Alla inlägg under juni 2015

Av Sofia - 30 juni 2015 16:13

Minns när jag växte upp. Bodde i Norra Sandsjö, bara 2 km från Sandsjöbaden så på somrarna cyklade man tämligen ofta hit. På den tiden fanns inte nuvarande restaurang (Sandsjö Wärdshus) utan en mindre restaurang/kiosk lite högre upp i backen. Den brann ned 1986 och det tog några år innan kommunen (dåvarande ägare) byggde upp nytt. Många glassar har köpts där….och även ett och annat tråg med pommes…när man fick för mamma. Tidsmässigt ”bodde” man väl mer eller mindre på bryggan i Sandsjöbaden under sommarmånaderna för det var ju ALLTID vackert väder på somrarna när man var liten…. Å andra sidan badade vi ofta trots regn. Man var mer under vattnet än över vilket ofta resulterade i öroninflammationer för min del… Aj, aj, aj… Mycket fetvadd och örondroppar blev det på nätterna samt penicillinkurer……


Idag åkte jag och mina kollegor, som ännu inte har semester, ut för att äta lunch i denna vackra idyll. Varmt väder och platsen blir ju helt klart ännu bättre då. Det är så obeskrivligt fint här och folk tycks vallfärda hit för att äta god mat. Riktigt roligt att ett ställe så här ”ute på landet” kan gå så oerhört bra. Året runt är det full fart – julborden är ju en fröjd i sig. Idag fick jag ett soligt leende från min brorson Lukas som jobbar där! Härligt! Lunchen var mycket god och trevlig – kokt kolja med äggsås och enligt erfarenhet blir man rejält mätt. Portionerna är stora och det bidrar säkert till att populariteten är så hög. Härifrån åker man inte hungrig.


Minnen och historiens vingslag kommer så nära så de nästan viftar omkull mig när jag står och tittar ut över Uppsjön. Här har man upplevt så mycket roligt. Mina förfärder bodde och levde här. Min mormors mor Amanda Sophia bodde i en liten backstuga (Sjöbo) här i slutet på 1800-talet långt innan camping- och matgästerna dök upp. Amanda Sohpia var ”oäkta” då modern Matilda inte var fin nog för att gifta sig med sin kärlek - den rike Johannes Sandberg. Hon bodde här med sin mamma som försörjde sig genom att sy kläder åt herrskapsfolk. Vilket liv…. Tack-o-lov har det hänt lite sedan dess…. Idag får både fattiga, kungligheter och regnbågar gifta sig med dem de älskar!!! Inte i hela världen ännu… men det går åt rätt håll.


Till kvällen blir det fiske i Hultagård…OM inte myggen och knotten dyker på oss…. Får vi eventuellt en firre vet jag inte om jag orkar äta nåt….


  

En god lunch! Jo, jag frågade innan om jag fick publicera herrskapet på sociala medier. Simon, Tony, Pelle, Fredrik och Cissi

  

Vacker vy!

Av Sofia - 29 juni 2015 19:46

Måndag. Regn. Fint regn. Sånt regn som man knappt blir blöt av…(beroende på hur länge man vistas ute). Gläder mig åt att jag ”bara” har knappt två veckor kvar att jobba innan semesterklockan ringer. Även om jag onekligen hade velat stänga av snoozen på mobilen just i morse och tagit ett stadigare grepp om täcket när den svala morgonluften i sovrummet gör sängen om möjligt ännu skönare…… Snart får jag stänga av mobillarmet – kanske det jag längtar allra mest till – att slippa tänka på kalendern….tider…måsten…. Längtar till måndagen den 13 juli. Tåg till Stockholm och bara njuta av vår vackra huvudstad i några dagar. Djurgården, gamla stan, ta dagarna som de kommer… Längtar till att bara vara hemma....ta ett bad (om vattentemperaturen tillåter), läsa böcker, tidningar....


Gläder mig idag åt att Johanna och hennes Alexander kommit hem från Bråvalla och haft det bra utan några missöden. Bra väder och grym musik – härligt!! Gläder mig åt att Elin och David har det bra på sin semester med fadern – att solen och värmen verkar komma på riktigt denna veckan. Gläder mig åt att Stella snart får åka på sin efterlängtade Parisresa...som hon har längtat!


Det är en märklig känsla….att efter en kanonhelg få en slags tomhetskänsla och saknad av den helg som gick…vill göra om och göra om helgens upplevelser. Så fungerar dock inte livet – ingenting går i repris. Alla vardagar som kommer och går – det är också livet. Ju förr man inser detta, desto bättre….men inser man någonsin ”Carpe Diem”. Man kan bli bättre på det men ändå sitter vi där….vid fikabordet på måndagen och suckar lite… Måndag igen…och så längtar man till fredagen…mer eller mindre…det är inte alltid så. Livet består inte av fredagar och lördagar – livet är alla dagar. Livet är varje sekund. För oss som är (förhoppningsvis) friska blir det ibland inte nog….de som mår sämre och är ännu krassligare har bara en önskan = att bli frisk!


Nu ska jag drömma mig bort igen…till minnen från året som har gått. Fixa in de sista korten i mitt fotoalbum. Livet ni vet….


Gokväll!!!

Av Sofia - 28 juni 2015 18:41

Så kan man kanske sammanfatta helgen som gick eller snart har gått.
Gårdagen innebar en underbar löparrunda - ja jag har tjatat om den men ibland är dessa löparupplevelser större o intensivare, mer ork o glädje.. Å det är det som kan göra mig rädd ibland - vad händer med mig den dagen jag INTE kan springa eller gå.... Vill inte veta..

Gårdagskvällen tillbringade vi i Almesåkra kyrka - nästan :) lika fin som min barndomskyrka i Norra Sandsjö. Artisten Jan Johansen var där och sjöng o spelade (final på en rad evenemang "Sommarkyrka"). Massor!!!! med människor hade letat sig till vackra Almesåkra vilket inte är ett dugg konstigt med tanke på gästen. Jan har varit en av mina idoler sedan "Se på mig" 1995 o jag har lyssnat mycket på hans fina låtar. Vill nog påstå att han har Sveriges bästa röster och när han igår sjöng "Stad i ljus" och gör den bättre än Tommy Körberg - det säger inte lite. Dessutom har jag själv fått förmånen att köra bakom honom ett flertal gånger med TBC-kören i samband med konserter med Höglandskåren. Han är både rolig o ödmjuk! Å detta var oxå (konstigt nog) gratis - dock kollekt där man får lägga så mkt man vill... Härlige prästen Per Persson sa ord som stannade kvar. "Det finns mycket elände, krig o mörker i världen o människor som gör ont - det är inte det värsta. Det värsta är när vi människor inte gör gott. Du själv kan alltid göra lite till".

Dagen har varit awesome - Höglandsleden 2 mil. Vikskvarn till Skrapstad utanför Sävsjö. Så mycket vi har att vara tacksamma för. Vår natur, våra kulturminnen. Vikskvarn, Mattarps bokskog, den 500-åriga eken i Hjälmseryd, Forsa kvarn, blommor, växter, älgar!!!! Underbart väder förutom sista km - hällregn!! Dyblöta! Hade med oss halva matsäcken hem.... Trodde det var länge, trodde det tog längre tid...

Nästa gång blir det Vikskvarn till Tomtabacken eller längre.. Ett tips - Höglandsleden!

Jan Johansen med sin gitarr. Avskalat arr men ack så bra!!

Janne tillsammans med kantorn Mona Vallinder på piano. Hon har kompat mor o mig på julafton i flera år i Norra Sandsjö kyrka. : )

Höglandsleden - bra uppmärkt!

Vikskvarn

Branta stigar

Orkar inte gå mer....vi tar bilen hem...

Fikaselfie

Hade med oss för mkt mat...

Broddarp

Mattarps bokskog - sanslöst vackert!!

En lind i Hjälmseryd som är ca 500 år. Stannar, blundar o tänker... 1500-talet.. Tänk vad som passerat här förbi....

Fika nr 2 - Forsa badplats

Fall vid Forsa

Å jag avslutar dagen med att blogga. I solen på mun underbara uteplats!!!

Av Sofia - 27 juni 2015 15:35

Äta frukost utomhus utan att frysa. Får nypa sig i armen... Är det verkligen sant! Är sommaren här nu? Vågar jag tro på det? Fil, ägg och starkt kaffe återställer energinivån på ett fantastiskt sätt! Gott! Gott! Gott! Njöt av solen medan maten sjönk och laddade för en skön löparrunda!

Drygt 14 km på underbara "spåret" (gamla järnvägen) i ett optimalt löparväder. Linne, shorts utan att frysa och heller inte bli för svettig. Det är så vackert. Mängder med blommande lupiner kantar vägen och doften av dem och allt annat är fantastiskt - naturens egen magi!! Å efter Myresjö kommer den där uppförsbacken som inte är nån uppförsbacke - det ser bara så ut... Så märkligt!!! Vände där spåret möter Vetlandavägen o så tillbax.

Nu har vi fyllt på med ny energi i form av stekt nypotatis, ägg, matjessill och prinskorv. Sååå gott! Snart far vi till Nässjö. Ikväll blir det en härlig stund i Almesåkra kyrka. Jan Johansen kommer och sjunger. Jag har sjungt med (bakom) honom tre gånger så vem vet...jag kanske smyger upp ikväll o doar....

Ha en fortsatt fin lördag!!

Vackert!!!!

Det SER ut som en uppförsbacke men när man väl är där framme - det är ingen backe!!!

Efter löpning - nyttogöra!!

Av Sofia - 26 juni 2015 13:50

Jag har genom åren som anställd fått uppleva att ”mista kollegor” men även ”bli av med kollegor”. Det sistnämnda har inte hänt alls många gånger men ibland är inte förlusten så stor om man uttrycker det milt….

En gång miste jag flera stycken kollegor på en och samma gång – när jag slutade på min första arbetsplats efter 13 år. Den gången, oktober 2013 trodde jag livet tog slut…men på något underligt sätt klättrade jag upp ur detta gigantiska avgrundshål…kunde med tiden reparera både själkänsla och självförtroende och tro det eller ej – det ledde till något mycket bättre!! Nya kunskaper, ny kollegor, ny kraft och energi! Dessutom har jag turen att ha KVAR mina f.d jobbarkompisar från den tiden som vänner och vi har våra träffar då och då.


Idag släppte en kollega bomben att han skulle sluta sin anställning hos oss. Bomb och bomb…hade det lite på känn men ändå – luften gick ur våra ballonger…. Så kändes det nog för alla på avdelningen. Motivationen och arbetslusten lite försvann….. En mycket konstig dag. Kommer ta tid att smälta. Vi har jobbat nära varandra under drygt fem år och lärt känna varandra och varandras arbetssätt väl. Ibland behövs inte ord – man vet ändå vad man ska göra. Nu känns framtiden med ens lite oviss…. Är dock extremt glad för hans skull. All lycka i framtiden! Ingenting är statiskt....


Snart bär det av till Torset. Ska öva sånger med mor inför musikgudstjänst i Vallsjö gamla kyrka lördagen den 18 juli. En gång varje sommar har vi förmånen att få sjunga ihop i denna fina medeltida kyrka. En fika i idyllen med mor och far, därefter styr jag kosan mot Landsbro. Solen skiner! Sommaren verkar komma ändå! Gott!


Ha en fin fredagskväll!!!

Av Sofia - 25 juni 2015 17:06

Det finns många bra hocekybackar ute i världen. Konkurrensen är hård. Det finns dock bara en Erik Karlsson. Han går ofta under namnet ”Världens bästa Karlsson” och i natt fick han ytterligare ett nytt bevis. Han gjorde det igen. Vann priset Norris Trophy som ligans bäste back. För andra gången. Helt fantastiskt! Så otroligt kul och han är så värd det!! Sov lite oroligt och kollade med jämna mellanrum på Aftonbladet och sociala medier om det var avgjort…och så plötsligt fick jag se rubriken ”King Karlsson” med bucklan. Stort grattis!!!


Fler positiva händelser dagen till ära. Idag har min son namnsdag. Min son har världens finaste namn. David. Döpt efter en härlig snäll man som var präst där jag bodde i Norra Sandsjö. David Ekman. Stort grattis David där du befinner dig på bästkusten. Skrea strand i Falkenberg. Kan inte krama dig på riktigt men jag skickar så mycket cyberkramar så havet böljar ordentligt…….


Å solen tittar fram. Ljuvligt. På min lunchpromenad i dag blev jag stannad av en semesterfirare från Holland. Han frågade efter ”Moose park in Skullaryd”. Katastrofalt dåligt men jag hade inte en aning om att Skullaryd hade en älgpark och jag vet inte ens var Skullaryd ligger…exakt….. Alla skogar är väl Moose Park häromkring eller? Jag hänvisade till Turistinfo’n på Medborgakontoret – hoppas han fick bra hjälp där.


Ytterligare en positiv händelse. Snart kommer min ”Världens bästa Karlsson” hit och han heter Jonas i förnamn!


Ha en go kväll!!!


Av Sofia - 24 juni 2015 16:48

Onsdag. Mitt i veckan. Gick upp 07.25 och stämplade in på jobbet 07.59 Då är det inte mycket tid kvar till piffning utan jag har en relativt ”natural look”. Den lilla solbrännan man lyckats samla på sig får duga som foundation. Har sovit bättre i natt än i går men ryggen känns fortfarande…


När man åker genom Nässjö i morgontrafiken kan jag känna en otrolig tacksamhet att man inte bor t.ex i Stockholm och behöver pendla till jobbet i ett par timmar vilket är vardag för många. Man vänjer sig säkert….men ändå. Tänk vad TID man förbrukar på att åka till och från sitt kneg (när man kunde gjort annat). Att pendla upp till en halvtimme kan vara skönt eftersom det blir en form av uppladdning inför och nedvarvning efter jobb. Det är dock smidigt att ha nära hem.... Dagens filosofiska stycke avklarat.


Idag blev det en mycket god lunch med min kollega Cissi och Stella. Härlig spätta med skagenröra på Akropolis. Fisk, fisk, fisk, älskar, älskar, älskar. Stella valde kyckling på spett och ris. Å härligt med snart en hel dag utan regn. Såg nyss en bild som Johanna lagt ut på Instagram. De har SOL på Bråvalla i skrivande stund!! Mirakel! Hoppas de får härliga dagar och mycket bra musik på sin festival!!


Gårdagens konsert med 1D var superbra enligt Elin. Fick en film min favoritlåt i natt. Jag bjuder på den. Underbar ballad från ett bra pojkband. Fin kritik i tidningarna fick de. 


Ha en fortsatt fin onsdag!


En sån härlig låt!!!

Av Sofia - 23 juni 2015 17:57

Jag har ont i ryggen! Har nästan ALDRIG ont i ryggen. Förmodligen har jag stärkt min ryggmuskulatur med alla långa promenader och löparpass. Möjligen kan jag i bland känna av min ”långa” rygg när jag varit på stan och utövat shopping – sakta promenad blandat med tittande är ingen höjdare. Det onda började i går kväll och i natt t.om vaknade jag av smärtan och kunde ”bara” ligga helt på rygg. Att ligga på sidan mitt favoritläge för sömn så pigg har jag inte varit idag. Hela dagen på jobbet har jag suttit så rakt som möjligt – benen i kors – som jag brukar går bort. Ja, det går väl över. Kan inte komma på att jag har sträckt mig eller något annat heller…. Man blir trött av att ha ont och tänker på alla de som har mycket värre smärta – detta kan jag uthärda…än så länge…


Två höjdpunkter idag. Få komma hem efter jobbet. Tillbringa kvällen med min dotter Stella och sätta oss framför Allsång på Skansen. Allt annat har gått i robot-style. Gör det du ska och jag har aktat mig noga för att titta ut fööör många gånger. Gråare än grått. Regn! Även inombords. Jag fick igår tipset att brist på ork och energi kan bero på regnet… Måtte snart solen börja skina.


Ikväll är min Elin och hennes kompis Emma (+ 64 000 st andra) mycket lyckliga. One Direction står på Ullevi och köandet började tidigt idag för att få de bästa ståplatserna. Det är ungefär ett år sedan de uppträdde på Friends arena i Stockholm. Jag var där med Stella och Elin var där dagen efter. Den konserten var grymt bra (även i en mammas tycke). Hoppas alla fans blir lika belåtna ikväll… Jag har bett o få både bilder och en filmsnutt på ”Story of my life”.


Några goa smakprov som trillar förbi i min låtlista!


Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards