Direktlänk till inlägg 31 december 2018

Året som gått i bilder

Av Sofia - 31 december 2018 13:52

Årets sista dag. Några timmar kvar på detta år. 2018. Många står och förbereder en festmåltid, dukar och gör fint. Andra står och grejar "en del" av menyn, som vi och ska snart iväg för att fira borta. Vi har på vår lott att fixa efterätt till kvällens fest i Sandrydet med goda vännerna Tina och Henke och hos goda vännerna Susanne och Tindra. De flesta barnen har vuxit ifrån oss nu och de vill inte umgås med oss gamlingar. I kväll är det bara Tindra - 11 år och Havanna 1,5 år som är med oss. Ja, vi får ha desto roligare själva och åtminstone jag sitter och är lite halvnervös inom mig för hur de andra barnen har det där de är. Just nyårsafton är lite speciellt. Att slänga pengar i sjön eller jag menar, fyra av rakter, håller tack-o-lov på att ta slut men det finns andra faror. Objudna gäster i föräldrarfria hus - ja jag kan ju måla upp vilka skräckscenarior som helst, ängslig som jag är. Tur att man har radhus i stan - grannarna lär ju liksom skvallra. Å vi är inte långt borta från stan - en halvtimme cirkus.


Om jag summerar och reflekterar över året som gått kan jag sammanfatta det i ett enda ord. LYCKA! Den största anledningen är inte att vi köpt och äger ett av världens finaste hus på den plats vi drömt om länge, det beror inte på att vi numera kan basta, bada tunna och njuta av en brasa närhelst vi känner för det samt en vidunerlig utsikt från morgon till kväll. Detta är bonusar för året. Den största anledningen är att vi är friska och att vi får uppleva allt det här, att de jag har absoluta närmast omkring mig är pigga och friska. Mina föräldrar var här i går och jag är förundrad. Allt de orkar med och allt de hittar på. Det är lycka att ha dem här och få fira t.ex juldagen med dem.


Mina barn har blivit ett år äldre sedan förra nyårsafton (logiskt). Johanna är på väg till Borås och sin kärlek. Känns stabilt och spännande och det är en underbar kille. Å så kan han ju laga glappande fläktlysen oxå - bara det... Henry mår allt bättre. Tar sin student i vår och även han har hittat kärleken - de var oxå här igår och det är mysigt att se dem tillsammans. David ångar på med sin bandy och sina studier och börjar bli en riktigt snickare. Ett huvud längre än mig.  Milda makter. Stella har oxå vuxit nästa ett huvud på ett år. Hon är inte barn längre. En mogen o klok tjej som ständigt ger glädje. Fyra barn och ständig oro men samtidigt ständig kärlek. Oron håller jag för det mesta i schack men vissa stunder kan det vara tungt.


I morse innan det började blåsa halv storm gick vi en skön promenad i skogen på åsen - vår favoirtrunda. En lisa för själen. Att ha en man som njuter (nästan) lika mycket som jag av att gå och röra på sig - det är lycka. När vi närmande oss Solbacka mötte vi en person som just mist sin livskamrat. Jag ryser fortfarande över att se smärtan i hans ögon. Så fruktansvärt sorgligt. Detta möte fick mig i dag, sista dagen på året känna ännu mer tacksamhet över livet.


Gott slut och Gott nytt år! Var rädda om varandra och njut varje sekund av den tid du har på jorden!!


            

JANUARI

Henry fyllde 18 år.

 

Nämen - Jonas och jag går till Spexhult. Tänk om vi då vetat att vi på hösten skulle köpa hus där....


 

Jonas och jag köper skidutrustning....


 

...å delvis är ovan personer de som inspirerade mig. Min fina skidkusin Mia och hennes dotter Frida Karlsson som är fenomenal i spåren och redan en given stjärna. Här SM i Hallby förra februari.

 

Frida vann JVM-guld i Schweiz







 

MARS - vi åkte skidor nästan varje dag i Lövhult och jag blev så här glad när jag tränade ihop en tjej-vasa. 3 mil.




   

Å så blev det lite fel på skylten på min arbetsplats.... Stor uppståndelse från press, både lokalt och på riksplan samt radio och TV....

 

Det blev dock rätt ganska fort...


 

APRIL

Våryra på stan. Stella uppträder en mycket kall lördag med sin cheerleadinggrupp

  

Fina Stella och Danni


     

Denna vitsippsäng vid Spexhults gård är fantastisk. Till våren får jag se den varje dag på väg till jobbet....

 

Valåret börjar....

   

Påskmiddag i Torset


 

 Johanna var med i make-up-tävling och tog sig till top-15. Fick som pris åka till Stockholm på Nordic Face Award


MAJ


  


 

Mammor på mors dag

 

Vi firar mors dag en solig söndag

 

Henry målar elskåp på stan

     

Han - mannen i mitt liv  - Göteborgsvarvet - bra jobbat!!! 

 

Vi fiskade en del

 

Min äldsta fyller 22


JUNI


   

Jag fångade en gös i Sandsjön

       

Midsommarafton - en väldigt kall dag

 

Vi får finbesök av Jonas äldste bror. På bild båda bröderna - Erik och Pelle

       

Brunch på Caférangen - vi firar min födelsedag

 

Kalas för min kusin Mia 50 år - i Sollefteå - på bild jag och mina kusiner Eva-Lena och Mia (jubilaren)

 

Vi åker norröver och får äntligen se Höga kusten-bron


JULI


 

Sverige vinner matcher i fotbolls-VM och glädjen är total

 

Jonas fyller år den 9 juli och vi får besök av alla hans barn plus mor - här Miccan och godingen William

     

Vi tillbringar några härliga dagar i Västervik - här på Gränsö

 

Vi hälsar på Lillis (en god vän till Jonas) i Ängelholm

 

Vi åker mot Skåne och kollar in Ale stenar

 

Hälsar på f.d prästen i Norra Sandsjö. Fam Henriz

 

Jonas och jag på Brösarps backar

 

Vi hälsar på fam Roos på Öland - här på Solliden

 

Vi åker till Malmö med kidzen. Här framför det ganska snea tornet...

 

Käk!!!

        


Vi tar ett bad i Vallsjö med momo o mofa - en härlig och mkt het dag.


AUGUSTI


 

Nässjös senaste och mkt fina väggmålning

 

Valtider på allvar

 

Stella fyller 14 år

 

Mina fina

 

Mer kampanj på stationen. Här med min politiske idol - bror Anders

 

Vi skriver på för Karpvägen 27

 

Vi firar husköp med dyra droppar.....


   

...o billig korv...


SEPTEMBER


   

David fyller 17 år

 

Jonas äldste Erik blir klar för San Jose Sharks - äntligen ny klubb efter alla turer!


OKTOBER


 

Äntligen tillträde - 1 oktober

 

Nyckeln blir vår

 

Fina herrar med fin bakgrund

     

Typ mysigt....

 

Vårt nya gemensamma hem

 

Äta frukost här...

 

Härlig bonus

    

Frihetskänsla - kajakfärd

   

Sista helgen i oktober såg det ut såhär


NOVEMBER


 

Mor fyller 80 år och har kalas

 

Mor får barnens present - en tavla av Henry

 

Son och mor

 

Vi går våra promenader


DECEMBER


 

Tomten på plats

 

Vår gran på tomten tog vi in.

   

Dans av Stella på Pigalle

     

God Jul från oss

 

Vi klär granen

 

Min julklapp till Jonas. En ny keps....

 

..å min från Jonas

 

Vi fick med oss STella på promenad - lycka

 

Julaftonskort

 

Julbord i Solbacka

 

Far Pelle och son

 

William hos tomten

 

Mina kidz på juldagen

 

Juldag hos mor och far

 

Vi testar isen. Vacker mellandag

 

En fröjd att se honom åka..

 

Ruskväder sista dagen på året

 

Dagens eld. Den sista för året men inte den sista..



  



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Av Sofia - Söndag 14 april 19:37

Idag hade jag tänkt att göra så mycket, vara duktig och städa bilen och påbörja städning av växthuset. Ville inte vara ute en minut extra i denna hårda vind eller full storm. Blev inget med ovan sysslor men man kan ju vara duktig inomhus. Aska ur bra...

Av Sofia - Lördag 13 april 22:23

Upp i ottan och for till Skillingaryd. Stella hade då redan åkt, till Brinell för att göra högskoleprovet. All lycka älskade unge. Distriktsstämma med Centerpartiet på Skillingehus och tacksam att jag fick åka med Ann-Cathrin och Leif Gunnar. Vi ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards