi är alla olika individer med olika behov. 40% av barnen i grundskolan behöver någon form av extra stöd. Många har diagnosen eller en blandning av olika. Alla barn måste ha rätt förutsättningar för få kunskap. Att inhämta den gör vi alla på olika vis. Att vara flexibel är en stor utmaning för dagens pedagoger.


Förr stod läraren ensam i sitt klassrum - idag är det kollegialt lärande som gäller. Jag hade bra betyg i historia när jag gick i mellanstadiet. Kunde smälla in många årtal i skallen. Det fanns en historiebok och den var "rätt". I dagens skola fokuserar man mer på att förstå samband i historiens många skeende. Lägg till ett informationshav som är enormt (internet). Källkritik borde vara ett eget ämne i läroplanen. Tiderna förändras.    


Dock hade jag lite svårt på att fokusera på nuet fullt ut, igår. Jag var ofta någon annanstans i tanken. Tankarna flög iväg. Till en liten ängel. En liten ofödd pojk som dog. Det smärtsamma beskedet nåddes oss för några dagar sedan, att Erik och Melinda hade förlorat det barn som väntade i magen. Kan inte med ord beskriva den sorg som finns. Ofattbart! Hur de har längtat och väntat och så inträffar detta. Vi har längtat och väntat. Att bli gravid är verkligen en gåva men livet är oförutsägbart och ödet slår blint - vem som helst kan drabbas. Alla tankar till familjen Karlsson. Så svårt det är för Jonas att vara så långt borta från dem. Jag kan bara ana hur det känns att vara i deras situation. Det känns så tungt.


Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards