Alla inlägg under juli 2012

Av Sofia - 31 juli 2012 16:38

Grattis grattis idag alla ni som fått förmånen att heta Elin!!! Å naturligtvis - det största grattiset går till min egen underbara Elin! Du har nu bett att jag ska göra saffranspannkaka sedan vi åt det på Gotland så till kvällen ska det bli av! Salmbärssyltet får vi hoppa men det ska nog gå bra ändå.

Två datorhaveri på mindre än en månad. Vår stationära la av för några veckor sedan o sen var det ju det där med vinet....i (över) den bärbara på semestern. Attans att datorerna inte klarar av spriten. Självrisk o så ett kostnadsförslag från nån som reparerar kommer nog att få ordning på bristen av FB o annat! Kanske tom lite nyttigt att vara utan lättillgänglig cyber ett tag.... Bloggandet fixas ju via min iPhone, vem vet - den kanske oxå lägger av... Missar tyvärr lite födelsedagar i just detta forum eftersom min mobilvariant för Facebook inte visar mina vänner som fyller år!

Ett stort grattis till dig, Lotta Roos, på födelsedagen!! Hoppas du har o har haft en underbar dag!!!

Ha en go kväll! Nu ska jag fixa saffranspresenten!!

Av Sofia - 29 juli 2012 18:53

Det har så smått börjat.... Jakten o framförallt pratet om det skogens gula guld. Korten på både högarna och mackorna har gjort årets entré på Facebook. KANTARELLER!!!!! Själv har jag 4 hg nyplockade och rensade ute på diskbänken. Å man kan knappt kalla det för att vi letade svamp för vi "hämtade" den. Det enda vettiga ställe jag känner till i Nässjö o när jag hittade stigen så var de bara där under gräset. Massor!

En trevlig söndag har det varit! En småländsk löpartur, Gransäng, Äsperyd, Nässjö g:a kyrka, golfbanan o hem! Sen kom mor o far på kort titt. De hade gjort pärlan Stalpet i Aneby o käkat på Eksjö golfbana.

Å nu är jag i fatt!!! I fatt med tvätten!!! Det är en oerhört skön känsla! Som lite belöning blir det några kaptiel i Katerina Janouch senaste bok - mumma!!!! Sen blir det mer belöning!! KANTARELLER!!!!

Go kväll!

Av Sofia - 28 juli 2012 11:15

Sitter hemma i köket. Diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare brummar som nöjda och spinnande katter. Träslända var sig likt i morse, likaså vackra Nässjö och på Elsies hade de färska favvofrallorna. Jo, för även att jag kommer från Gotland nyss ÄR Nässjö vackert. Hur många städer har en vacker sjö och stadsparksoas så centralt? Visst saknar jag havet men så är ju tekniken så finurlig så jag kan titta på mina kort när jag vill....å minnas....å dessutom komma tillbaka.


Ha en go lördag! Min går i tvättens och städets tecken. Varsågod - lite bilder från våra sista dagar på Gotland!!


 

Kvällspromenad i Västergarn


 

Stella, David o Tindra i kvällssol

Vy ned mot Klintehamn

   

Blomster

 

Jag lyckas nästan aldrig få horisonten rak.....? ;)

 

Aktivitet i väntan på grill

 

Barnen har kul...

 

...så även vuxen... 

 

;))

Bästa vänner och mina bästa vänner!!

   

Nyvaken Tindra

Grilltime

   

Sol o bad på Björkhaga resort

 

Ett snyggt dyk....

       

Elin o Alexander

 

Solnedgång

 

Mmmmmm....

 

Ett härligt badminne - vi hade inga badgrejer med oss när vi gick ned till hamnen kl. nio på kvällen där vi bor. En stor stenbrygga och djupt nog för dyk. David och Stella fick hoppa i. De hade kul!!

       

Stella hoppade säkert 20 ggr!!

     

Sista dagen besökte vi Kovik. Ett gammalt gammalt fiskeläger och underbar natur. 

 

Ett kapell restet till minne av de fiskare som omkommit i sitt yrke. Numera ett populärt ställe att gifta sig på.

 


 

En vanlig syn utmed gatorna i Visby

 

En gata vi aldrig fann förra året. Vidunderlig utsikt över Visby o lyxkryssare.

 

Innan båte gick kollade vi till campingen Visby strandby. Här blir paradiset för farmor Mai och farfar Åke när de ska hit inom kort!!!

 

På båten hem

 

Hej då Gotland! Ses igen!!!!



Av Sofia - 27 juli 2012 17:01

Om en kvart går båten som tar oss från Visby till Oskarshamn. Jag har alltså 15 min på mig - sen har jag ingen täckning på 3 h ; )

Det är hett, många sitter på däck i solen. Vinden svalkar gott! Morgontur, god frukost, dusch, packa ihop det sista, städa stugan - så började dagen! Sedan tog vi avsked av Susanne, Alexander o Tindra som stannar ytterligare 3 dagar.

Efter att ha besökt en historisk plats, Kovik, alldeles intill Västergarn åkte vi vidare till Visby. Picknick intill Dalmansporten o sen glass nere vid hamnen. 160 sorter att välja på....

Innan det var dax för att åka på båten avslutade vi Gotlandsbesöket med att titta in till Visby strandby o dess underbara camping. Där var vi förra året o barnen mindes o saknade!!

Snart hemma - GOTT!

Av Sofia - 27 juli 2012 17:00

Om en kvart går båten som tar oss från Visby till Oskarshamn. Jag har alltså 15 min på mig - sen har jag ingen täckning på 3 h ; )

Det är hett, många sitter på däck i solen. Vinden svalkar gott! Morgontur, god frukost, dusch, packa ihop det sista, städa stugan - så började dagen! Sedan tog vi avsked av Susanne, Alexander o Tindra som stannar ytterligare 3 dagar.

Efter att ha besökt en historisk plats, Kovik, alldeles intill Västergarn åkte vi vidare till Visby. Picknick intill Dalmansporten o sen glass nere vid hamnen. 160 sorter att välja på....

Innan det var dax för att åka på båten avslutade vi Gotlandsbesöket med att titta in till Visby strandby o dess underbara camping. Där var vi förra året o barnen mindes o saknade!!

Snart hemma - GOTT!

Av Sofia - 26 juli 2012 19:38

Den kommer smygande.... Känslan av lite hemlängtan. I år kanske det känns mer än nånsin då Johanna är hemma i Nässjö. Västergarn med omnejd är fantastiskt, ett litet paradis, en ny liten pärla för oss!!! Men ändå - rötterna finns ju nån annan stans! Å andra sidan skulle det säkert gå alldeles utmärkt att rota sig här oxå - bara man har de nära o kära omkring sig o ett jobb som man trivs med ; ))

Idag har vi åter haft en fantastiskt härlig och het dag på Björkhaga strandby. Den soldos vi har fått de tre senaste dagarna räcker åtminstone till oktober..november! Vad vi gör sen....lever på semesterburken - den där burken med sommarminnen...

Ikväll blir det taberas (orkar inte kolla stavningen nu) och vi gör som Kajsa Varg. Vi tager vad vi haver....o tömmer skåp o kylskåp! Grillar lite av varje!!

Ha en underbar kväll!!!

Av Sofia - 25 juli 2012 18:33

Idag har det varit varmt här på Gotland o för den delen resten av Sverige oxå. Man är lite ovan vid grader som dessa så promenaden jag gick efter lunch var svettig till max. Gick förbi två kyrkor på min en-milsrunda (Sandas o Västergarns). Det finns en kyrka o en bygdegård vid varje vägkorsning här på ön. Ja, lite får man överdriva men det är ändå rätt nära sanningen. Undra just hur dessa fastigheter ska förvaltas på sikt....

Gick förbi sädesfält med små röda färgklickar mitt i - Vallmo är en fantastisk vacker blomma o jag önskar varje gång att jag hade akvarellblock i färger tillhands när jag ser dem i naturen. Gick förbi en otroligt märklig o vacker björkdunge eller rättare sagt en hage full med björkar... De såg nästan lite overkligt ut, som om de var planterade där..

Någon km längre bort kom jag så till målet - den lilla byn med passande namnet Björkhaga ; ) Där finns en strandby, strax invid havet, som erbjuder bl.a pool o annan service (i form av glass, dryck o annat). En otroligt skön eftermiddag o i morgon vid badväder blir det samma mål!!! Barnen o vi vuxna är mer än nöjda!!!

Ha en fin kväll o OM du Jois läser detta - du fattas oss!!!!!!!!

Av Sofia - 24 juli 2012 19:54

Hetaste dagen på året! Inte ett moln så långt ögat kan nå.... En underbar dag har vi haft på Kneippbyns badland. Det ligger högt och utsikten över havet är enorm. När man ligger där på filten och ser sina barn ha sååå roligt och hör sorlet av allt folk kan man samla ytterligare ett minne till burken. Den där burken man kan plocka av senare... När höstrusket gör allt grått, då man kliver ur i bilen på jobbparkeringen och drar vinterkappan tätare om sig när tempen visar 16 minus, då regnet piskar oss i ansiktet i november, när man får passa sig för varenda isfläck under fötterna - DÅ tar man fram ett litet minne från sommarburken o ALL kyla och elände blir lättare att uthärda.


Idag har vi verkligen fått både sol, bad och kul i flera timmar. Det var mycket folk på detta badland och bilderna återger hur det var! Jag kan konstatera att solen idag var förrädisk - det fläktade bra och man kan exakt se vart mina bikiniband har befunnit sig... Tack ICA för After Sun!


Ha en go kväll!!!


Se upp - här kommer Stella!!!

 

En tjej som verkligen njuter av vattnet!!! I vattnet!!

 

En tindrande Tindra

 

David åker i half-pipe

 

David

 

David och en badande pappa

   

En icke-badande men solande mamma och en glassälskande Stella...lakritsströsslet matchar verkligen hennes bikini ;)

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards