Direktlänk till inlägg 14 augusti 2018

Sen grön kväll och tidig grön morgon

Av Sofia - 14 augusti 2018 19:56

Det märks att det börjar närma sig valet. De gröna uppdragen duggar tätt. Vi spurtar inför valdagen. Efter gårdagens inspirationskväll i Norra Sandsjö bygdegård med både kända och mindre kända politiker var stämningen på topp. Diskussioner och intressanta frågor togs upp och jag gick därifrån med en go känsla i magen. Man känner en stor samhörighet med andra centerpartister när man träffas gemensamt för en sak. Sverige ska framåt! Frågan är vem av alla partier som kommer längst? Grön tillväxt och gröna idéer får mig och tro att det är Centerpartiet som går låååångt.


Höstens val blir ett värderingsval. Vilken väg väljer du? Låter du blåsas omkull i den hårda vinden som viner runt knuten eller vågar du stå upp för medmänsklighet. För den springande punkten är att våga bemöta de som redan har bestämt sig, de som är så missnöjda så de väljer vitsippepartiet. Hade själv ett samtal idag där jag förstod att bl.a nattens bilbränder var orsaken till personens i fråga, bitterhet. Nej, det är verkligen inte okej att bränna bilar, aldrig någonsin. Om bilförstörelse eller andra dumheter sedan beror på tristess eller att visa sin fientlighet gentemot samhället spelar mindre roll. Man bränner inte bilar! Punkt! På just den punkten var vi i varje fall överens i samtalet.


Gårdagskvällen avslutades med att systrarna Marielle och Madeleine Almquist från Myresjö pratade om sin pod - politikpratarna. Två unga, drivna tjejer som för något år sedan ville engagera sig politiskt men visste inte i vilket parti. De låste in sig i källaren och läste samt pluggade på om samtliga alternativ. Valet föll på Centerpartiet – såklart! De boostade oss alla och spred en härlig och glad stämning. Avslutningsvis bad de oss alla att prata på en enkel nivå till folk vilket är ett råd som verkligen är värt att repetera. Enkelt och rakt! När jag kom hem var det lögn att somna. Uppe i varv efter dagens intryck är det så svårt att varva ned tankarna. Å vetskapen om att man ska stå på stationen och kampanja kl. 06.00 påföljande morgon gör ju att John Blund inte riktigt tar sitt uppdrag på allvar.


I morse delade vi ut goodiebags till alla som skulle till och från tåg på Nässjö station. Rikskampanj för Centern på Sveriges alla stationer. Kassarna gick åt som smör i solsken. Info (reselektyr), muffin, festis så långt laget räckte fick alla som ville med sig och nästan alla jag mötte tog en kasse. Sedan är det ganska roligt att betrakta människors uppsyn när man går fram och säger ”god morgon” och sträcker fram en gåva. Vissa ser mest besvärade ut – typ ”är-du-en-sån-där-som-ska-sälja-på-mig-ett-mobil-abonnemang-blicken”. Andra ser enbart glada ut – och tackade så hjärtligt för påsen. Andra reflektioner - om det är några stycken som kommer i flock och den förste tackar nej, då tackar i 9 fall av 10 också nej och vice versa.


Packade valbroschyrer på lunchen och i kväll blir det nog ett utdelningsrace i närområdet där vi bor. I kväll när jag lägger mig på kudden kommer jag nog fundera på hur papperskorgarna på tågen har sett ut under dagen i vårt avlånga land. Stort tack i efterhand alla städpersonal på tågen.


Avslutade kvällen med att dela ut en grön broschyr i vårt närområde. Jag måste säga att min sambo är en fantastisk support i mitt politiska uppdrag. Det är ju så mkt roligare att gå omkring och vara två. Kan ändå inte komma ifrån känslan att jag känner mig lite halvt oobekväm när jag lägger grejer i andras brevlådor. Varje gång det står "Ej reklam" på lådorna kör jag mantrat i huvudet. Detta är samhällsinformation - inte reklam. Detta är samhällsinformation - inte reklam. Detta är SAMHÄLSSINFORMATION - INTE REKLAM.


Ha en fortsatt fin kväll!  

Frukost


 

Syster och bror (Fick frågan om vi börjat jobba på Konsum.... ha, ha, ja det skulle jag i så fall inte heller skämmas över)


 

Härligt morgonpigga människor

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr...

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Av Sofia - Söndag 14 april 19:37

Idag hade jag tänkt att göra så mycket, vara duktig och städa bilen och påbörja städning av växthuset. Ville inte vara ute en minut extra i denna hårda vind eller full storm. Blev inget med ovan sysslor men man kan ju vara duktig inomhus. Aska ur bra...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7 8 9
10
11 12
13
14 15
16
17 18 19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards