Alla inlägg under juli 2017

Av Sofia - 30 juli 2017 14:37

Vi spenderade många sköna timmar med sköna vänner vid Södra Vixen i går. Vi hade tänkt att cykla de drygt de två milen ut till Mats och Nettan men just igår (när det varit regnfritt hur många dagar som helst) regnade det när vi skulle ge oss iväg. Vi tog bilen.

Hos detta par känner man sig verkligen som gäster, generositeten har liksom inga gränser. Det kändes lite som vi åt från det vi kom tills vi åkte hem vilket inkluderade frukost!
Det är lätt att njuta vid ett paradis vid sjön, inte svårt alls. De renoverar och bygger till, fixar och donar med sitt lilla sommarhus. Det är spännande att följa detta projekt.

När jag tidigt skulle på utedasset fick Jonas följa med. Det kan ju sitta ett monster där inne o vänta.... När vi gick tillbaka till gäststugan och såg gryningen nalkas över sjön - just den synen och känslan - det blir ett starkt minne från denna sommaren.

Tusen tack herr och fru Fridsäll för härliga timmar tillsammans med er!!! Ni är så bäst!!


Kusinerna fixar förrätten

En sån utsikt från detta ställe

Jonas grillar varmrätten

Alla vi

Av Sofia - 28 juli 2017 18:34

Jag är alltid lika förundrad och oerhört tacksam att man varje år "får" ledigt med betalning. Alltså jag vet att man tjänar in sin semester men ändå - det är lyxigt att få vara ledig i 25 dagar. I mitt fall faktiskt 31 dgr då jag uppfyller både kriterierna fyllda 40 år samt jobbar på kommun. Att som i dag få vakna, frukost med Jonas o Stella på solig altan är en ynnest. Vidare en löpartur som jag krigade mig igenom. Varmt o magkrångel men jag gav inte upp. På nåt vis känns en skitrunda bättre än de optimala - i varje fall efteråt. Att man just inte gav upp.

Hämtade David på Ekomuseumet - sista dagen för vidare färd mot paradiset, Torset, där mina älskade föräldrar bor. En sommarmiddag med närodlade grönsaker och goda biffar plus en ostkaka till efterrätt - det kan inte bli så mkt godare. David klippte gräset o tjänade en liten behövlig slant innan lönen kommer från sommarjobbet.

Nu sitter vi i solen o chillar, jag och Jonas. Barnen är på utgång och nu träffar jag dem inte förrän vi kommer åter från Kanada. Johanna är i Emmaboda på festival och enligt SMS är allt bra!

Ha en fortsatt fin fredagskväll!!

Mina fina päron

Jonas o jag

Mina fina barn

Av Sofia - 27 juli 2017 15:26

Våra nära utflyktsmål fortsätter och igår var vi i Eksjö. Dollarstore var mycket roligare än Skuruhatt och dess gata o jag köpte billigt hushålls- och toapapper. Vilken lycka!!! Vi gick en sväng på Eksjös fina gator och det är klart. Det är mycket mer folk i denna staden jämfört med Nässjö... Vi avslutade med Burger King vilket är otroligt gott ibland men inte för ofta.

Nu sitter jag, Henry o Stella på tåget hem från Jönköping. Dagen har vi spenderat här. Affären med konstnärsmaterial på Väster hade bytt lokal och den guldgruva som förut kännetecknade denna butik var ett minne blott. Sortimentet hade krympt. De specialpennorna som Henry ville ha fanns på Claes Ohlsson.

Å så HITTADE jag ett par skor till bröllopet nästa vecka! Yes! Check! Har undersökt varenda skoaffär i Stockholm i början på juni å så hittar man dem i Jönköping bara en vecka innan vi ska åka!!! Tur att man fick lön idag. Små turer runt i vårt eget land plockar på. Hittade äntligen den ostbrickan som Jonas o jag letat efter med tillhörande knivar. På Servera!

Nu ska jag hem och göra saffranspannkaka!! Det har jag lovat kidzen o då får man hålla sitt löfte!

Ha en fortsatt fin torsdagskväll!!

PS. Jo men det är ju regeringskris oxå.... Men nån intelligent hjärna tyckte visst att det var alliansens fel eftersom de är för outsourcing. Jaha! Problemet löstes alltså enkelt. Skylla på någon annan. Jag vill nog påstå att jag ser en skillnad på outsourcing jämfört med att inte följa lagar, regler o utsätta riket för en säkerhetsrisk utan like....

Fin vy

Finare vy!!

Av Sofia - 26 juli 2017 09:38

Igår gjorde vi besök i vårt närområde. Fina Emåns Ekomuseum i Bodafors. Ska väl vara helt ärlig och skriva att trippen kanske inte hade gjorts om inte David fått feriepraktik där. Lite synd för det är en fantastiskt fin anläggning. Förra veckan var Radio Jönköping där och gjorde ett reportage och intervjuade bl.a David om sommarjobbet. Riktigt kul att lyssna på.

Vi gick med på den guidade turen och fick lära oss mycket. Om möbeltillverkningen och att det jobbade över 300 personer här förr i tiden. Allt flyttades sedan till en annan del av Bodafors (när lokalerna blev för små) och Aski blev Morgana som blev Martela. Emån är Europas mest artrika vattendrag och jag vet att föreningen som driver muséet lägger sin själ och många timmar för att bevara detta.

Vi tittade in i smedjan där man jobbade för fullt. Förutom snygga ljusstakar och annat lagar han trasiga järngrindar och gör även nya. Häftigt att se.

Därefter åkte vi till det nya fina caféet/bageriet på Kulturgatan, även detta i Bodafors. Har hört talas om det goda surdegsbrödet och jag kan verkligen instämma. Köpte med en limpa hem. På samma gata ligger även ett träsnickeri samt Lehmans villa och ateljé. Lehman var mycket känd för intarsia, dvs skapa tavlor i trä där träslagen står för olika färger. Imponerande när man ser det. Vi gick dock inte in där....man får spara på karamellerna!!!

Henry, sommarjobbaren David och Stella

Guidad tur

Här skulle man ju inte bli blöt... det stämde delvis...

Smeden i sin smedja

God fika på bageriet

Surdegsbröd bakat med mjöl från Forsa kvarn.

Havre i fönstret

Ett exempel på intarsia. Enligt Google kommer denna från Lehman's Art.

Av Sofia - 25 juli 2017 12:35

Sommar och semester innebär alltid för mig ett par långa promenader till Spexhult tur och retur då jag lyssnar på vissa av sommarpratarna i P1. Det är svårt att välja och jag bläddrar genom namnen för att hitta de lite mer kända namnen. Dock är det alltid de "okända" pratarna som genom åren har berört mig mest. Så även idag.


Jag startade med Tove Lo som jag personligen tycker är en fantastisk artist, låtskrivare, producent och sångerska. Har lyssnat mycket på hennes låtar men visste inget om hennes mörka sidor. Anorexi, bulimi, känslor av otillräcklighet, viljan att hela tiden fly till något var något okänt för mig och den timmen var mycket intressant.


Den andra timmen valde jag Tommy Ivarssons berättelse om sin sjuke son Jonathan som till slut förlorade kampen mot sin sjukdom. I aftonbladet skrev Wolfgang Hansson och jag instämmer:  "Det är inte många sommarprogram där jag känt att tårarna trycker på. När jag lyssnar på Tommy Ivarssons hjärtskärande berättelse om sin lugnsjuke son Jonathan är det omöjligt att värja sig. Tommy Ivarsson och hans familj har tvingats uppleva det som är varje förälders värsta mardröm, att förlora ett barn. Jonathans kamp mot sina trasiga lungor är ett utdragen strid, en resa i slowmotion mot den slutgiltiga katastrofen. Mitt i all bottenlös sorg är det också en fin berättelse om hur kärlek kan svetsa samman en familj trots extrema omständigheter. Min stora undran är; varför fick Jonathan aldrig några lungor trots så lång väntan?"


Jag hade blöta kinder nästan hela den timmen och en sådan berättelse kan verkligen förändra dagen. I all min egen oro för mycket som kanske, möjligen, i värsta fall, kommer att hända växer en tacksamhetskänsla fram utan like. Varför bara inte njuta av allt som för tillfället är bra? Jag älskar att ta del av andra människors livshistorier och det ger verkligen perspektiv på livet och vardagen! Jag rekommendrar varmt Tommys program.


Idag är det två år sedan Jonas hade sin underbara 50-årsfest i huset på Borogatan. Minns den med stor glädje. Trots allt regn som föll just denna dag var festen så oerhört lyckad! Jag vet att han var så oerhört glad för allt som Miccan fixat och att han fick ha alla barn omkring sig samt övriga nära och kära!


Ha en fortsatt fin tisdag!


 

Jag och Jonas innan allt folk kom i det mycket fint dekorerade tältet.

 

Måna glas blev det...

 

Fest och folk

  

Jonas och hans fina barn

 


Av Sofia - 23 juli 2017 20:22

Nja, man väl inte direkt gå vilse på denna ö, vart man än ser (nästan) finns ju vatten... Vi lyckades dock. Vi skippade bilen och tänkte hyra cyklar på Visingsö. De var slut när vi skulle hyra så jag fick förklara för barnen i värmen att vi skulle gå till min kusin Rolf och hans fru Ann för det beställda fikat. Bara 1,4 km.... Sen gick vi lite fel o fick fråga oss fram - alla känner alla här så vi blev lotsade rätt.

Jättemysig stund på denna fina ö i detta fina hus med utsikt mot Vättern. Vi fick även träffa min syssling Erik o hans fina familj. Vi behövde inte gå tillbaka till hamnen, vi blev skjutsade samt en guidad tur på öa.

Nu är vi hemma, möra efter en fullspäckad dag i värmen. Innan Gränna gjorde vi ett kort stopp vid idylliska Röttle by. Intill Vättern ligger denna plats - som en sagovärld.

En lunch i Gränna smakade gott o inköp av en massa färgglatt socker gjorde vi oxå. Det vill säga polkagrisar!! 12 st för 100 kr o jag kan garantera att många av stängerna finns kvar runt jultiden.

Tack fina kusin Rolf o Ann för titten! Vi kommer gärna tillbaka o då kanske vi faktiskt tar bilen!

Ha en fortsatt go söndagkväll! I morgon ställer jag inget alarm!!

Röttle hamn

Röttle by

Lunch i Gränna hamn

På båten över till öa.

Gång istället för cykel

Jonas, Ann, jag o Rolf + Erik o hans son

Härlig stund med kusin Rolf med familj

Stella vid stranden - norra Visingsö

Av Sofia - 21 juli 2017 17:46

Nu sitter vi på båten till Oskarshamn efter ett par härliga dagar på Gotland. Mysiga minnen från ett fint dop har vi med oss hem i bagaget och allt gick så bra. Nöjd liten pojk som inte ger mycket väsen från sig trots allt fix och folk. Inte så lätt att fixa boende till en hel släkt och ett gäng vänner. Fantastisk gästfrihet att upplåta sina hus till oss och själva bo i husvagn! Det fina vädret underlättade såklart själva ceremonin i onsdags.

Idag spenderade vi ett par timmar i Visby o traskade runt bland alla (inte alla men väldigt många) mysiga gator. Det är tre år sen vi var här sist och det skulle va trevligt att åka hit redan nästan sommar igen. En fantastisk ö. Innan vi skulle ställa oss i kön för båten gick vi förbi Kallis. Just denna vecka, den s.k Stockholmsveckan, är det extra drag här på eftermiddagarna. Tog en bild på den enorma kön in. I dag var det tydligen dress code white.

Det ska bli enormt skönt att komma hem till vårt hem, till vår säng, till vår egen dusch. Framför allt ska det bli så härligt att träffa mina barn!!!

Ha en fortsatt fin fredag!!

Vackra Visby

Här köpte Pippi karameller i filmen

Kan inte se mig mätt... varken på ruiner eller mannen på bilden!!!

Saffranspannkaka - gott!!!

Strandpromenad

Kön till Kallis....vill inte byta plats!!!!

Av Sofia - 20 juli 2017 12:37

Ett sånt fint dop igår. Släkt och vänner fyllde den fina kyrkan o William var så nöjd hela tiden, sa inte ett pip. När prästen i dopögonblicket hällde vatten på hans huvud hade jag gett mycket för Williams tankar! Typ "Vad gör du egentligen? Mamma o pappa badade ju mig strax innan vi gick hit!".
William Erik Gunnar Karlsson har nu fått ditt namn.

Därefter traskade hela släkten hem till trädgården och det stora tältet som var uppsatt dagen till ära. Ett sånt härligt väder - lagom med fläkt i kombination med go värme. Goda pajer och därefter kaffe o prinstårta. Under den ljusblåa marsipanen fanns vaniljkräm, sockerkaksbotten, hallon, maräng o grädde. Sååå gott!

William fick mängder med fina presenter. Om ett tag blir även han medveten om detta!!

Även denna dag bjuder på vackert väder. En skön morgonpromenad tog Jonas o jag innan vi köpte frallor på Bagarn's på vägen hem.

Ha en fin dag!!

Gudfar Erik, pappa Pelle, mamma Lina, gudmor Johanna o så William förstås

Jag o farfar i solen

Släkt o vänner

Presentkortet

Lina o hennes pappa dukar fram prinstårtorna

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards