Alla inlägg den 29 juni 2018

Av Sofia - 29 juni 2018 18:57

Läste dagens tidning i morse. En sån bra artikel om att man ska lägga undan mobilen o istället välja boken på sommarledigheten. Sex skäl till att välja att vända blad. Bland annat tål boken sand o den kräver varken batteri eller nätverk. Det främsta skälet (tycker jag) var att du välkomnas att ta del av något annat än din egen lilla värld. Något riktigt bra att tänka på. Jag ska läsa denna somnar. Under säsong blir det mest politiska handlingar - den lilla boktid jag anser mig ha.

Å därmed gled jag in på ledaren i dagens tidning. Politik. De olika partiernas ungdomsförbund tappar medlemmar i en allt snabbare fart. Det är inte brist på ungas engagemang - tvärtom - men det har förändrats. Många ungdomar brinner för sakfrågor o söker sig till organisationer och t.ex facebooksgrupper som rör just deras speciella fråga. Intresset för politik är svagt. Många menar att politik är svårförståeligt o otydligt i sitt budskap.

Hur förändrar vi detta? - o då ställer jag frågan till framför allt våra partier o mig själv. Det tar tid att sätta sig in i olika frågor och man måste ha mycket kunskap innan man tycker, tänker o säger. Inte lätt med andra ord. Vårt demokratiska system är uppbyggt på ett visst sätt o om man vill vara med och förändra är det ju det som gäller. Dock intressant att diskutera frågan eftersom vi om ett antal år kanske har ännu svårare att få nya medlemmar till våra partier. Det urholkar demokratin så länge vi har det system vi har. Demokrati är värdefullt - unga idag tar detta för givet. Kanske är det är en av anledningarna...

Minns när jag gick in i politiken - en jobbarkompis sa till mig. Bra gjort Sofia, och modigt! Att ge sig ut på planen och spela istället för att sitta på bänken o gnälla.

Ha en go fredag!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards