Alla inlägg under februari 2016

Av Sofia - 29 februari 2016 19:04

Solen lyser från klarblå himmel. Att det är 10 minus när man vaknar gör mig ingenting (känner jag). Skottdagen! Det betyder att det är SISTA vinterdagen. Punkt. I morgon är det första mars och då är det vår, i varje fall kalendermässigt. Katten kom tillbaka efter 2 dagars bortavaro. Det är ovanligt för kissen att vara borta och ute mer än en kvart nu när Kung Bore har hållit hans jaktmakter i ett hårt grepp så visst blev jag orolig. Han följde med mig och Jonas en bit på lördagspromenaden och stannade vid Målens fotbollsplan då vi mötte en dam med två hundar. Vi var åter i Nässjö kl. 20.00 på kvällen och ingen katt väntade på trappen. Inte heller på natten eller under söndagen hoppade någon kisse på dörrhandtaget som brukar vara hans sätt att säga: Släpp in mig! I morse strax innan Jonas skulle till jobbet satt han o mjauade utanför. Jonas kom uppför trappen med Whiskey i famnen. Blev mer än larvigt glad. Likaså katten för han var mycket kelig?. Det är en sån här kattgrej som blir en grej för mycket? Att ligga och oroa mig för DET OCKSÅ, ha lite smått dåligt samvete att vi gick ut och gick och att han följde med? Ja ni hör ju själva hur fånigt det låter? All kraft och energi går liksom åt till annat. Det får inte plats en bortsprungen katt bland mina tankar....

Att ha barn som inte mår riktigt bra psykiskt - man måste som förälder vara mer stark att stå bredvid. Vem frågar oss hur vi mår? Vem i sjukvården ägnar föräldrarna i detta läge någon tid eller tanke?? Tog tag i det efter att ha fått rådet och idag har jag i en hel timme fått frågor om hur JAG mår och dessutom påbörjat en samtalsprocess hur JAG ska tackla tankarna, hur JAG ska tänka och peppa. Det var nyttigt. Mycket nyttigt! Jag fick stort förtroende för kvinnan som frågade och dessutom var det trevligt att få se Anebys södra Industriområde. Älskar min bil. Det köpet stämmer överens med hela mig (som hon sa : ) ? betala bort oro för sådant som kanske kommer att gå sönder på en äldre bil. Det fina i kråksången är ju att jag måste på något sätt sätta stopp för mina grubblerier över allt som ?kanske kommer att inträffa??. I värsta fall får man då alltid uppleva negativa händelser dubbelt. Å vet ni? Det värsta scenariot äger inte alltid rum (faktiskt ganska sällan). Bara för att min värmepump låter som ett REA-plan när jag ligger i min säng om nätterna är det INTE säkert att den kommer att harverera. Å i natt kan jag lägga dessa tankarna helt åt sidan för i kväll somnar jag i Landsbro. En sak är säker. Tankar har en otroligt makt! Att få hjälp att styra dem i rätt riktning ? det är en välkommen hjälp!

Å så lite bandy! NIF?s P16 gick vidare till semifinal efter att igår ha kommit två i serien (efter Vetlanda). Vetlanda var tvungen att vinna över Villa Lidköping och Nässjö behövde vinna sina två matcher igår med minst 9 mål. Resultaten gick vägen. Så otroligt kul! Nästa helg får grabbarna fara till Broberg och spela och vem vet - det KAN bli finalspel samma helg som Smålandslaget spelar sin final i Örebro. Häftigt! Bra kämpat av killarna under säsongen och STOR eloge till ledarna som slitit och skrikit?

Ha en fortsatt fin kväll!!

Grattis P16 - vidare till semifinal efter att ha kommit tvåa i serien!!
Foto: Mia Lindgen

Av Sofia - 27 februari 2016 19:24

En heldag i Jönköping. Nästan. Vaknade pigg och utvilad!!! kl 08. Helt underbart!! Två stekta ägg o starkt kaffe - bra energi för en lång promenad. En skön promenad. En sooolig promenad! Sedan tåget till vår största grannstad som har allt. Bl.a Åhléns!! Löpare till bordet till våren! Check!! Jonas köpte dito (vet inte vad som hände riktigt).... Tillfälligt köpbehov men den kommer passa fint på hans matsalsbord.

En öl på Bishops o sen vidare till restaurang Pinchos. Tapas - ÄLSKAR det! Många små olika rätter. Att äta här var förenat med viss tekniskt kunnande. Fick ladda ned deras app för att kunna beställa dryck, mat och betala. Ett är säkert. Tur att Jonas hänger med mig - annars hade han varit mycket hungrig denna eftermiddag....

Innan tåget gick blev det ett trevligt besök på rum 305 hos Jonas kusin Mats Fridsäll o hans goa fru Anette! De skulle vidare på galej i stora staden men vi ville hem till Mello nr 4!!

Kram i lördagsnatten!!

Av Sofia - 26 februari 2016 17:48

Efter en vecka med minst sagt MYCKET var det extremt skönt att sjunka ned i sätet på Konserthuset i Jönköping igår. Som jag har längtat efter denna stunden. Biljetterna har varit bokade i flera månader. Rad fem i mitten! Perfekta platser. Så fort jag hörde Darins stämma skingrades tankarna på både det ena och det andra. Hans närvaro och underbara texter gjorde att luften gick ur mig lite som en ballong. Tårar av lycka. Livet är ju en rejäl utmaning många gånger och dansen på rosor blir ibland mer krävande än man förväntat sig. En underbar konsert. Nära och stämningsfullt. Hans låtar blir på något förunderligt sätt bättre än på skiva och hans röst… Ja, vad ska man säga. Hans ”starkröst” som jag kallar det kan ta toner så man tappar hakan, utan att bli vassa eller skräniga. Hans ”falsett-röst” berör utan att låta fåning eller tunn. Å han mixar dessa – vilken röstkontroll! Dessutom är hans mellansnack naturligt och roligt på ett lagom sätt utan bli platt och konstlat. Han sjöng alla de låtar jag ville han skulle sjunga – en bra mix på gammalt och det nya. En bonus att sitta bredvid Jonas och höra Darin sjunga ”vår” låt Astrologen. Håret har inte lagt sig på armarna än.


Har gillat Darin sedan han var med i Idol för länge sedan och tycker han är ett riktigt musikproffs. Hans engelska låtar är otroligt bra och hans svenska nya album är annorlunda men kanske ännu bättre. Kul att jag verkligen bokade biljetter. En trevlig stund hade vi, Susanne och jag och våra mer eller mindre medtvingade män…. 


Fler grejer från veckan.... Föredrag i måndags och adrenalinet höll sig kvar i kroppen länge. Inget märkvärdigt – bara säga några ord om projektet ombyggnation Vipan 1 (min arbetsplats) för mina gröna partivänner i kretsen men jösses, jag är ju inte van!! Nytt föredrag/genomgång i går då jag och en kollega på Tekniska var ”värd” för ekonommöte som hålls varannan månad. Berätta om vår organisation och hur vi jobbar. Häftigt att prata om hur mycket vi faktiskt gör – ”Tekniska Serviceförvaltningen - serviceorganet inom Nässjö kommun”….


Sedan fick jag min nya bil i tisdags. LYCKA! TRYGGHET! Det är sannerligen en underbar känsla när bilförsäljaren säger; ”Ja, då ska vi bara åka o tanka, sedan kan du åka iväg med din nya bil”. Är mer än supernöjd och jag myser när bilen låter som en spinnande katt. Dessutom har jag överträffat mig själv. Har helt själv programmerat (utan manual) rösttaggar vilket betyder att det räcker med en knapptryckning i ratten sedan säga ”Johanna” så ringer bilen Johanna. Förbluffande enkelt och smidigt! Att dessutom kunna spela favoritlistan från Spotify med bra ljud – ilandslycka!


Henry har öppnat dörren ut till livet från sitt rum (för jag vägrar att tala om garderober). I garderoben ska ingen människa behöva vara. Alla ska bli älskade för den de är, oavsett vad det gäller! Jag har fått så mycket fantastisk fin respons på onsdagens inlägg och tårar rinner i ett när läsare skriver. Jag har mer tro och hopp än någonsin att allt kommer att bli bra så småningom. Jag älskar er!


Fredag kväll! Hela jag är matt. Varmt välkommen helg!


 

Så äntligen! Darin på scen!

 

Magiskt bra!

     

Extranummer blev det. SÅKLART! En underbar orkester!

 

En annan liten läckerbit.... Min nya bil! Åhhhh vad fin den är!

Av Sofia - 24 februari 2016 19:44

Ibland ställs man inför faktum. Faktum som omkullkastar världsbilden och förändrar den norm som var tänkt….från begynnelsen. Det kan ta lång tid att låta faktum landa och gro. Beroende på den egna bakgrunden, värderingarna, åsikter och framförallt livserfarenheterna blir det mer eller mindre svårt att ta in och förstå. Att förstå kanske jag aldrig riktigt komma att göra men det är min plikt och skyldighet att försöka. Så fungerar det när man som mamma älskar sitt barn villkorslöst. På samma sätt önskar jag att hela samhället kunde vara en förälder fullproppad med mycket kärlek. Mina fingrar trycker ned olika kombinationer av bokstäver och som alltid tittar jag aldrig på mina fingrar utan läser på skärmen vad jag skriver. Samtidigt hoppas jag att det som skrivs kommer att värderas, beaktas utan att mottagarna dömer eller tycker allt för hastigt.  Jag har landat även om det känns ovant – jag är fast övertygad om att det spelar ingen roll vem du är, hur du ser ut, vad du har för läggning eller var du kommer ifrån – huvudsaken är hur du är mot din medmänniska  och att man visar varandra respekt, hänsyn och förståelse.


Jag bar mitt barn i nio månader. Utan att veta vilket kön detta foster hade. Det enda jag visste var att jag skulle älska varelsen tveklöst och ohejdat. Den 11 januari 2000 födde jag en flicka. Johanna fick en lillasyster. Vi döpte henne till Elin. Elin Storme. Vi tänkte på hennes farmor när vi namngav henne. Farmodern Elin Storme dog bara några veckor innan vår Elin föddes. Elin Sigrid Sofia.


Att bli tonåring är en känslig period. Man söker sin identitet. Vissa ungdomar mer än andra. Elin är en sådan. Länge har Elin känt att hon är född i fel kropp. Det är något som inte stämmer. Hon känner sig inte bekväm med att vara tjej. Detta är något som grott länge och tankarna har funnits en lång tid. Elin vill byta namn och vill bli kallad Henry. För henne är tonårstiden en oändligt mycket svårare process och jag kan inte ens ana vilken kraft och energi detta har tagit och allt detta i kombination med stor ångest. Jag accepterar och älskar henne precis lika mycket. För mig har inget förändrats. I magen var hon ett blivande barn och människa och jag visste inte om det var en pojke eller flicka. Gränslös kärlek fanns. Så är det nu. Gränslös kärlek finns.


Meningen är inte att man ska radera bort 15 år. Historien är hennes. Den är vår. Fotoalbum finns, Elin fanns. Jag har titta på gamla bilder och gråtit. Jag minns så mycket och gråter. Detta kan jag inte hjälpa – på något sätt är det en sorg och det är en process som tar tid. Jag har inte förlorat någon. Jag har ett barn som med tiden förhoppningsvis mår allt bättre och det är det viktigate av allt. Henry accepterar att man säger fel. Henry accepterar att syskon säger fel även att de säger rätt fler gånger än vad jag gör….. Att berätta hur det är, att berätta hur man känt kräver ofantligt mycket mod. Jag har skrivit om det förr och jag skriver det igen – det finns så många cementerade normer i vårt samhälle och öppnar vi ögonen kanske inte allt vitt är vitt och svart är svart… Eller rättare sagt – allt rosa är inte alltid rosa och allt blått är inte alltid blått. Henry besitter en speciellt kraft och jag önskar världen tar vara på den i alla lägen – alltid!


Jag älskar dig Henry!


Till dig!

Av Sofia - 23 februari 2016 19:02

Alla med mig kan nog hålla med om att vi ska vara rädda om miljön. Frågan är vad vi gör och hur vi löser frågor om klimatpåverkan? Många vet att transporter på vägarna, elförbrukning och överdriven konsumtion påverkar vårt klimat negativt. Debatten har på senaste tiden fokuserat på kossan på ängen. Hon är helt plötsligt den största boven i dramat då hon avger metangas när hon idisslar (smälter maten i sina magar).

Som centerpartist och dessutom uppvuxen på bondgård har jag ett väldigt naturligt förhållningssätt till det som bonden levererar. Havre, mjöl från råg och vete, mjölk och kött - det är livsmedel som har gett oss energi och glädje sedan urminnes tider och man blir helt förbluffad över hur media och vissa förespråkare svartmålar biffen som den absolut värsta miljöboven. Det finns tusen andra sätt att minska vårt beteende för att miljön ska må bättre utan att eliminera köttet för den skull. Om vi håller oss till det vi stoppar i munnen finns det en rad frågor att ställa. Vad kostar det i energi att framställa en chipspåse? Vad kostar det att framställa olika typer av mineralvatten? Ett livsmedel som förövrigt har exploderat i antal smaker och dessutom kostar skjortan. Om man höjer mjölkpriset med x antal öre blir det världskrig. Ingen höjer på sitt ögonbryn om kolsyrat mineralvatten med smak av skumtomte ökar i pris. En trendig grej just nu är chiafrön. Läste en artikel att regnskogarna skövlas för att odla dessa populära frö. Om det är sant vet jag inte men att forsla dem över halva jordklotet kan väl knappast vara något som vår miljö mår bra av?

Jag vet att temperaturen i världen ökar och att glaciärerna smälter. Jag tror dock inte för ett ögonblick att det beror mest på köttbiten vi har på tallriken. Vissa av oss kanske borde dra ned på köttkonsumtionen (för mycket är ju inte hälsosamt) men det är ju ett annat kapitel. Likaså mjölken - att överkonsumera denna dryck är säkert inte heller bra men att ersätta den med sämre alternativ som är långt mycket mer ohälsosam - är det bättre?

Om vi tänker till och använder vårt sunda förnuft hittar vi snart många sätt att förbättra miljön. Att åka mindre bil är klassiskt, åk kollektivt om möjligheten finns. Kan man inte dra ned på detta (läs pendling om man bor på landsbygden) - håll hastighetsgränserna. Att köra enligt skyltarna har oerhört mycket lägre miljöpåverkan än att gasa på. Dra ur mobilladdaren ur väggen. Stäng av TV-apparater och ha inte elapparater på standbyläge. Detta är bara några exempel.

Den största klimatpåverkan står energiframställningen för. Mer än hälften av vår el kommer från förbränning av kol, olja och naturgas. Transportsektorn är en annan stor bov men här måste man ju också beakta att vi behöver transporter för att olika företag ska växa och generar jobb. Att mer borde köras på järnväg (om det är möjligt) är vi nog alla överens om. Markanvändning orsakar också omfattande utsläpp. Med markanvändning menas framförallt odling av soja och palmolja. I detta ingår även nötköttsproduktion och visst så är det. Allt handlar ju om prioriteringar. För mig är det lätt att prioritera en köttbit då och då. Genom att bruka vår jord håller vi landskapen öppna. Resultatet blir bra mat från bra bönder!! Köp närproducerat och svenska produkter så minimerar vi långa transporter. Innan du fimpar biffen ? fimpa andra energikrävande livsmedel och andra energikrävande livsmedel!!

Leve bonden!!

Av Sofia - 22 februari 2016 22:20

Ligger i min underbara säng och jag har längtat mer än vanligt hit idag. En extremt tuff arbetsdag med en del mindre roliga samtal. Lite surdegar som dock håller på att klaras upp. Check!

Efter jobbet var det årsmöte för Centerpartiet i vår krets. Platsen för detta var Café Vipan i den fastighet där jag själv jobbar. Jag blev ombedd för ett tag sedan att säga några ord om projektet ombyggnation Vipan (som pågår för fullt) samt en liten rundvandring. Jag är ju högst inblandad i detta projekt och hade förberett mig noga. Övat inför Jonas så han vet precis lika mycket som mina partikamrater nu vet. Det gick hyfsat bra och jag var lite retad på mig själv att jag inte kunde svara på när kommunen köpte fastigheten "Rang" där det en gång tillverkats kläder samt när Vipan byggdes... Det hade jag ju faktiskt kunnat kolla upp!!!

Förutom en god fika, och mina ord var det sedvanlig årsmötesförhandlingar samt några intressanta ord av en duktig politiker, Göran Lindell (riksdagsledamot från Vetlanda). Trevligt prat bl.a om utbyggnad fiber i vårt land, höghastighetståg och om migrationspolitik. Lite mer på riksnivå!

Jag är INTE bekväm i att stå och prata inför folk. Att sjunga inför fullsatt kyrka är tusen gånger lättare. Ibland är det dock nyttigt att utmana sig själv och göra det som inte tillhör den bekväma zonen. Övning ger färdighet!

Jag fick en tulpanbukett som tack (härligt)!!! Som siste man lämnade jag Vipan kl 21.20 med blomsterkvasten under armen och gick rätt in i larmet... Anspänning, trötthet och allt annat som snurrar i huvudet fick mig nästan (bara nästan) börja lipa. Fick av det och sen gick jag hem i snöfallet. Djävla snö! Nu befinner jag mig i min väldigt bekväma zon - sängen!!!

Tack o godnatt!

Av Sofia - 21 februari 2016 20:15

Jodå! Potatisrosorna (som jag skrev om igår) blev precis lika goda som de var vackra. Dock så fina så det nästan var synd att äta upp dem...men det gjorde vi. Det blev endast en över vilken David fick ikväll när han kom hem. Han hade hade haft en superrolig, skön och härlig skidsemester med flickvännen inkl flera. Tusen tack Camilla o Kaj för att han fick möjligheten att följa med! Enda nackdelen är att han är genomförkyld. Det är tydligen "inne" att åka i cool tröja och varje förälder vet ju hur svårt det är att övertala bort den "coolheten"... Å andra sidan blir man nog inte sjuk pga av kylan - däremot kan det bryta ut om man blir kall o har ngt på gång i kroppen. Som det nu låter/ser ut blir det varken skola eller bandyträning i morron.

Dagen har varit, jämfört med igår, rörlig. Tillryggalagt 26 km uppdelat promenad o löpning vilket känns bra! Mycket bra till och med. Till skillnad från i fredags kväll är kroppen pigg och jag är INTE trött. Två nätter med cirka 10 timmars sömn gjorde sitt. Inatt vaknade varken jag eller Jonas trots att Ottawa spelade match. De VANN med straffar och knep två värdefulla poäng!! Great!!!

Njuter av att syskonen hänger. Ser och hör Elin o Stella vara fotograf och modell och antar av samtalen att nöjet är ömsesidigt. Njuter av resultatet!!! En livs levande isprinsessa!!!

Ha en fortsatt skön söndag!!!

Tema Vinter. Fotograf: Elin Storme

Av Sofia - 20 februari 2016 18:41

Gårdagskvällen blev mysig och god om än inte så lång.... Mackorna jag gjorde igår med bacon, mozzarella, tomat, rödlök och basilika blev mycket goda! Å vackra! Man äter ju som bekant även med ögonen. Fyra av mackorna fick en annan topping - rester av veckans köttfärssås. Jag blir faktiskt lite lycklig när jag slipper slänga slattarna och kan använda allt. Sedan skulle vi titta på en film...tror jag somnade efter typ tio minuter...

Idag tog vi en tur till A6. Inget annat lockade direkt när kung Bore är på sitt sämsta humör. Fy vilken snål-blöt-kall vind! Jag handlade inget direkt kul men jag kom hem med nya matburkar, ljus och värmeljus från IKEA. Sånt där som går åt. Matburkar har en tendens att oxå bli uppätna nämligen..... Fick ett inköpsuppdrag av Johanna oxå - hon behövde pyttesmå klädnypor till något spännande projekt (som jag förhoppningsvis snart få se). Vi avslutade med Pizza Hut vilket var premiär i Jönköping. Smakade lika gott här som i Göteborg och Stockholm.

På vägen hem fick vi stanna o vänta en stund pga en bilolycka. Sladdriga vägar är ett elände. Man får hoppas att ingen var allvarligt skadad och att man inte själv var inblandad.

Nu har jag gjort (testat) potatisrosor enligt senaste nr av Buffé. Det såg vackert ut och inte alls svårt! Hoppas att det smakar lika gott som det blev fint!! Bra uppladdning inför Mello nr 3!!!

Ha en fortsatt fin lördagskväll!

Mozzarellamackor!!!!

God lunch med tjock pizza

Potatisrosor - här före gräddning. Ett kort på färdiga dito kommer i morgon!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards