Alla inlägg under september 2019

Av Sofia - 15 september 2019 20:27

Idag har jag namnsdag. Sigrid Gunilla Sofia. Å min älskade mamma - Sigrid Gunilla. Å min mormor - Sigrid. Har döpt min blogg efter mormor och jag har ärvt hennes intresse för att skriva. Undrar ibland om det gav henne tröst och ro precis som det innebär för mig. Tyvärr fick jag aldrig förmånen och glädjen att träffa henne. Hon dog två år före jag föddes. Hon lämnade efter sig ett enormt tomrum men även en stor skrivarskatt. Hennes dikter var fenomenalt bra!
Grattis Sigrid!

Nu sitter jag och Jonas och vilar i soffan. Vi har jobbat järnet hela dagen. Ägnade två-tre timmar på att röja i vårt hyrda förråd och slängde grejer. Sorterade grejer. Staplade grejer. Fick se gamla kort på Jonas jag aldrig sett förut. Kul!! Vi fikade i förrådet och orkade lite till.

Sorterade upp alla mina, som Jonas säger 110 album. Såååå många är det inte men väldigt många. Börjar man titta kan man bli sittande en stund. Har märkt upp dem i tidsordning och de fick plats i huset där jag tänkt.

Tog bilder på grejor som ska säljas och det bara haglar in förfrågningar. Synd att jag inte ställde till med auktion. Säkert 25 st som vill köpa ett vitt vitrinskåp.

Å så hemmagjorda köttfärsbiffar till middag medan Jonas städade. Härligt och se hur barnen älskar detta sååå. Härligt att se Davids portion.

Natti. Sigrid är färdig för idag!

Fika i flyttfabriken - Sigrid njuter kaffe

Liten Jonas. Lumpen-Jonas

Sortering av album

Nöjd och glad. Ordning o reda!

Gomiddag

Av Sofia - 14 september 2019 17:07

Sitter och tittar på en skål med äpple. Skål och skål men det är en vacker fruktbevaringsgrej - fått av goda vänner. Frukten är inköpt för husvisning på tisdag och jag funderar på om jag måste pilla bort klisterlapparna eller om de kan vara kvar. Vid närmare eftertanke bestämmer jag mig för stt de får vara kvar. Orkar inte pilla varenda lapp. Tror inte heller det har nån större betydelse alternativt inverkan huruvida vårt fina radhus skulle bli sålt eller inte. Däremot tänker vi skriva en lapp - varsågod - vid frukten. Det kan vara trevligt när man jobbat en hel dag och få ett äpple att mumsa på vid visningen.

Spännande vecka som följer! Lite väl spännande - har varit rätt säker på att huset blir sålt utan problem - har helt enkelt inte hunnit oroa mig för det. Nu får jag lite ångest - tänk om ingen är intresserad? Vi sitter dock inte i sjön - får vi inte det vi vill ha - då behåller vi det. Vi sitter ju i Spexhultasjön, ha ha....

Klippt hela gräsmattann i Solbacka idag - igen. Jösses vad trött jag är nu. Lördagkvällen ligger fri framför och man kanske ska starta så smått försäljning möbler. Dubbelsäng - ny variant använd varannan vecka i knappt ett år. En styck stor skön soffa, snygg vit praktiskt TV-bänk, vitrinskåp, liggvänlig snygg bäddsoffa. Allt hämtas mot ett bra pris.

Ha en fortsatt go kväll!

Fina saker men som inte får plats

Av Sofia - 13 september 2019 20:45

Fredag! Tacos! Tre vid bordet! Tre på annat håll! Ändå gör vi tacos för alla så det räcker och blir över. Väldigt skönt att ha lunch i mon förvisso.

Full vecka har passerat. Varje minut har det varit mer än fullt upp. Idag på lunchen fick jag äntligen till en lunchpromenad runt Träslända. Halvt gående, halvt springande samtidigt som jag pratade med mamma (hinner ju aldrig ringa) och flåsade. Hon hade precis gjort kålouddingar och hundra kåldolmar. Hade jag kunnat flyga hade jag stuckit direkt - mot Torset. Hon lovade mig några till frysen. Längtar redan.

Veckan har känts bra men när jag idag stämplade ut vid femtiden var jag helt slut. Skulle ägna eftermiddagen åt att visa min kollega att producera arrendekontrakt och kolonilottskontrakt. Gick inte alls, fick felmeddelande efter felmeddelande och till slut packade vi ihop. Hörde Jonas röst inom mig, hans åsikt om datorer etc - djävulens verk. Fredagen den 13:e kanske ändå spelade oss ett spratt! Hoppas det löser sig på måndag!

Ha en go kväll!

Av Sofia - 12 september 2019 20:11

Man ska utmana sina rädslor sägs det. Tänja gränsen. Det har jag med råge gjort idag. Att stå o prata inför folk är en uppgift jag inte älskar och särskilt om man inte riktigt säker på allt som ska presenteras. Jag har haft fullt upp och bara hinna producera rätt rapporter med rätt siffror. Att snacka om dem på ett pedagogiskt sätt är ytterligare ett snäpp över min tillfälliga förmåga. Just nu! Jag kommer att vänja mig vid detta.

Alltså nämndsammanträde idag och jag fick i varje fall inga knepiga frågor. Allt verkade vara solklart. Ha, ha! Alternativet är att någon hade en fråga men inte kändes sig bekväm med att ställa den. Rädd, kanske för att ställa en ?dum? fråga. Det har man ju liksom upplevt i sin roll som nämndledamot i BU.

Det blev ett långt möte och när jag kom hem satte jag mig på min inomhuscykel och gav kroppen en match. Obeskrivligt skönt. Bra musik i öronen och svetten rann. Tömma skallen på allt.

Nu är denna dagen snart slut och jag är lika slut!

Godnatt

Av Sofia - 10 september 2019 20:24

Wow! Idag tryckte jag på ?klarmarkera och godkänn? och delårsrapporten för Tekniska Serviceförvaltningen kunde distribueras vidare till högre makter - politiker och andra. Efter att ha tagit fram siffror, gjort uppbokningar och periodiseringar, fixat löneskulden, kollat stavfel i verksamhetstexterna och dubbelkollat allt typ 100 gånger kände jag mig idag nöjd. Forfarande osäker på om nåt är fel men jag har en tanke även där som jag måste tänka. Det är bara siffror och det sker inget dödsfall om nåt är galet. Det värsta som kan hända är att man får stå där på nämnden och förklara sig - aj, där har tryckfelsnisse varit framme eller nåt liknande.

Jonas hämtade kl halv fem. Alltså vi fick en hel kväll framför oss. En löparrunda i underbart väder, kvällsmat och titta ut över stilla sjö och stilla kväll. Gudomligt skönt att ha en vardagskväll efter jobbet ich känna att man har lite koll på läget. Å åter igen - det är roligt! Känner glädje inför morgondagen och jobb igen.

Sitter framför Idol och ser drömmar krossas och för andra obeskrivlig glädje. Att leva på musik är mångas önskan. Så få som lyckas. Vissa röster är så självklara och jag tycker det ska bli mycket spännande och se vilka som blir de slutliga deltagarna.

God natt!!

Check och nu hoppas vi att allt är rätt

Stilla sjö och stilla kväll

Av Sofia - 8 september 2019 15:58

Idag har vi skördat hö. Klippa gräs kan man oxå beskriva sysslan. Alldeles för långt och förra helgen hann vi inte och veckan var samma lika - ingen tid över. Vi turades om att klippa och räfsa gräs och jag körde säkert 10 st skottkärror fulla till vår kompost. På en av de tre plättarna vi har. Denna så kallade multiklippare fungerar inte eller inte så bra i varje fall.

Det första vi gör när vi får råd är att köpa en robot. Ser fram emot detta. Gräsmattan blir fin(are) och sniglarna försvinner. Krafterna tog helt slut och det känns som att jag kan gå o sova nu - kl 16. Nu ska ju tilläggas att vi tog en löparrunda innan klipperiet. Hade vi vänt på ordningen hade jag inte orkat springa.

Åh tack!!!!! kära Sus och P-A i Sandrydet för en sån trevlig och god kväll igår. Kul att träffa alla era barn - det var längesen alla var samlade. Gott grillat och goooooda kräftor och en underbar blåbärspaj till kaffet. Mums hela vägen.

Nu ska vi snart äta. Svamp på tallriken bland annat från rundan igår. Har haft SMS-kontakt med David i helgen. Landslagsläger i Uppsala med bandyns bästa i hans ålder. Det har gått bra men konkurrensen är tuff. Såklart!

Ha en fin söndagskväll!

P-A och Sus

Mums

Fika i höskörden : )

Äppelträden ser fina ut efter en vecka i jorden

Av Sofia - 7 september 2019 17:13

Sova till man vaknar utan att alarmet går på - det är nog det bästa med lördagsmorgonen. Eller gofrukost vid bordet med full vy över sjön. Njuta!! Ladda upp de batterier i kroppen som i stort sett är helt tömda efter veckan som har gått. Å så långpromenaden ut i skogen - känner att batteriprocenten ökar för varje steg. Alldeles för få steg o rörelse de senaste dagarna. Tog igen det idag.

Vi gick Höglandsleden till Hulu berg med varsin svampkasse. Fick en kraftig regnskur men sedan blev vädret sol o nästan blå himmel. Medhavd fika smakade gudomligt - trots det skrala utbudet i huset. En dammsugare förmodligen proppad med konserveringsmedel och färgämne är ändå gott ute i naturen. Svampkassarna blev nästan fyllda och lunchen var check. Omelett med svamp.

Å så lite sysslor som oxå blivit ogjorda ett tag. Jonas klippte badplatsen - vår tur, vårt gräs och jag städade inne. Helgen är att komma ifatt. På alla sätt!

Snart åker vi till Sandrydet. Att träffa bästa vänner har man aldrig tid för i tillräckligt stor utsträckning. Ikväll sker det!!

Ha en härlig lördag!

Höst på trappen

364 meter över havet - utsiktstornet vid Hulu berg

Fika

Långt bort ser man Nässjö

Av Sofia - 6 september 2019 18:42

De dropparna satt fint. Smuttar på äkta Champagne. Alltså inte bara bubbel som f.ö är mycket gott, utan äkta vara. Vi firar. Det finns så många anledningar. Radhuset ligger på Hemnet med fina bilder. Det är fredag. Mest firar jag för att jag lever och känner glädje och hopp inför framtiden. Jag har överlevt denna veckan. I stort sett har jag bara jobbat de gångna fem dagarna och på minimala raster ätit, varit på toa och när jag kommit hem - sovit. Att nästan ha rott i hamn ett delårsbokslut för Tekniska Serviceförvaltningen - tämligen själv och ny - det trodde jag inte. Lite finslipning kvar på texter o annat men det kommer en måndag.

Jonas har varit fantastisk - fixat mat till ungarna och tvättat och skött markservice och då ska man tillägga att ackord på Ingarps Trä är INTE nåt latmansjobb. Han har börjat en timme tidigare flera dar denna veckan för att helt enkelt hinna med.

Sitter framför elden och känner värmen. Två dagars ledigt och jag tror jag bara ska andas...

Å så sänder jag tusen lycka-till-kramar till David som är på landslagsläger med bandyn i Uppsala i helgen. Kämpa och jobba på! Är så stolt och önskar att det går så bra!!

Ha en fortsatt fin fredag!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards