Alla inlägg under juli 2019

Av Sofia - 20 juli 2019 11:53

När det kommer folk på besök i sommartid vill man gärna att vädret ska vara bra. Att verkligen njuta o få sitta ute o äta o se ut över sjön. Även igår när Jonas barndomskamrat och vår vän Anders ?Lillis?
Johansson kom. Som pojkar körde de traktor, senare spelade de hockey ihop och nu har de mer än någonsin hockeyn gemensamt. Anders är scout för Las Vegas så när San José mötte Las Vegas i slutspelsrunda nr 1 i våras stod lite på spel. En flaska rött vin till vinnaren. Ytterligare en konsekvens var att om inte Las Vegas vunnit hade vi inte fått se nån hockey på vår resa. Nu vann hajarna så igår hade Lillis med sig den där flaskan mycket goda rödvin. Han hade även med sig koftan jag glömde kvar i Ängelholm från vårt besök förra semestern. Plus en hel kasse goda delikatesser, ostar, skinka etc.

Det blev många hockeyminnen och jag njuter av att höra dem båda berätta om alla bravader. Från att de provkörde varenda traktor som fanns i Landsbro till alla händelser i Borohallen. Vi tog en härlig promenad och visade området, vi grillade gott och avslutade med tunnebad under stjärnklar himmel. Härlig dag! Härlig kväll som blev sen.

Tack Anders för att du tog dig tid. Lycka till med kommande säsong!

Lördag och 23 grader. Om en stund ska vi vara barnvakt och jag ser fram emot en lång promenad med Molly!!

Ha en fortsatt fin dag!!

Lillis och Höken

Här överlämnas den mycket prestigefyllda vinflaskan. God var den!

Av Sofia - 18 juli 2019 19:58

Rubriken är en liten bonus....jag kommer tilld? det...

Nu lämnar vi solen och vindarnas ö och även under detta besök har den gett skäl för sitt namn. Vi prickade två helt underbara dagar. Lagom värme och sol. Familjen Roos välkomnade oss igår med god ceasarsallad intagen på deras fina altan. Vi hann med en promenad åt båda hållen, både till Köpingsvik och till Borgholm innan det var dax för grillning på kvällen. Ljuvlig dag.

Idag fick vi ställa klockan. Bilfärd upp till Byxelkrok och vi tog inte närmsta vägen. Vi tog den gröna vägen - på grusväg längst havet. Vacker natur.

Båt till Blå Jungfrun - en ö mellan Oskarshamn o Öland. Ön, även kallad Blåkulla och hit tar man ju kvasten vid påsktid. Skämt o sido - har aldrig varit här. Båtfärden tog en timme och dessa båtar är väderkänsliga. Rutten ställs in vid blåsigt väder. Idag var det ovanligt lugnt väder. Ön erbjuder promenad i kuperad terräng. Vår favoritsyssla. Vi laddade med medhavd pastasallad innan vi gick runt ön. 4 km på 2 timmar. På denna ö bröt man granit för några hundra år sedan. Krüger donerade pengar så ön kunde bli nationalpark 1926. Heidenstam gifte sig här och Carl von Linné tyckte det var en hemsk plats. Det tyckte inte vi - Lotta och jag funderade faktiskt på att stanna kvar...

Här får det inte plats så många turister i taget, man möter nån då och då på smala stigarna och branta hällarna. När vi skulle gå tillbaka till båten för hemfärd möter vi ett litet större gäng. Å inte vilket gäng som helst. Jag hann o tänka - nämen är det inte... Jo visst var det så. Vi får möte eller nästintill krockar med nästan hela kungafamiljen. Kungen, Viccan, Daniel och deras barn. Carl-Philip o den minste på axlarna. Sedan kom några livvakter tätt följd av Sofia o lille Alexander. Man blev allt lite paff. Victora var glad och hejade på oss. Å vi har inga bildbevis - de ville nog vara helt privata där och då.

Tusen tack fina Lotta och Kenneth och Emma för två underbara dagar!!!

En paus i Borgholm

Grillkväll

Den här krabaten gillade mitt hår

Byxelkrok

Båtfärd till Blå Jungfrun

Framme på ön

Hoppas stenblocket ligger still

Mytomspunnen plats

Jag gick i labyrinten o hittade ut. Att inte hitta ut ger otur. Man får inte ta med nåt från ön - det ger oxå otur.

Av Sofia - 16 juli 2019 18:47

Har egentligen aldrig letat sommarkantateller vilket iofs är lite märkligt då jag älskar denna goda svamp. Morgondagens titt på Instagram, som åtminstone visade tre av mina vänners fina fångst, inspirerade mig. Jag föreslog att vi skulle hoppa dagens löparrunda (ja, ni läste rätt) o ta en långpromenad för att leta svamp. Detta innebär att tempot är lägre än en vanlig promenad - man måste gå långsammare o verkigen kika i backen... Jonas var inte svår att övertala. Att få avsluta dagen med en go macka - vem vill inte det? När vi fixade kaffe till turen skickade även mor en bild på nyplockad svamp (rikligt), så visst finns det.

Tre timmar och 13 km senare hade vi en kasse. Inte så mycket men gott o väl till de där goda mackorna. En underbar runda - långa sträckor på Höglandsleden. Tog oss ned till Bodanässjön där vi inte gått förut. Fika vid sjökanten och där var vi inte ensamma. Mängder av mygg. Vi såg oxå väldigt mycket sönderbultad mark - spår av vildsvin. Glad i den stunden att jag inte vandrar ensam även att jag vet att de är mkt skygga.

Dagen har varit kall. Så fort man kommer in i juli o det är sånt här väder - det känns som höst på riktigt! Så därför - nu är det dax för bastu! Å sen.....svampmacka!!

Ha en fortsatt fin lördag...eller jag menar tisdag (för er som inte har semester).

Plötsligt vara lyser det gult och man blir så glad

Fika med alla mygg

Mums

Av Sofia - 15 juli 2019 12:06

Två dagar i Göteborg. Vi åkte från sol, spegelblank sjö o vindstilla träd i går morse. Vi anlände till ett mulet Göteborg men sedan sprack det upp och blev jättevarmt. Vi välkomnades med god paj till lunch och sedan spelade vi minigolf - en mysig bana mitt i Vasastan - tre minuters promenad från Miccan o Johans lgh. Jag hade 16 st långputtar och lyckades inte med alla. Därav förlust. Jonas vann såklart. Det brukar han alltid göra. Förutom en en gång när jag vann överlägset på Lisebergs camping i Kärralund för tre år sen. Men det var ett undantag!

Vi tog en runda på Avenyn o satt i solen o myste. Tog en svalkande drink på takterrassen på Scandic Rubinen uppe vid Götaplatsen. Så mysigt att se ut över taken o se hela Göteborg.

Vi avslutade gårdagskvällen med ett besök på Musselbaren i Ljungskile. Ett fantastiskt mysigt ställe precis vid havet. Medan man åt de goda musslorna kunde man se ut över musselodlingarna i havet. Snacka om närodlat. Vi satt ute o solen sänkte sig sakta. Ljuvlig kväll! Ljuvlig dag!
Tack Miccan o Johan!

Musselbaren

Av Sofia - 13 juli 2019 20:13

En härlig lördag går mot sitt slut. Sol, värme, regn o åska - så kan man vädermässigt sammanfatta den. Vi har haft tur. Tog en fisketur efter lång sovmorgon och gofrukost utomhus. Tyvärr inga firrar idag men man kan inte få fångst varje dag. Vi avbröt vår båtfärd när molnen drog ihop dig - oväder kan komma fort när man är på sjön o jag vill inte se blixtar när jag sitter i båten.

Hämtade fler bilder på Hegethorns o kan nu konstatera att jag lagt ut en förmögenhet på bilder som sammanfattar de två senaste åren. Eftersom de kom huller om buller i kartongen jag fick, tog det en evig tid att bara sortera upp rätt semester med rätt år, rätt födelsedagskalas med rätt år... Nu är det klart och jag har klistrat in en del av livet. Resan till Kalifornien i våras klar. Check.

Vi prickade in en skön löpartur mellan åskknallarna (det var inte nära) och avslutade passet med ett dopp i sjön med kläderna på - så gott.

Nu väntar vi på torskrygg i paket från grillen (det blev ju ingen abborre idag). Behagligt trött o det är så skönt stt speja ut över vidderna. Så gott att bara vara hemma.

Tack Cissi o Claes för gårdagskvällens mycket trevliga kväll. Spontangrill och bara träffas o prata. Länge pratade vi, in på småtimmarna. Tack oxå för det gooooda rödvinet. Fantastiskt! Kul att ni fick se vårt ställe och en otroligt skön promenad i området.

Ha en fortsatt go kväll!

Mycket trevlig kväll med chefenkollegan Cissi o hennes Claes

Bilder bilder bilder

Check på resan till USA i våras

Av Sofia - 12 juli 2019 11:19

På väg hem från Borås och avskedskramen från Johanna värmer än. Märklig känsla när barnen är vuxna o de guidar runt - ombytta roller och som livet är.

Vi gjorde en riktigt fin utflykt i går. Vi åkte vid sjön Åsunden som är känd för sin fina natur och många fina gårdar och herrgårdar. Familjen Sparre ägde i stort ser allt förr i tiden o författaren Birgit Sparre skrev en romanserie om just gårdarna runt sjön, utgiven 1928. Nu generaliserar jag lite men den är nog inte så genomläst av dagens ungdomar men mamma har böckerna och har läst dem.

Vi tog en fika på Hofsnäs herrgård. Vackert vid sjön och vädret - helt fantastiskt. Vidare mot Torpa stenhus, uppfört på 1400-talet. Här fanns historien om en inmurad ?levandes? flicka då de trodde hon var pestsmittad. Gustav Wasa letade efter en ny fru men den tilltänkta kände inte för stt gifta sig med en gubbe utan sprang o gömde sig bakom vallgravarna.

En bit därifrån fick vi såååå god grillmiddag av Olivers föräldrar som varsamt renoverat ett gammalt torp utanför Dannike. Vilken idyll - så fint. Dessutom helt myggfritt pga ngn monstermaskin som tar typ allt. Vill ha!

Vi avslutade kvällen på Borås torg och lyssnade till Backyard Babies med Dregen. Väldigt bra - har kyssnat för lite på dem. Nicke Borg sjunger helt fantastiskt bra.

Vi somnade gott på soffan sen.
Tack fina Johanna ovh Oliver för att vi fick komma!

Fika på Hofsnäs herrgård

Torpa stenhus med sina gamla vackra salar

Johanna testar fjäderpennan

Trånga trappor

Framför porten

Torpa Stenhus

Konsert på Bors torg

Mycket bra låtar från Nässjös stolthet - Dregen o Co.

Av Sofia - 11 juli 2019 11:23

Jag älskar smårätter, lite av olika. Så när jag fick välja och bestämma blev Pinchos valet. En restaurang som kräver lite planering - kan inte bara döna in 6 personer o få ett bord. Ärligen finns det bättre restauranger och en kväll som igår - solen sken i Jönköping - hade det säkert varit vackert vid Munksjöns strand.

Vi hade dock en jättemysig kväll och maten och drycken var god. Vi firade mitt nya jobb, att Jonas fyllt år och att vi har semester. Det finns många anledningar att fira och den största anledningen kanske är att Henry fått jobb så egentligen skulle du haft den medaljen du gav till mig älskade unge. Den bästa studentpresenten du kunde få. Barista på Espresso house i Jönköping. Så fantastiskt roligt och det bästa av allt är att du trivs. Längtar efter nästa gång vi tar tåget in till Jönköping och blir serverade av dig!

I skrivande stund är vi på väg till Borås. Hälsa på Johanna och Oliver, få se lite ?gårdarna runt sjön? där Olivers föräldrar bor nånstans. Övernattning i Borås och gå ut på stan. Ett gäng som heter Backyard Babies skulle tydligen spela. Nässjös stolthet! Hur kul som helst!!

Ha en fortsatt bra dag!

Tåg in mot storstan

Pinchos

Jag o min fina medalj som jag fick av Henry

Gott!!!

Oxå gott

En liten dajmpannacotta som dessert

En skön promenad ut på piren

Puss på dig

Av Sofia - 9 juli 2019 21:55

...idag är det Jonas födelsedag! Exakt en månad efter mig fyller han år och vi har firat hela dagen. Från kaffe på sängen med rosor o Schweizernötschoklad (nyttigt) o sedan gofrukost o promenad på åsen. Lite kyligt för dagen - vi tog oss ett bad i tunnan (inte sjön) och fick lite extra värme.

Framåt kvällen kom nära o kära, vi grillade och åt gott. Mamma hade med sig världens godaste jordgubbstårta. Mums!!!

Nu är det kväll o jag och födelsedagsbarnet är trötta. Godnatt!