Alla inlägg den 21 juni 2018

Av Sofia - 21 juni 2018 19:01

I går var en bra dag. Underbar sushi på Saluhalv till lunch, tårta på sommarfika och kväll i Landsbro med HELA Jonas familj. Det sistnämnda händer inte särskilt ofta. Så kul när alla kan samlas. Äntligen fick vi träffa Erik och Melinda efter allt som hänt. Skönt att få krama om dem, umgås och prata en stund. Vi grillade gott och Jonas och jag hade fixat tårta (köpt på Thimons) som vi smaskade i oss. Kladdkakebotten, vit choklad och passionsfruktsmousse – det smakade lika bra som det låter.


På sommarfikat på eftermiddagen kom Mejer Andersson – en välkänd profil i Nässjö – och berättade historien om den byggnad vi arbetar i. Huset RANG, där en mycket välkänd och framstående herrekiperingsfabrik höll till med sin verksamhet ända fram till slutet av 60-talet. Vi fick se bilder hur det såg ut förr och även hur reklamen för kostymerna och överrockarna såg ut. Det jobbade som mest 300 pers här, merparten var kvinnor. De år företaget gick som bäst tillverkades 75 000 st kostymer!! Wow!! Mejer berättade om det "goda" 60-talet då både konfektionsindustrin och bandyn gick väldigt bra i Nässjö. Hela laget Nässjö IF fick varje år gå längst upp i huset och ta mått och alla i laget fick en skräddarsydd kostym. Det var tider det!


Idag är det dagen före röd dag. Jag passade på att flexa ut tidigare och hade tänkt att ta en löpartur. Kände verkligen inte för att springa ut i hällregn så den ersattes av en cykeltur inomhus. Kan spara löpningen till i morgon. Kanske det är uppehåll. Allt blött som kommer ned från himlen behövs och jag önskar ännu mer regn. Dock inte på självaste midsommarafton men enligt erfarenhet kan vi varken välja eller bestämma. Kläder på och värme inuti eller hur ska man uttrycka det? Glögg kanske passar bättre än bubbel. Penséerna i krukorna utomhus har ranglat iväg och blåsten har gjort dem fula. Jag får verkligen se om jag orkar åtgärda detta innan midsommar. Har inte så mkt tid på mig men kanske lusten ramlar på mig.


Ha en fortsatt fin eftermiddag!

 

Här visar Mejer upp en bild hur vår byggnad såg ut förr. Notera reklamskylten till höger!


 

Vår förvaltningschef tackar för Mejers intressanta ord på fikat innan semester.

 

God grill med HELA Jonas familj

 

  

 

Fina bröder o lika

  

   

Godistårta

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards