Alla inlägg den 1 augusti 2018

Av Sofia - 1 augusti 2018 13:22

...idag är det min fine brors födelsedag. Stort grattis älskade bror Pelle på din dag som både är födesledag och namnsdag! Dubbelgrattis!


Både Jonas och jag älskar att ta sig fram genom att sätta ena foten framför den andra men de gånger vi tar cykeln säger vi alltid att vi borde cykla mer. Så otroligt skönt och smidigt. Vi har många gånger i sommar tagit cykeln och handlat istället för bilen. Kassarna på styret.  Har till och med pratat om, att någon gång genomföra och uppleva en cykelsemester. Denna sommars väder gör ju verkligen att tanken är mer lockande. Att komma fort(are) till olika platser, tälta och vara ute i naturen - vad vore mer underbart. Är vädret blötare lockar det dock mindre.. Packningen bestående av plagg som behöver strykas får minimeras och sminknecessären får stanna hemma. I och för sig - denna sommar har jag använt make up typ aldrig. Känns som att det flyter bort i värmen och jag har insett vikten av ytterligare en tidsvinst.

Under de fyra semesterveckor som snart har passerat har vi besökt många städer. Något som jag verkligen har funderat på och lagt märke till är hur olika städer har byggt upp sin tillgänglighet beträffande cykelframkomlighet. Man kan konstatera att Malmö och framförallt Köpenhamn har kommit betydligt längre än t ex Göteborg. Malmöborna och våra danska grannar är helt klart ett cyklande folk. I  dessa städer cyklar man med större säkerhet. Har sett otroligt många olika varianter av cyklar dessutom. Cyklar med cykelkärror där småbarn snällt hänger med i trafiken. Tänk vad det måste underlätta för föräldrar som väljer bort bil i storstäder. För att inte tala om hur smidigt det är att åka och handla - lasta kärran full, även med tunga grejor.

Ett annat alternativ till bil är trehjulig elscooter - perfekt med ett stabilt fordon med rymliga cykelkorgar. Även de som är till åren komna eller har sämre balanssinne - måste vara en helt perfekt lösning. Kanske vore något att satsa på till komma de cykelsemester - nu vill jag ju ha träningen (stabila trehjulingar finns öven utan el) men denna sommar kanske el i värmen hade varit bra!

Jag tror att förutsättningarna för att cykla mer och ställa bilen ökar om GC-vägar blir bättre och säkrare. Cykelns fördelar är enorma - både när det gäller miljö, kostnad och träning. Står snart inför ett val om jag ska förnya mitt privatleasing av bil…..funderingarna på miljövänliga och billigare alternativ fortsätter.

Ha en fortsatt go onsdag!


 

Den ljuse lintotten är bror Pelle 6 år. På bilden även bror Anders och jag. Kort taget 1970.


 

Istället för bil....  

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7 8 9
10
11 12
13
14 15
16
17 18 19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards