Alla inlägg den 23 augusti 2018

Av Sofia - 23 augusti 2018 19:42

Nässjös Stortorg en torsdag i augusti. Solen värmer trots tidig timme och det är redan kl. 07.00 mycket folk som är morgonpigga och köper blommor. Jag ska väl ärligen säga att jag inte är någon frekvent torgbesökare – i varje fall inte vid lunchtid. Nästan lite för mycket folk och ska jag inget ha, ser jag till att inte heller skapa behovet av det (det är i regel väldigt enkelt att göra det). Idag hade jag tänkt att köpa ljung. Den senaste veckan har jag haft den tanken. Nej, de petunior jag satte i början av sommaren har varit helt fantastiskt fina och både jag och Jonas (plus barnen under vår semester) har hjälpts åt att vattna dem. Sista tiden har de dock sett risiga och ledsna ut. Tog bort allt utom lammöronen, som Jonas googlade sig till, är perenna. Ska försöka övervintra dem på nåt nice ställe på Karpvägen 27.


Holländaren på torget, ett blomsterförsäljningsställe, hade ingen ljung. ”Det känns lite tidigt och lite tråkigt” sa han. "Det är ju sommar än." Jo, förvisso tänkte jag med tanke på dagens varma temperatur.  Han pratade ikull mig och sålde två andra fina höstblommor som skulle klara några minusgrader. Har redan glömt namnet på denna fina växt. Nästa knalle hade ljung så det blev några plantor hur som helst. Ja, ja – jag kanske är tråkig men ljung är fint. Även när det är 24 grader och sol.


Å när jag inte kunde sova i går kväll låg jag och funderade på hur folk uppträder. Att de kan vara dåligt uppförande på sociala medier pratas det ofta om. Det verkar va så enkelt att spy ut sitt missnöjd bakom paddan, skärmen eller mobilen - särskilt i valtider. Även i verkliga livet händer det. I valtider är man en offentlig person - jag har själv valt det. Man utsätter sig för saker som kan vara rätt obehagliga. Stod på Nässjö station i onsdags morgon ihop med andra gröna vänner och sa gomorron och delade ut vårt budskap och kanelbulle. De allra flesta är jättetrevliga och tar snällt emot vår gröna kasse med tilltugg och info. Vissa är t.o.m så artiga så de tackar (det ni!) trots att man riktigt ser morgonstressen i deras ögon. Vid ett tillfälle kom det fram en man i äldre medelåldern och ställde sig väldigt när mig. Så där nära, ni vet, så det inkräktar på bekvämlighetszonen. Sedan pekade han på våra gröna budskap och mer eller mindre väste: ”9000 ensamkommande barn – vad fan ska de här o göra?”. Sedan gick han. En sån där otäck känsla spred sig i kroppen. Jag kan också ha synpunkter på detta beslut och kanske finns det andra familjer som varit här en längre tid som borde fått stanna istället. Men Centern valde att säga ja till medmänsklighet.


Mannen kom senare tillbaka och passerade ned i rulltrappan till något tåg och ropade. ”Heja Jimmy”. Det finns så många som inte riktigt begriper vad de röstar på om de röstar på SD. Lätt att låta sig föras med av de hårda vindar som viner runt knuten nu. Utan att riktigt tänka efter. Av historien lär vi intet. Hitler valdes också av folket. Det är inte så länge sedan men alltför länge sedan för att folk ska förstå att misstaget kan upprepa sig.


  

Tråkig ljung och vackert annat ;)


 

Inte så tråkigt

 


  

Framåt!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7 8 9
10
11 12
13
14 15
16
17 18 19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards