Direktlänk till inlägg 31 augusti 2018

Färgfyrverkeri

Av Sofia - 31 augusti 2018 19:25

Idag fanns det ett motstånd i min kropp att gå till jobbet. Det är väldigt lockade att ta bilen när regnet silar ned. Men, nej ? jag gick. Med paraply var det ändå rätt skönt. Det var även ett visst motstånd att gå ned till invigningen av vår nya fina väggmålning kl. 12.00 Dock ? händer det grejer i stan bör man visa sin uppskattning så jag trotsade dropparna och det var jag inte ensam om. Många personer med paraplyer hade samlats vid hörnet Saga-biografen för att lyssna på invigningstal av dels konstnären Saadia Hussain men även kommunalråd Anci Magnusson och kulturministern Alice Bah Kuhnke samt vår konstintendent Kalinka Ussing.

Första gången jag såg den illrosa väggen ( för flera veckor sedan) var min första tanke - vet verkligen vår förvaltning SPK om detta? De som beslutar om bygglov och godkänner färger på hus etc. Då visste jag inte vad som komma skulle. Men nu vet jag vad som kom och det godkänner jag verkligen ? en ny frän väggmålning som återigen sätter Nässjö på kartan. Man blir riktigt glad när man ser denna utsmyckning. Ett riktigt fyrverkeri av färger. Det är väldigt många symboler och små bilder som bildar en stor enhetlig bild och man kommer nog upptäcka nya grejer varje gång man ser den. Har redan hört vissa kommentarer om lämpligheten av vissa valda motiv, vapen och bebisar med gasmasker men allt har ett budskap och det jag tolkar in kanske andra tolkar annorlunda. Konst ska beröra och uppröra och framförallt njutas. Jag njuter när jag ser målningen. Valet av alla härliga kulörer piggar upp.

Å så trotsade jag vädrets makter för en tredje gång. Gav mig ut på en löparrunda efter jobbet, minst sagt syrerik. Smidigt att inte behöva ha med sig vatten, bara att öppna munnen. Nä, jag skojar. Dricker inte frivilligt regnvatten. Skönt var det hur som helst. Att ha sprungit i regn ger en ännu skönare känsla i duschen efteråt. Nöjd.

Hösten är här (nästa hur som helst) och hösttid betyder tacotid. Det är vad som serveras i kväll. Lika gott som alltid även om det inte är någon större surprise på tallriken. Kidzen gillar. Vid klockan 20.00 är det antingen valdebatt ? duellen eller Kristallen (gånga årets bästa TV-upplevelser) på TV. Vi får väl se om jag blir nedröstad i just det valet.

Ha en fortsatt go fredag!

Så läckert

Härlig invigning av Alice, Anci o Saadia

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Onsdag 27 mars 19:24

Medborgarbudget - en värdefull demokratisk process. Ut på tur! Förmiddagen ägnades åt att besöka resultatet av medborgarbudget i våra kransorter. En demokratisk process där folket får rösta och bestämma vad som blir verklighet av pengarna. Så värdefu...

Av Sofia - Tisdag 26 mars 18:58

Igår kväll var det gruppmöte för vårt parti, Centerpartiet. Bra diskussioner och gott fika - tack Tommy, engagerade medlemmar och god stämning. Vad kan man mer önska tänker jag. Det är mycket som händer och det stundar ett EU-val eller EP-val som det...

Av Sofia - Lördag 23 mars 16:38

I går morse fick jag bevittna hur den sista elstolpen fick fot, eller hjul. Luftledningarna är nu borttagna här i vårt område och en traktor for iväg med den. Äntligen blev vi av med vår fula ledning som förstör våra utsiktskort. Det är verkligen ett...

Av Sofia - Fredag 22 mars 19:07

Samarbete och samverkan är ett ord som har genomsyrat arbetet i kommunen sedan jag tillträdde för cirka ett år sedan. Det har verkligen gjort oss alla mycket mer medvetna om fördelarna att samverka både när det gäller det på politiska planet och i ve...

Av Sofia - Onsdag 20 mars 20:43


Skön tystnad smeker mitt öra Endast vinden hörs och läker mina vintersår Snövit matta lurar mitt öga Jag ser vinter men känner vår Kylan biter i min kind och håller isen envist kvar Från klockan sex till sex ser jag sjö och horisont Marstid...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7 8 9
10
11 12
13
14 15
16
17 18 19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards