Alla inlägg den 14 april 2019

Av Sofia - 14 april 2019 18:46

Summerar helgen som varit mycket bra. Tippbesök och kall men solig promenad igår. Vattning av blommor i soliga Solbacka. Penséerna är inte så ?klöka? än men de kommer. De är lite blyga när kylan är hård. Vi drack en go smoothie intill södersidan. Värme!

Idag skjutsade jag Stella till bussen för konfaresa (kl 05:00). En förväntansfull och glad tjej lämnade jag där. Allt är bra enligt färskt SMS.
Vi sprang sedan en rejäl runda i kraftig blåst - två rundor denna vecka - gott. Ihop med 5 km sim under veckan är jag nöjd över veckans aktiviter. Att hinna med mer i mitt liv går knappt...om jag ens hinner det...

Har också fått intressanta uppgifter om mitt ursprung. Min bror Pelle har fått ett oförtröttligt intresse av släktforskning och har hittat uppgifter att en av våra förfäder är Peder Jonsson Duker. Kom från Polen till Sverige på 1600-talet och levde och verkade på gården Runneryd, som lantmätare. Detta är inte verifierat till 100% men flera trådar och uppgifter tyder på det. Hans gravsten finns vid Nässjö gamla kyrka. Det är lite häftigt - att tänka på generationerna bakåt. Jag visste att vi härstammade från folket Vallonerna men detta var väldigt spännande att veta. Å naturligtvis drar tanken en annan parallell. Invandrare från när och fjärran - de hamnar ofta i Runneryd. Kul att man har sina rötter i Polen och Nässjö. Å jag är säkert inte ensam om att vara släkt med honom, ha ha - det var några generationer sen.

Ha en fortsatt go kväll!!!

Smoothiepaus

Gudomligt

Fika idag!!!

Påskpyntat och klart

Jonas i vitsippebacken på tomten!

Gravsten Peder Jonsson Duker vid Nässjö gamla kyrka

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards