Alla inlägg under februari 2019

Av Sofia - 9 februari 2019 16:55

Trotsade väldigt vått underlag o gick rundan på vår underbara ås i skogen idag. Det var betydligt mer snö inne i skogen än förväntat o vi var rätt svettiga när vi åter var hemma. Åter har man konstaterat att det finns inget dåligt väder. Bara sämre kläder. Det regnade rejält under hela rundan och jag är så tacksam för allt som kommer ned o vidare ut i sjön (sjöarna).

Nu har vi ätit en mkt god älggryta. Den puttrade på spisen i typ fem timmar och under tiden handade vi en hylla, lampa, mat och en ny bil. Ja, det händer inte så ofta - de sakerna på en gång. Jag har nu haft min älskade Hona Civic i tre år o jag har light separationsångest. Har varit så nöjd med den. Kört en bråkdel av de mil jag hade inom ramen. Jag måste vara världens bästa kund. Nu har jag bestämt mig. En mindre bil o det blev en Honda Jazz. En grå liten pärla. Faktum var - den är inte så liten. Men liten i privatleasingpriset per månad. Gott! Check!

Nu har vi monterat den nya fina hyllan. Det lönar sig att vara medlem på MIO. Dessutom blir ett hem mer levande med lite böcker. Picasso, Konstens värld, måla akvarell finns där o så Fågelsångsboken som jag fick i julklapp av mor o far för några år sen. Då uppskattade jag den inte så mkt men NU! Nu är jag intresserad av fåglarna vi ser o det är kul att läsa om och höra hur en talgoxe låter.

Dax för bandy! P18 möter Vills kl 18.00 Heja David o alla luar!!!

Allt gott!

Vacker eftermiddag

Detta saknades förut

Å ljus i detta hörnet

Av Sofia - 8 februari 2019 20:33

Sitta kvar vid brasan eller sätta oss i soffan o titta på Talang. Svår fråga. Svårt val. Det stavas I-landsproblem. Sitter kvar vid elden en stund. Reflekterar över veckan som gick (fortare än fort). En riktigt bra arbetsvecka - har fått många check o bocka-av på mina färgglada post-it-lappar. Så skönt!

Vädret gläder mig. Är det inte skottning som ger något mer armmuskler så är det regn som verkligen får ned vätan vidare i jorden och vidare till grundvattnet. Bra med mildväder efter snö har jag lärt mig nu. Då gör blöten nytta. Energisk sol gör att snön bara dunstar bort i atmosfären.

Föräldramöte konfan i tisdags kväll. Mycket info om kommande Tysklandsresa för barnen på påsklovet. Bland annat ska Stella o hennes kompisar besöka Sachsenhausen - koncentrationsläger från förintelsens tid. Det är stort. Skulle vilja följa med. De får oxå en dag i Wittenberg där Martin Luther höll till o en dag i Berlin för shopping. Är så tacksam att Stella ville konfirmera sig, så tacksam att hon får uppleva det här. Nytt pass måste checkas av på listan.

Avslutade med ett simpass på en timme innan Jonas hämtade hem mig för kväll. Så skönt! Så nyttigt för mina ömma axlar!

Ha en fin fredag!

Do not forget!

Av Sofia - 7 februari 2019 21:02

När jag var liten och bodde i Norra Sandsjö hade vi ett par grannar en bit bort. Tre bröder bodde i ett rött litet hus precis intill vägen mot Rödja. Det var tre riktiga original. På ena sidan låg huset o på andra sidan låg deras smedja. De hade en apa men den kommer jag tyvärr inte ihåg. Bara det! En apa som husdjur. De hade en stor hund oxå vilken jag var livrädd för. Sprang alltid fram o tillbaka o skällde vid huset när man gick på vägen utanför. Kullen intill kallade vi för Oskars kulle o där har jag åkt pulka o skidor i timmatal. Nu när jag är vuxen ser inte kullen så stor ut längre...

Oskar, som smeden hette, var mycket intresserad av antikviteter. Hela deras hus var ett äventyr, särskilt för ett barn. Speldosor, positiv (spelorglar) i mängder. Nu när jag tänker tillbaka på det känns det overkligt. Det var så mycket grejor. Minns särskilt ett spelande kakfat när man var där o fikade (med mor o far). Hunden öppnade dörrarna i huset på egen hand...eller egen tass...kan man kanske uttrycka det.

Så sitter man framför TV?n o de är i Värnamo, Småland. En man har ett ytterst originellt skrivbord att visa upp o få värderat. Mannen hade som tonåring varit o hälsat på smeden Oskar Sandqvist som hade en apa och sett skrivbordet. Han berättade att han varit intresserad av gamla grejer redan då. 40 år senare såg han föremålet då det skulle vara auktion i Småland. Han åkte o köpte det - han skulle bara ha det.

Så häftigt att grejer från detta märkliga ställe dyker upp på TV. Inte konstigt alls med tanke på programmets namn - Antikrundan.

Stort tack fd granne Maggis att du tipsade mig. Hade kanske missat det annars! Minns med glädje fikat hos er oxå!

Go kväll!



Av Sofia - 6 februari 2019 21:10

Efter arbetsdagen var det dax för lite skottning eller ganska mycket skottning - i Solbacka. Vi undrade lite varifrån all den snön kom ifrån... Sen i söndags har det väl mest regnat, känns det som. Tungt o blött - lite som att flytta på stora flak av knäck. Tänk om det varit det ändå. Va gott! Nu lovar jag mig själv o alla mina läsare att inte nämna ett ord till om skottning. Lite som GDPR i våras - man orkar inte höra ordet mer.

Hem o göra mat. Idag blev det fläskytterfilé i ugn med lingonsås. Vet inte vilken supermänniska som kom på detta fantastiska recept men jag fick det av min mor som i sin tur fick det av min brors svärmor. Hängde ni med? Det är lättlagat o gott hursomhelst. Blanda grädde, lingonsylt o soya o sen in i ugn 90 min i 175 grader. Jag blandade i en näve frysta lingon oxå (mamma har plats i min frys). Jag tar lite lingon då o då som hyra.

När jag hade fått lite energi o ny ork av maten satte jag mig med min senaste bok. ?Politikernas ekonomibok?. Låter kanske lite tråkigt men jag älskar den. Så mkt klokskap samlat från pärm till pärm o jag längtar redan till fredag kväll, o brasan i Solbacka då nästa tillfälle ges att läsa. Det finns fler som borde läsa denna skrift. Inte bara politiker. Alla ledamöter i KF fick den vid senaste sammanträdet. Tack!! Mycket kan jag till viss del o vissa begrepp hsr jag hört talas om. Nu får jag mer kött på benen och det är bra. Lika intressant att läsa som det är gott med fläskytterfilé i lingon.

Det som skrämmer lite är hur uppenbart det är med 2018 års dåliga resultat för Nässjö kommun. Det måste till hårda tag på alla fronter för att lyckas ro i land framöver.

Ha en fin kväll!

En hungrig grabb efter bandyträning. Det är enkelt att bli poppis hos kidzen när denna rätt serveras.

Mums

Av Sofia - 5 februari 2019 17:40

Min tanke var att starta dagen med ett simhallsbesök. Nässjö simhall slår upp portarna kl. 06.30 på tisdagar och det kändes som en optimal inledning av dagen. Nu var dock undertecknad väldigt trött när klockan ringde så jag ställde om klockan och sov en stund till. Det blir inte alltid som man tänkt sig även om man verkligen bestämt något. Jag åt istället en frukost ihop med Stella och gjorde varm chokladmjölk i termos till henne, enligt önskemål. Idag skulle hon för första gången i livet åka utför. I Ulricehamn med skolan. Vilket äventyr. Ett alpint skidkit som vi hyrt skulle vänta på henne och jag hoppades verkligen att hon fick den kanondag som hon länge hoppats på. Hon har varit så taggad.

Dagen hade också mycket riktigt varit jättebra och hon vill såklart åka fler gånger. I ärlighetens namn har jag inte prioriterat just denna önskan hos mina barn. Allt detta som man ska hinna...

Har precis kommit hem från jobbet o gör snabb middag innan det är dags för föräldramöte konfirmationsläsningen. Viktigt att gå på även om det känns surt att vara hemifrån. Igår kväll var det gruppmöte Centern så två kvällar gick bort denna veckan. Jag ogillar starkt att inte vara hemma med barnen de veckor de är hos mig. När jag väl sitter på mötet är det alltid intressant men jag måste ständigt tänka bort mitt dåliga samvete. Jag jobbar hela dagarna och är så tvungen. När dagen är slut vill jag finnas till i huset. De veckor David praktiserar (som nu) är det ännu viktigare att vara hemma och göra ordentligt med mat som då även helst ska räcka till en rejäl matlåda. Hinner jag inte så är David dock grymt duktigt på att själv fixa sitt käk. De är så stora så de kan göra själv ? så är det. Det bör också då finnas råvaror så det går att laga. Hade kylen full med mjölk och yoghurt i söndags kväll. I morse var det soprent.

Längtar redan till kudden igen. Snön är bortskottad framför huset. Solbacka ligger oskottat och antingen får vi ta en tur i morgon kväll eller får vi hoppas på att regnet tar det värsta.

Ha en god kväll!!!

Av Sofia - 3 februari 2019 21:07

Såg på TV för ett tag sen att det finns en viss brandrisk när man lägger gamla batterier i en låda. Lite otäckt, det hade man inte tänkt på så nu tejpar vi ändarna innan det är dax för vidare färd mot batteriinlämningen. Vill inte ligga o grunna på det oxå...på nätterna.

Det kan finnas viss brandrisk i natt. I min säng. Jag kanske brinner upp....eller ned. När vi satt och åt middag idag sa jag till barnen: ?Har ni känt det den där känslan när man vissa dagar orkar och hinner hur mycket som helst?? När man jobbar på som en Duracell-kanin. I dag har varit en sån dag. Tycker oftast det är full rulle och måste mycket hinnas med men de flesta dagarna är tyvärr beslöjade med en viss trötthet. Inte idag.

Jonas o jag skottade av allt i Solbacka efter nattens ymniga snöfall. Inte en gnutta värk i ryggen så i fredags skottade jag nog på rätt sätt. Åter till stan, Jonas skottade o jag städade radhuset med både ork o glädje. Bakade fröknäcke - evigheter sedan. Det är så gott. Vi gick till återvinningen så armarna blev ännu längre...o fortsatte Västra vägen runt stan. Gick förbi tänkbara affärer o frågade efter snöslädar. Tji fick vi (å de andra som frågade efter dito.) Slutsålda!!

Hem o tog mig an två träd av ärende inför nästa KF. Alltså vääääldigt många papper. Hade stor energi när jag började läsa, mindre energi mot slutet. Batteriet räckte till en dusch o att göra kvällsmat åt oss. Nu är nivån ganska låg o kudden är lockande och nära. Fantastiskt skönt att få lite gjort - det händer lite mer när man dessutom går upp i tid. Kanske inte har helgat vilodagen direkt men jag tror till o med vår Herre är lite nöjd över våra dagsverk just idag.

Sov gott! Det kommer jag att göra! Brandsläckaren vid sängen...

Häftigt med all snö. Bra för sjön. Svårt för bilar o andra trafikanter.

Av Sofia - 2 februari 2019 13:29

Är på väg till födelsedagskalas. Jubilaren fyller 87 år och bor i Landsbro. Alltså Jonas mor Birgit. Hon fyllde egentligen igår men kalas idag. Skulle ha min älsklingsblus på mig. Den som det verkligen stod ?Sofia? på när den hängde i skyltfönstret på HM. Har redan haft den många gånger och jag älskar den. Snygg o mycket skön. Hängde ut den på vädring i torsdags kväll då den varit mitt sällskap från 05.30 till 23.00

Idag när jag skulle ta på den. Puts väck. Det är inte helt smidigt att riktigt veta var man har alla plagg och grejer när man bor på två ställen - man har liksom inte dubbelt av allt. Jag visste dock att den MÅSTE vara i Solbacka. Letade överallt - fanns ingen stans. Började misstänka att nån varit uppe o tagit blusen - högst orimlig tanke. Skottade så mkt igår - inte skottade jag fram nån blus.

Mysteriet löste sig ganska omgående. Jonas hämtade in den från drivan nedanför vädringsplatsen (fasadflaggan). Den hade fallit ned och mängder med snö över. Såg den inte alls igår. Jag kanske inte behöver tillägga att jag fick ändra mitt klädval till dagens födelsedagskalas.

Ha en fortsatt fin lördag!!

Så fin o den är min, med snö eller utan

Av Sofia - 1 februari 2019 18:14

Förste februari. Januari månad är över o vi har varit hyfsat förskonade från mängder av snö. Nu har just den detaljen ändrat sig o drivorna ligger höga på vård gårdsplan. Nu är det ingen gård vi har men husplan är väl inte rätt ord kanske.

I morse var jag dödens trött. Bestämde mig för att inte åka till jobbet. Mådde inte bra. Så ont i magen o skallen. Efter gårdagen som startade på jobbet kvart över sex var det januaris kommunfullmäktige igår jag kom hem sent sent. Kunde inte heller somna. Kände mig så värdelös. Önskar jag vore o borde vara en sån som älskade att gå upp i talarstolen o prata. Jag kommer alltid på efteråt vad jag skulle ha sagt o som politiker måste man hitta orden direkt.

Igår var jag dessutom tröstlöst trött, typ på allt. Oppositionen som hela tiden ska hitta det negativa i varje beslut. När Nässjö kommun i år gör ett skyhögt minusresultat, vi får inte plats med varken förskolebarn eller elever i våra skolor - hur kan man diskutera en flytt av Medborgarkontor i över en timme! Snacka om att sila mygg o svälja elefanter. Det handlar inte om att lägga ned medborgarkontoret. Det handlar om att flytta det till en mer central plats där folk naturligt finns - en affär som är villig att satsa för att bygga ut ytan för kommunens skull samtidigt som skolan får mer plats till sina elever. Lån av böcker har stadigt minskat de senaste åren, digitaliseringen förändrar allas vanor. Nu möter Nässjö kommun detta (inte beslut än) och till en mindre kostnad. Det var så många bra ord igår o jag tänkte särskilt på kommunstyrelsens ordförande ?demokrati innebär inte att alla får som de vill?. Detta tycks folk missförstå ofta. Man får tycka o säga sitt men man får inte alltid sin vilja igenom. Oppostionsråd Anna Gerebo var även hon fenomenal med sina inlägg igår.

Idag har jag delvis jobbat hemifrån och delvis skottat. Två hus dessutom. Nu värker min rygg men vår gata är fri från snö. Nöjd. Jonas plockade med Stella o David från stan o till kvällen blir det pasta Carbonara o Talang.

Ha en fin kväll!

En slagen hjälte

En slagen hjälte nr 2

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24
25
26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards