Alla inlägg under januari 2015

Av Sofia - 31 januari 2015 18:59

Jag ska inte påstå att jag känner till Norrköping speciellt mycket efter dessa två dagar. Jag vet dock mycket väl vägen från stationen via Scandic City till Louise de Geer. Å är Norrköping lika trevligt som denna lilla promenad är det inte illa. Över bron längs med vattnet - mycket vackert. Jag kan tänka mig hur fint det är på sommaren när den gröna färgen överväger. Nu är landskapet vitt och det har oxå kommit mycket blött och vitt från himlen när vi har traskat fram och tebax.


Härliga dagar med härligt Centerfolk. En sak slår mig när jag har suttit i denna skara som har uppgått till cirka 650 st. Här finns ALLA sorters folk. Unga, äldre och alla spann därimellan. Män, kvinnor - mycket jämnt fördelat. Som relativt ny känner man sig sååå välkommen och det är skön känsla.


Bra seminarium både igår och idag. Lyssnade till Fredrick Federly innan dagens lunch och han pratade om EU och vilka konsekvenser besluten DÄR leder till i våra kommuner. Vi måste skrika högt så det blir totalt förbud att ge grisar antibiotika i fodret. Vi måste få stopp på att veterinärerna i t.ex Danmark skriver ut mängder med dito medel tilll grisarna, mer eller mindre i förebyggande syfte. Det leder till slut till antibiotikaresistens hos människor. Vad händer då? Det kommer att sluta med att vi dör av lunginflammation och relativt enklares sjukdomar vi idag kan stoppa med just antibiotika, att kostnaderna för sjukvården skjuter i höjden, höga kostnader för vikarier när folk blir sjuka(re)..... Fredrick brinner för sitt uppdrag i EU - härligt att se!!


Det som fascinerade mig nästan allra mest under dagarna var......lokalerna!!! Att tillbringa tiden i ett gammalt pappersbruk var helt enkelt för häftigt. I Norrköping har man inte rivit det gamla pappersbruket (Holmen) när produktionen flyttade till andra sidan stan. Här har man byggt om och tagit tillvara. Helt suveränt läckert! Svårt att förklara - måste nästan upplevas. Högt i tak och gammalt tegel.... Å dessutom att få se f.d jordbruksministern Eskil Erlandsson rocka loss till en uppdaterad version av "En krona mer för mjölken" var riktigt roligt... Centerpartister gillar fest och jag har aldrig sett ett dansgolv fyllas så fort som igår!! 


Nu är jag HEMMA!!! Barnen är HEMMA!!! Gott!! Ännu godare är att det var fullt med folk i lägenheten idag på visningen. Känns fantastiskt bra! Å varför skulle de inte komma hit....? Den är ju super!!!


Ha en fin lördagskväll! 


 

Entrén till kvällens festlokal - Värmekyrkan!!

 

Riktigt riktigt härliga lokaler. Här sitter vi "Värmekyrkan" vilket inte var varm alls....men det går att dansa sig varm!!

 

Fredrick Federly pratar EU och det gör han med glöd!!

Av Sofia - 30 januari 2015 18:26

Klockan är 7.45 Står o väntar på min bror. En mycket omtänksam bror. Han hämtar mig så jag slipper gå ned till stationen där tåget mot Norrköping väntar på oss! Hade jag varit helt frisk hade det varit skönt att gå men nu känns det bra att inte behöva asa väskan i snödrivorna. Alla ställen i stan är inte välskottade för att uttrycka det milt. Det var fakta - ingen värdering i det. Jag vet vilket elände det är att få bort snö och snabbt.

Jag har ytterligare en omtänksam bror. Han som ibland kan ringa o säga hur bra han tycker min blogg är och ibland varna mig för att inte använda argument som kanske blir svåra att försvara!!!

Syskonkärlek är fint!!! Den finns där som en osynlig gemenskap - den är alltid närvarande!!! Jag är så stolt över mina bröder och de ställer upp för mig till 100 procent och har alltid gjort!!

Nu sätter vi oss snart på tåget! Nu hjärnvägars!!!! Kommundagar 2015 med Centern!!

Sammanfattar första dagen! Är så imponerad av Annie Lööfs inledande tal. Vilken vass tunga hon har och allt det hon säger är bra! Bl.a stor tydlighet och nya bra förslag beträffande integration! En av frågorna jag brinner för!! Senare på dagen ett mycket bra seminarium om framgångsrika skolor! Skulle kunna göra tre inlägg om bara det!!!!

Nu blir det snart bankett!!

På väg med tåg

På bilden är Annie liten. I verkligheten är hon stooooor!!

Dagens inköp!!!

Av Sofia - 29 januari 2015 19:16

Sitter nu i en välstädad och "rensad" lägenhet. Fotografier och tandborstar är bortplockade. För när man har lägenhets- och husvisning ska det se ut som om ingen bor där.... Dock ska det vara fräscha blommor och några doftljus som brinner. Så även här på Centralgatan 24 denna kväll. Lägenhetsvisning på lördag! Inte för att jag personligen tror att just den detaljen får någon att köpa en lägenhet (?) men visst, intrycket bidrar kanske till något slags habegär. Jag älskar denna lägenheten och särskilt när den är nystädad. Ljus och luftig, vacker innegård, smidigt läge till stan och skola.....ja, jag kommer faktiskt att sakna den oerhört. Dock har jag inte begåvats med kraften att kunna trolla och det där extra rummet saknas. Ser sååååååå fram emot 1 april då flytt till Ulriksdalsgatan går. 


Är extremt trött efter en arbetsvecka (4 dagar) med halsont och en förkylning. Får ändå tillstå att den inte var särskilt allvarlig - jag klarade mig hyfsat bra denna gången. Nu ska jag snart inta några skivor gravad lax, ett kokt ägg och en god macka. Just nu begär jag inte mycket mer av livet. Möjligtvis en god natts sömn. I morgon är den lång dag. Tåg mot Norrköping. Fullt fokus på gröna idèer och visioner hela dagen. Dessutom träffa nya och gamla Centervänner och ha roligt!!!


Ha en fortsatt god torsdagskväll!!


 

Vitaminkick!

 

Snart är det vår!!!

 

Underbart ljus! Underbar doft! Man blir ju för tjuvingen sugen på att köpa en lägenhet....



Av Sofia - 28 januari 2015 19:51

En dag till med halsont o huvudvärk. Med Alvedon o Zyx går det men det är precis... I morgon torsdag är det sista arbetsdagen för denna veckan. Måste bli pigg inför helgen. På fredag är det dax för gröna kommundagar i Norrköping. En resa med Centern. Första gången för mig. Hur kul som helst. Annie Lööf kommer att inleda eventet och dagarna är fyllda med olika föreläsningar som vi fått välja mellan. Jag har bl.a valt en del med inrikting på skolan....av förståeliga skäl. Stort intresse. Utöver matnyttig info blir det mingel o bankett på Louis De Geer - i Norrköping.

Medan jag umgås med Centervänner är det på lördag visning av min lägenhet. Varmt välkomna!!! Tulpanerna är inköpta o doftljusen står redo!!!

Å skolan ja.... I skrivande stund hör jag hör jag på nyheterna....ett förslag att införa betyg i FYRAN!!! Snälla - frid åt lärarna. Kan det få vara lugn och ro i systemen nån gång? Jag hoppas!!!!! att lärarna ser vilka elever som behöver extra stöd o motivation för att uppnå målen! Jag tror INTE att siffror eller bokstäver på ett papper ger en bättre effekt!! Inte i tio-årsåldern. OBS! Detta är min privata åsikt!!!

Ha en fin kväll!!!

Behövde detta idag!!!! Värme!!

Av Sofia - 27 januari 2015 20:27

Idag den 27 januari var det rejält med krockar i kalendern. Hade jag varit klonad i tre kunde jag gått på "utbildning del två förtroendevald", "konstklubbens årsmöte (personal i Nässjö kommun får vara med )" samt "årsmöte i bostadsrättsföreningen Vävaren". Eftersom jag inte har förmågan att klona mig än..... (jobbar på det starkt) väljer jag alltså det som jag anmälde mig till först (samt nådde min vetskap först) - utbildning del 2. 


Idag handlade det om kommunens ekonomi, hur processen är under året (årshjulet) med budget, ekonomisk uppföljning och årsbokslut etc. Ekonomischef Jan Öhlin och min goda kollega, ekonomen Lena Backe informerade om bl.a driftsredovisning och investeringsredovisning och skillnaden mellan dem. Med andra ord sådant som är min vardag. Därmed inte sagt att jag var där i onödan - tvärtom - mycket bra sammanfattning i stora drag om det centrala i kommunens ekonomi. Jag fick veta mycket mer om "kommunalekonomisk utjämning" - ett system som skapar livärdiga ekonomiska förutsättningar så alla Sveriges kommuner kan ge samma goda service till sina invånare (kort förklaring). Rika kommuner får ge till de fattiga (tänk Robin Hood). Nässjös skattekraft uppgår till c a 90% av rikets medelvärde vilket gör att vi FÅR 294 mkr 2015. Jag visste på ett ungefär men fick verkligen reda på mer ikväll.  


Vi fick en lektion av vår högste chef - kommundirektören Jan Sundan - om "Pilen" vilket är Nässjös kommuns styrdokument - styrande verktyg att mäta mål, både när det gäller ekonomi och verksamhet. Det här tänker jag inte utveckla eftersom jag behöver sova lite i natt... Kort kan man dock säga att man ska ha mätbara mål, de ska vara relevanta, de ska vara tidsatta och ansvarsfördelade (vem gör vad). Detta genomsyrar hela kommunen - från kommunfullmäktige - till nämnder - ned till verksamheten. Viktigt att förstå - viktigt att göra! Grunden är vision 2030 - Nu hjärnvägars! Med glädje och fifighet vässar vi Smålands höjdpunkt. Nässjö 2030 - världens rum för människor och möten.


Det hade varit trevligt att få höra mer nyheter om min bostadsrättsförening men eftersom jag ska flytta....tja...det faller lite där. Dessutom funderar jag starkt på att gå ur konstklubben. Har betalt 30 kr varje månad i fem år. Det blir totalt 1800 kr och jag har inte vunnit EN enda gång. Det pengen hade blivit en nice tavla i sig... 


Godnatt!!!!!


 

Av Sofia - 26 januari 2015 18:44

Det är prestige! Det är årets hårdaste tävling! Det är kamp på liv och död! Att komma så nära budget som möjligt. Visst är det viktigt och det gagnar förvisso kommunens invånare tillika skattebetalare att vi har kolla på siffrorna men liiiiite överdrivet...möjligen lite...kanske. Att det diffar på micronanonpromillen... Man känner det varje år - innan ekonomiska året är stängt. Det finns i luften - hur ligger vi till... Interimsposter betraktas likt något som katten släpat in men de måste oxå finnas och finns - dock är det litet svårare (för chefen) att ha 100% koll. I år lyckades vi mycket bra!!!


Jag roade mig med att analysera budget mot utfall på mitt ansvarsområde. Analys av siffror ska vara en stor del av mitt arbete men tyvärr är tiden ibland för knapp för just den slutknorren på arbetet. Lite stickprov härovar få räcka! Så glad jag blev när mina hyror jämfört med beräknade budget och preliminära beslut diffade med endast 0,03 procent. DET är eloge.... Medräknat i detta eller ska vi säga borträknat är de fastigheter som "helt plötsligt" behövs pga olika anledningar. MEN!!! har man en notering och förklaring är det bevis!


En annan tävling genomfördes på vår middag förra tisdagen när vi i majoriteten skulle samlas för att umgås och just det - samarbeta. Indelade i olika lag skulle vi senare på kvällen framföra några nyckelord med sång, skådespel eller dikt. Orden var samverkan, investering, ekonomi, integration, hållbar etc. Ja, vårt lag vann inte men vi kom inte heller sist som de "laglösa" gjorde..... Vi fick kritik för att vi var för mycket solo och vi det var lika med jag. Men vad gör man när det inte händer något och tiden är knapp. Då blev det några rader som undertecknad läste upp. 


Lag färgpaletten:


En kommun som håller

har jobb till alla

slantarna ska räcka till t.ex nya skolor

men bara en i taget, inte alla


Att få ekonomin att gå ihop

är ingen lätt nöt att knäcka

Tar driftspengarna slut

kan vi alltid frågan om investering väcka


Alla dessa politiska färger

ska nu samarbeta och utveckla Nässjö

Röd, rödare, grön och blå

Alla nysvenskar måste hjälpa till - det SKA gå


För att lyckas måste vi samarbeta

Ha en tydlig dialog - inga flummiga ord

Tydlig integration - alla behövs

vid vårt stora bord


Ha en fin kväll!!!


Ps. Jag kurerar min onda hals med thé och riven ingefära......


Av Sofia - 25 januari 2015 19:48

Wow!!!! Till och med i Landsbro kan man shoppa o även på en söndag. Å då menar jag inte den välsorterade Borohallen (som har räddat mig några ggr då jag glömt både balsam och borste) utan Antikboden. Vilket ställe!!! En affär full (läs FULL) med glas av alla de sorter, koppar o porslin, föremål i koppar i tenn. Här finns ALLT!!! Ett besök här kan varmt rekommenderas om man gillar antikviteter. Jag fyndade 6 st helt underbara likörglas samt en mjölkkanna. Så pappa! Nästa gång ska du få mjölk till kaffet i en fin kanna utan att själv behöva hämta paketet från min kyl.

Å nu sitter jag i Borohallen och kollar in veteranhockeyträning. Jonas o grabbarna (gubbarna) kör så det ryker och mjölksyran ångar ända upp till läktaren. Kul att se Jonas i hockeymundering IRL och inte bara på bild.

Sammanfattning av dagen. Veteranshopping (för det får man väl ändå säga att köp av antika o gamla grejor är) samt veteranträning har varit dagens fokus!!!

Ha en fortsatt fin kväll

Åa i Landsbro

Skön promenad

Fynd!!!!!

Två veteraner - Höken o Lillis

Det verkar som de har riktigt kul trots att de inte får tacklas...

Av Sofia - 24 januari 2015 19:39

Blir man lycklig av att handla? Lite, kanske.... Hittar man "det" och bra grejor känns det bra när slantarna far iväg. Är det 70% rabatt på något man verkligen vill ha blir det ännu bättre! Idag tog vi oss en sväng till A6 och IKEA. Skulle inte ha något direkt mer än ett iPad-skydd men det blev ju lite mer.... Tre perfekta vasar på IKEA, 12 st vinglas för 80 kr på dito ställe - perfekt när man är många och man inte har Ittala-varianten så det räcker..  Jag köpte en ursnygg ljuslykta till 70% rabatt - hade nog t.olm köpte den till fullpris.... Nu lyser den så fint på spiskanten - jättenöjd.


Var på jakt efter en adapter till högtalaren för iPhone. Istället för en vanlig tipsade säljaren om en bluetooth-adapter och nu kan man sitta i soffan med telefonen och byta låt (samt va på Fejjan, spela Wordfeud) och behöver inte ha telefonen i dockan (=högtalaren). Underbart!!!!!


Man kan även glädja sig åt andras lycka betr. handling... Fick ett mess från Elin idag. Hon har nu (idag) med ihopsparade resurser, julklappspengar och födelsedagspengar inhandlat kamera på Hegerthorns. En jättebra pryl när fotointresset är så stort. Den kameran kommer hon att ha såååå mycket nytta av. 


Å så blev det ju ingen musselsoppa i går eftersom de var slut på Smålandskräftan. Men!!!! på Coop Forum på A6 fanns det musslor i nät och för första gången i mitt liv ska jag göra musselsoppa/musselgryta. Det ska bli så spännande och förhoppningsvis gott gott gott!


Billig och fin ljuslykta


 

Musslor i vitt vin och grädde! Mycket gott!!!






Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards