Alla inlägg den 5 juli 2018

Av Sofia - 5 juli 2018 16:10

Ja man kan väl utan överdrift säga (skriva) att jag är part i målet men jag tyckte Annie Lööfs tal i går i Almedalen var fantastiskt bra. Välskrivet tal och vältalig som alltid. Rapp o snabb. Med riktigt bra insatser för integration går vi mot val. Jag tror ärligen på dessa idéer med intensiva insatser till nyanlända från dag ett. Det svenska språket och att bli förstådd är otroligt viktigt. I färskt minne efter en liten flickas samtal tillika hyresgäst i går. Hon pratar perfekt svenska och är bron mellan mig och sina föräldrar och jag försöker förklara för en tioåring (cirka) hur viktigt det är att hon berättar för sin mor och far att de måste meddela mig betr. tillfälligt uppehållstillstånd blir permanent eller inte, så fort som möjligt.

Annie hanterade nazisterna som störde på ett proffsigt sätt. Kan inte alls begripa att de får tillstånd att vara på allmän plats med bokbord (?) överhuvudtaget. Gick inte att hindra enligt yttrandefriheten. Har de inte förbrukat den friheten i samma stund de ansluter sig till NMR? Just a question! Regler och lagar tar ibland stryptag på samhället och bakbinder handlingskraften. De hade fått platsen granne med RFSL ungdom vilket innebar att de då avbröt sina aktiviteter. Läste i Aftonbladet att Rossana Dinamarca (V) var mycket kritisk mot att polisen gett NMR tillstånd att sätta upp bokbordet. Hon håller inte med de som hävdar att NMR har rätt att vistas i Almedalen på grund av yttrandefriheten. I stället anser hon att NMR begränsar yttrandefriheten för andra. ?- Man täpper ju igen andras yttrandefrihet. Det är ett hot mot demokratin. Min rörelsefrihet begränsas väsentligt, för jag vill inte gå runt själv.? En självklar säkerhetsrisk för HBTQ-personer. Det är bara för ynkligt. Yttrandefriheten är fantastisk men tolkningen av den då och då kan man ju med tanke på ovan klart ifrågasättas.

Sista jobbardagen. Det är en mycket speciell känsla att trycka ?ut? på stämpelklockan dagen före semester. Jag har nu jobbat i 28 år (med avbrott för 4 barn och plugg) och jag känner fortfarande en otrolig tacksamhet över att jag får vara ledig i fyra veckor med betalning. Jo, jag VET att jag tjänat in den men ändå. Det är stort! Det absolut viktigaste uppdraget denna veckan (ha, ha) var att vattna korridorens blommor då ordinarie bevattningsstyrka samt förste ersättare har semester. På mitt rum är det tomt på blommor. Får ett infall då och då och köper en orkidé. Den håller någon månad (i bästa fall två), sedan dör den. Eftersom siden och plast går fett bort får det vara tomt.

Semesterlappen är uppsatt! Dörren har stängts. Hem o vila upp mig och ladda batterierna för en kommande och förmodligen en krävande höst. Nio år på Tekniska. Aldrig har jag haft ett bättre och ett mer stimulerande arbete. Otroligt fina kollegor och arbetsuppgifter som utmanar mig (de flesta). Ja, jag har svurit på GDPR många gånger denna vår men shit vilken erfarenhet även det har varit. Att få bita i ett surt äpple som till slut visar sig smaka ganska gott. Har haft ovärderlig kontakt med andra förvaltningar och människor i samband med detta uppdrag samt lärt mig massor. Det är aldrig fel. Dessutom har jag återigen fått bevis på att envishet är en riktigt bra egenskap i många sammanhang. Check på den!

Sedan önskar jag ju igen att jag efter 48 år kunde sluta oroa mig för allt i förtid. Chefslösa till hösten - oroligt i magen och lessamt men det är också något vi bara ska ta oss igenom.

Ha en fantastiskt bra kväll!

Gott att sätta upp den på dörren.

Firade in semester med en simtur. Gudomligt!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6 7 8
9 10
11
12 13 14
15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards