Alla inlägg den 31 mars 2018

Av Sofia - 31 mars 2018 20:25

Det tar många timmar att förbereda och så är allt över på 20 minuter. Beskriver processen påskbuffé inklusive ätandet. Det beror naturligtvis på hur många olika sorters rätter man har på sitt bord, förstås. Vi startade dagen med en förhållandevis tidig morgonpromenad, traskade i solsken och minusgrader upp till Smålandskräftan och hängde (nästan) på låset. 8 min över 10 var vi där men det var redan många före i kö. Handlade diverse lax, såser samt räkor till garnering av äggen.


Hem och fixa det som inte redan var fixat. Bara att skala ett antal lite för färska ägg - det tar sin lilla tid. Gästerna var Jonas barn med respektive o lille William. Äldst i gänget var Jonas mor, Birgit. Samtliga mina barn var oxå på plats och det var inte väntat att alla skulle närvara, så därför lite extra kul. Å maten räckte i vanlig ordning. Snabbt gick det och man blir fort mätt. Jag älskar Janson men när man väl kommer till den där högen på tallriken - stoppmätt. Trevliga timmar! Tack alla!


Efteråt la jag mig i badet. Frusen och väldigt trött. Lyssnade på en pod - dokumentären av mordet på Fadime. Visste till slut inte om det var svett eller tårar i mina ögon. Det är kanske inte förrän nu jag fattar hur extremt modig och stark denna kvinna var. När man hör hennes ord efter rättegångarna, hur väl hon ändå talar om sin far och sin bror trots att de gjort henne så illa. "De förstår inte bättre", som hon sa. Det som fascinerar mig mest är att hennes starka längtan till sin mor drev henne att åter besöka Uppsala med livet som insats. Hon satte sitt liv på spel på grund av kärleken till sin mor och sin lillasyster. Trots att hennes mor hade vänt henne ryggen i konflikten. Lite ofattbart.


Hotet att hon skulle bli dödad om hon återvände dit verkställdes och hon dog för sin kamp, sitt beslut att bryta med sin familj. I går dog Jesus på korset för vår skull. Stort att förstå och för vissa väldigt svårt. Guds kärlek till oss fick honom att offra sin son. Bland alla påskfjädrar och mandelägg kommer budskapet lite bort. Många har svårt att ta till sig tankar på religiösa budskap och förklaringen är ofta hur världen har blivit. Många konflikter och krig beror just på olika religioner. Ja, man får tro på vad man vill och hur man vill. Huvudsaken är att vi respekterar varandra oavsett hurdana vi är, hudfärg och land. Om alla skulle göra det vore ju krig och förtryck obefintligt.


I natt ska jag ut och köra bil. Hämta några glada ungdomar i Jönköping. Curling eller ställa upp - det är frågan? Det händer välidgt sällan så jag lutar mig tillbaka på det senare. Jag kan inte påstå att jag ser fram emot resan fram på småtimmarna men jag har sängen att längta till när jag kommer tillbaka. Det gäller att se det positiva i allt!!


Ha en fortsatt fin påsk!


 

Jonas steker på köttbullarna och prinskorven.

 

Idag gick det åt två bord.

 

Till kaffet! 

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards