Alla inlägg under augusti 2019

Av Sofia - 4 augusti 2019 21:46

Söndagar brukar vara placerade före måndagar, alla veckor. Idag är det en speciell söndag. Sista före jobbstart. Har sällan känt mig så fundersam och ångestfylld som just denna gång. En ny jobbroll jag ska axla och lära utan att helt kunna lämna mitt nuvarande. Det finns ännu ingen att överlämna till. Delvis men inte fullt o helt - jag hoppas att kommande veckor gestaltar sig med ett par tydliga svar och lösningar. Att, som jag, vilja ha kontroll på precis allt och nu inte ha kontroll på en enda grej - känns som att promenera i vetebrödsdeg. Har jag iofs aldrig gjort men jag kan föreställa mig...

Å så är det politiken. Vill inte abdikera och avsäga mig uppdraget men till hösten kommer det att bli fullständigt omöjligt att rodda detta. Att hinna med. Som att lägga pussel och ha flera bitar över. De får helt enkelt inte plats. I min nya jobbroll ska jag delta på tekniskas nämnd och denna sammanfaller på samma dag som BU?s nämnd. Lös den ekvationen om man måste få handlingar o siffror färdiga samma dag. Det kan brådska ibland, av erfarenhet.

Idag har jag/vi gjort allt för att skingra tankarna. Sprungit, fikat med grannen nere vid skön, vattnat blommor, putsat kakel, packat ihop grejer, gjort middag, städat U-gatan... Jonas har klippt allt gräs vid Solbacka o inne i stan. Trötta? Ja!!!

Godnatt

Av Sofia - 3 augusti 2019 19:53

Semesterns sista lördagskväll. Efter lite muller och några droppar regn sitter vi på favoritplatsen i behaglig temperatur och kikar ut över stilla sjö. Nyss var vi o badade, förvånansvärt varmt, faktiskt. Igår fegade vi dock ur - vi genomförde inte Spexhultaloppet - simma rakt över sjön och tillbaka. Vi var laddade men kl kvart över fem föll ett ymnigt regn och lusten att simma försvann. Vi tog ett varmt bad i tunnan istället. Fem stycken hurtiga personer simmade igår sa säkra källor idag.

Igår åt vi nog semesterns godaste - pasta med mycket kantarell. Himmelskt gott! Man vill gärna ut i skogen igen. Nu väntar jobb runt hörnet och det är mycket annat som ska hinnas med på den tid som kallas fritid.

På kvällsrundan igår såg vi oxå en sån vacker regnbåge och nu vet vi med säkerhet - skatten finns på Sörängsberget ovanför vårt hus. Bågen slutade där. Det är bara stt börja gräva (eller spränga).

Till kvällen har jag några hjärtan hemma. Stella o David med sin Julia. Underbart när barnen är här. Alltid!! Sista grillen här på ett tag.

Ha en fortsatt go kväll!

Jättegott!

Här syns tydligt var skatten finns....

Två hjärtan som hjärtar varann (å sina mobiler :)

Av Sofia - 2 augusti 2019 16:52

Ljuvliga morgon. Lång sovmorgon efter en jobbig natt. Jag drömmer och drömmer och drömmer och jag misslyckas med allt jag tar mig för. I natt var det såsen till en stek... Mycket handlar om jobbet. Att jag inte lyckas, att jag inte hinner. Kl 02 låg jag vaken och var lite orolig för min son. Han är i Danmark med tre andra luar och som den ångestfyllda moder jag är funderar jag på allt som kan hända. Kan inte heller messa stup i kvarten - vad skulle jag kunna göra härifrån. Jag bad honom skriva lite då och då o meddela att allt är ok. I går kl 09 (innan de åkte) kom ett mess: Godmorgon! Allt bra med er? Ha, ha!! Enligt senare info vet jag att de har och har haft det bra!

Idag blev det cyckelrunda mot Lunnestorp och på vägen dit - svampkoll. Gav resultat. Jag trodde vi hittade 2 kg men väl hemma visade vågen 900 gram. Helt ok och det blir pasta med det gula guldet som sås.

Vi tog en fika i Topperyd. Så mysigt ställe. Fina grejer sålde de och gott hembakt fika gav oss energi att cykla tillbaka hem.

Nu har vi rensat all svamp och laddar för Spexhultaloppet. Igår när vi skulle fiska mötte vi ett par grannar som anordnat detta med kort varsel. De som vill simmar rakt över sjön o tillbaka. (C a 1000 m t/r). Med följebåt. Den gemensamma bastun är uppvärmd efteråt för de som vill. Jag vet inte i skrivande stund hur många boende som är informerade om evenemanget men det låter hursomhelst mycket trevligt. Förutsättningarna är perfekta - nästan spegelblank sjö. Dock har jag stor respekt för 20-gradigt vatten, så länge. Att simma 2000 m i bassäng gör jag gärna. Men i sjö är det annorlunda o jag är larvigt rädd för stenar o grund. I morgon får ni läsa om vi gick till startplatsen. Det är väldigt skönt att ligga här i soffan o invänta kantarellpastan!

Ha en fin kväll!

Fika i Topperyd

Kantareller till pastan

Av Sofia - 1 augusti 2019 18:36

 


Ja, vi hade väl inte blivit så feta om vi varit tvingade att leva på enbart det som i dag naturen gav oss men som lite tillbehör till vår middag blir det pricken över i:et.

På vår morgonrunda som blev efter några okända skogsstigar 11 km hittade Jonas ett antal stora kantareller. Hade hoppats på fler men var glad för det lilla. Stekta till den väntande torskryggen är det så gott.

Efter en lunch bestående av smoothie på banan, hallon, blåbär (icke eget plockat) gjorde vi iordning både kast-och metspö. En liten runda på den ljuvliga sjön blev 3,5 h och fångsten blev en stor abborre (lönt att äta), en liten dito (den får kräftorna) samt en styck mört. Många fler napp men de SLÄPPER ju. Momenten sätta mask på kroken tillhör inte min favoritsyssla men man får gilla läget om man ska fiska.

Jag hade en gigantiskt abborre på kroken men precis innan uppdragning båt, försvann den åter ned i det mörka vattnet. Meta mört är svårt. De äter helst av masken o de man får i spannet är lätträknade. Tiden går vansinnigt snabbt ute på sjön och nu är det åter kväll.

Tur att vi tog upp torskrygg. Är så hungrig. Semestersysslor när de är om bäst. Promenad, fiske och äta gott samt njuta av allt det fantastiska runt omkring oss.


Å STOOOORT GRATTIS MIN ÄLSKADE BROR PÅ DIN FÖDELSEDAG OCH NAMNSDAG! PELLE!! Hoppas du haft en superhärlig dag!


Go kväll!



En smak till oss båda

På sjön

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards