Alla inlägg under augusti 2014

Av Sofia - 31 augusti 2014 19:06

Rubriken stämmer väl in på hur jag känner då och då men nu syftade jag inte på mig själv utan på en filmtitel. Gårdagskvällen avslutades med en helt underbar film. Dessutom mycket mycket sorglig. Elin undrade om vi inte kunde titta på den, hon har både läst boken och sett filmen en gång. Det är många låtar från filmmusiken som spelas på radion och favoriten är Ed Sheeran med låten ”All of the Stars”. Magiskt fin!! Filmen handlar om två förälskade tonåringar, Hazel och Gus som har en sak gemensamt. De har cancer. Obotlig.


Att mina ögon var blöta merparten av filmen behöver jag väl ens inte skriva. Men i all sin hopplösa sorglighet finner man ändå en strimma av glädje och ljus. Att de träffades var en gåva och den tid de fick var fantastisk. När jag ser sådant känner jag en förlamande rädsla att jag ska förlora någon av dem jag älskar. Att schemat för tillfället är för fullt och att mitt vardagspusslet är lite knepigt att lägga blir pyttesmå problem när man tittar på en sådan här berättelse. Kanske kommer jag minnas dessa kvällar bäst. När vi sitter och tittar på en film tillsammans, allihopa och man delar en sådan upplevelse tillsammans. Man känner en djup tacksamhet att få vara med, att alla andra får vara med.


Söndagen är snart till ända. En körövning med TCB och Nässjöbandet Amazon har hunnits med. Vilkt ööööös! Såååå kul. Att de spelar bra visste jag ju redan innan men att se dem på riktigt nära håll och förstå deras suveräna musikalitet och känsla - suveränt kul! Det ska bli en fröjd, den 20 september, att få sjunga ihop med dem. Å ni som fortfarande inte köpt biljett till jubileumskonserten med Höglandskåren, Amazon, Magnus Carlsson, Blossom Tainton, Robert Haglund och TCB-kören - KÖP BILJETT NU!!!


God natt och sov gott! Var rädda om varandra!!


Förr eller senare exploderar jag (DVD)

En underbart sorglig och vacker film!!


 

Den duktige trummisen Jörgen Björk tog ett kort på oss andra när vi repat klart och la ut på Fejjan. Jag snodde det! Hoppas det var ok Amazon 

  




Av Sofia - 30 augusti 2014 19:20

”Men mamma, varför har du inte berättat att vi ska åka till Borås i morgon?” Stella ringde mig på jobbet i går eftermiddag och ställde frågan. Mmmmm, anledningen kanske var den att jag hoppades in i det längsta att jag slapp denna resa. Hade verkligen varken tid, lust eller pengar.... Jag frågade David in i det sista om vi kunde skjuta på resan en månad....men icke. Fullständigt omöjligt. Helst av allt hade jag varit hemma och skött om oss alternativt åkt till Sandsjöfors o firat att samhället är 90 år och att idrottshallen är 10 år i egenskap av grön kraft (valkampanj i full gång). Men jag har lovat David att han ska få återförenas med den tjejen han träffade i Falkenberg när vi campade för några veckor sedan. Att sätta honom på tåget själv tyckte jag inte var någon god idé och som han själv uttryckte det: Vi kan väl ta bilen – det kostar ju inget då….. Nähä!! Med all den kraft jag för tillfället har, försökte jag se det positiva i resan. David tycker att jag är en snäll mamma (även om jag själv tycker att jag är på gränsen till dumsnäll…). Vi åkte i morse kl. 09.00 och både Elin och Stella ville följa med. 


Å nu är vi hemkomna och jag har precis varit ute och testat mina nya kompressionstights...för de liksom slank ned i kassen med hem och det var i sig ett fynd. Snabba och goa!! Summerar dagen som helt fantastiskt bra och David fick umgås med sin Stella i många timmar medan vi flickor fyndade i Knallestaden. Borås är en jättefin stad och förlåt nu Boråsbor - hittills har det varit en stad man åker förbi....men jag kommer nog stanna till där fler gånger.


Bästa idag. Stellas far driver stans mest centrala bageri och bjöd hela högen på fika. Lyxigt lyxigt!! Han sålde bagerimaskiner, ugnar etc så Nässjös fik hade han koll på. Stellas föräldrar var jättetrevliga och de kommer nog snart till Nässjö. De har säsongsplats på Skrea strand och var sugna på att besöka husvagnsbutikerna i Öggestorp och Tenhult. Jag nämnde att de kanske inte kan fördriva fem timmar i Nässjö a' la shopping men de var varmt välkomna till mig för en fika samt att jag kan visa dem något sevärt i närheten. En skön dag. David är himlen. Elin fick träningsbyxor och Stella fick höststövlar. 


Sämsta idag. Betala fem kronor för att besöka en toalett utan toalettpapper i hållaren.... Dåligt...


 

Kidzen vid Viskan - vackert!!!


Mycket god kyckling/pasta/pesto-sallad..

   

Mc Donalds

 

En selfie på shoppingfärdiga tjejer...

 

Avslutningsfika och vänta på David... 

 

Den satt som en smäck efter timmarna i affärer..... Cappuccino!!


Av Sofia - 29 augusti 2014 17:37

En fantastisk bra start på en underbar dag. Det är svårt att förklara men en morgonlöpartur ger mig verkligen mer energi än den tar (trots att det är tidigt). Kraft att orka dagen! Morgonens kyla klädde mig i lager på lager och det märks att hösten är här. När solen så sakta började lysa var jag långt bort i Spexhult och såg sjön "koka". Finns det någon finare syn? Tänker tillbaka på sommarens alla underbara vyer från Gotland. Visst var/är det fint men på höjden på Idvägen när man ser långt ut över Spexhultasjön – det är otroligt fint det också. Snart blir naturens palett av gröna nyanser förbytta till gula och röda. Jag är helt övertygad om att vår Herre gjorde hösten så vansinnigt vacker bara för att vi skulle glömma bort och förtränga att sommaren är slut…att vi inte skulle vara så ledsna och sakna den för mycket. Men visst...lite vemodigt är det...


Igår blev Elins ”nya” rum komplett. Hon har bytt rum med Stella i lägenheten och det har varit flyttkarusell i någon vecka. Nytt skrivbord, stol, hylla och spegel till Elin och det blev hur fint som helst. Ett bra tonårsrum. Inköpen behövde jag verkligen inte efter semestern men vad gör man inte för sina barn. Stella och David delar nu rum och det går tills vidare bra… Problemet kommer när Stella eller David vill ha en kompis hos sig. Då brukar inte lillasyster alternativt storebror vara så populär… Det finns ju andra rum att hänga i… Vilka i-landsproblem och jag väljer att göra det till en utmaning – det SKA funka!


Ikväll firar vi Stella med hemmagjord pizza! Så gott att ha alla samlade. Helgen är FULL och ändå har jag dåligt samvete för att jag inte är ÖVERALLT. Veckan som kommer är mer än FULL och jag grunnar hur jag ska re ut allt…nääe…jag blundar nu….och minns morgonen och min härliga löparork och de vackra vyerna vid Spexhult, den underbara utsikten över sjön…fina höst och känner åter lite kraft.




 

Elins rum

 

Spegeln blev populär kan ni tro...

Av Sofia - 28 augusti 2014 19:54

Torgdag och sol – en god kombination! Gick tidigt till jobbet i min vita jacka med gröna symboler både bak- och fram. Den där snygga partisymbolen, ni vet....ett lyckoklöver! Trodde jag kommit tidigt in i klimaktieriet i morse….varm som bara den efter promenaden men det var jackan som inte direkt var gjord i ett material som andas. En vandrande partiskylt - är det "jacka på" så är det "jacka på". Å jag vill betona att jag är stolt för att vara grön centerpartist. Idag har jag på min lunch kampanjat på torget. Konstaterar bara att jag är helt kass på att "gå på folk" och prångla ut tidningar, broschyrer och ballonger....(som jag fick ett gäng i handen). Mitt verktyg är att skriva och när både partikamrater, vänner från andra partier och helt främmande människor kommer och fram och säger det till mig - då tar jag det som ett tecken på att jag faktiskt gör åtminstone DET bra!! Merparten av torget-på-torsdagen-folk är inte barn men jag lyckades ändå bli av med de vita o gröna ballongerna. 


Känner mig oerhört stolt att med den makten jag har inte bara har främjat integrationen genom ord utan även genom handling. Vi har många lägenheter som hyrs av Migrationsverket i Anneberg. Det händer då och då att när de väl får uppehållstillstånd väljer de att bosätta sig i vår kommun. Förutom att det är svårare att stava och uttala hyresgästens namn är det ingen skillnad på denna mamma och mig. Hon vill bo i vår fina stad Nässjö med sin son som går i skola här. Precis som jag vill!


Denna mamma kan inte så bra svenska men har med sig en kontaktperson som fungerar som "fadder". Denna fadder förklarar hur det fungerar med ett hyreskontrakt, vad man har för rättigheter, skyldigheter och vad som gäller när man hyr, hur man betalar in en hyra etc. Detta, att ha en fadder eller fadderfamilj, tror jag är oerhört viktigt för att få nya anlända människor att fungera i vårt samhälle!!


          

Tydlig integration, alla behövs, Nässjö behöver alla!!


Ps. Broschyr kommer snart i brevlådan!!

Av Sofia - 27 augusti 2014 17:08

En dag bestående av kurs. Kurs i kundreskontra – order/fakturering/betalningspåminnelser/inkasso/räntefakturering… Hela rasket. Det mesta kunde jag faktiskt men lite tips och trix hamnade behagligt i kunskapsbanken och merparten fungerar nu bra i vårt nya ekonomisystem. Nytt och nytt….systemet implementerades årsskiftet 2012/2013. Solen utanför fönstret har envist kallat på mig hela dagen och jag har längtat ut. En solig dag så här års är fantastiskt. Hög och klar luft!


Under dagen har jag inte kunnat låta bli att reflektera över partiledarutfrågningen av Jimmie Åkesson igår. Många tycker han är duktig och en suverän retoriker och jag kan till viss del hålla med. Han är slipad (eller hal som en ål) – han vet hur han ska ”vända” frågeställningarna till sin fördel. Å han gör det oxå hela tiden. Vända invandrarkostnaden mot sjuka och svaga i vårt land. Det är ingen som vill att våra äldre ska ha det dåligt!!! En sak som allt pekar på är om vi inte tar emot och hjälper till när flyktingar kommer hit lär det inte vara någon som tar hand om oss när vi blir gamla och sjuka. De är duktiga de där utfrågarna – vilken koll de har – på väldigt mycket. En annan sak är också väldigt säker – det samlas mycket folk som har rasistiska tankar och åsikter i detta blåsippeparti . Många grodor har hoppat ur munnar på medlemmarna och Jimmie gjorde igår allt för att släta över och dementera - frågan är vad han och de andra innerst inne tycker när kameran stängs av och ljuset släcks. Att de vinner mark och får fler och fler anhängare gör mig så in i själen ledsen. På så sätt har vi andra partier misslyckats katastrofalt. Tänk till nu svenska folket!! Alla behövs! Alla får plats!


Den 14:e hoppas jag att folk går och röstar och lägger en röst på ett parti med humana värderingar. Å då naturligtvis helst med grön och närodlad politik..............  


Ha en go kväll!!!


Av Sofia - 26 augusti 2014 16:44

Den kom fort i år. Hösten. De där 28--30 graderna, som jag lovade mig själv att behålla i minnet när vinden viner och kylan kommer, är ett minne blott och redan nu känns det svårt att framkalla känslan av när svetten rann och man sökte svalka och bad. Nästan "vantar på" när jag gick till jobbet på morgonen. Dock en fin dag och nästan att både sol och blå himmel kunde skymtas. Det går mot höst och mörker trots att härlig värme kan komma åter. Det är ett faktum - det är svårare för många att ta sig ut för att motionera och röra på sig. Vi hade ett samtal på förmiddagsfikat idag. Människan är till naturen lat och det stämmer i varje fall in på vissa. Man prioriterar bort svettfest när soffan och filten ser mysigare ut.....


Man kanske ska vara motionsnörd (som jag) för att anse att man alltid har tid för det man tycker är kul och viktigt. Ibland FINNS verkligen inte tiden och efter t.ex två dar på konferens/mässa som förra veckan i Malmö - nästan så man känner för att börja klättra på väggarna. Visst är det värre på t.ex vintern, med både tid (ljuset), is och kyla men det finns bot på den saken oxå. Stavas löparband. Inget jag föredrar egentligten. Inte alls för INGET går upp emot frisk luft och intryckten av naturen.... MEN när gatan är is och kylan blir mycket minus eller kraftigt regn går det finfint på band på ett gym med bra musik. Dessutom har jag märkt att det går ännu bättre när bandet står i Landsbro. Märkligt, eller hur? Det blir nog en hel del turer i vinter om jag anser att vädret är ruggigt och kallt. Två nya vänner i samma hus - rätt otroligt bra. Det är som med kantarellpastan - den smakar mycket mycket godare i sällskap av två, där, än när jag är ensam i mitt kök.


Ha en fin kväll!!! För mig (oss) blir det....kantarellpasta!!


 

Jag och min nye vän! Långa kompressionsstrumpor... Har varit sugen länge och har nu testat och är fast. Inte ett steg till....utan! Snyggt - tja - man vänjer sig (faktiskt)!!!


 

Godare än godast och många frysar är nog fulla i år av skogens juveler... 




Av Sofia - 25 augusti 2014 17:35

...idag är det Stellas födelsedag!!!


Att fylla 10 år är lite speciellt. Firarsiffran går från ett till två och består sedan för de flesta hela livet (för tre st är det få som får uppleva). Å Stella fyller återigen på en ojämn vecka vilket betyder att jag saknar henne mer än vanligt. När jag bläddrar mellan åren i min blogg har det varit så många gånger.... Det finns nog inget mer onaturligt, jobbigt, lessamt, tråkigt än att inte ha sina barn hos sig när de fyller. Men klokt är att inte grunna på det – där hon är har hon säkerligen en superdag!! Jag ser dessutom fram emot en härlig fredagkväll då vi i familjen firar henne desto mer. Kalas för övrig släkt får vänta någon månad då livet förhoppningsvis återgår till ett något mer normalt tempo.


Ja, hon hade inte speciellt bråttom till världen Stella. Två veckor över tiden…men när hon väl bestämde sig gick det riktigt fort. Tur att inte fartkamerorna på väg till Eksjö var uppsatta på den tiden…. Du har skänkt världen så mycket glädje, Stella och hur mycket förstår du inte än. Jag är både stolt och oerhört tacksam för att jag aldrig tvekade. Hur svårt det kan va i livet när man är stor, vet du inte nu och jag hoppas du slipper tråkigheter. Men man klarar mer än man tror och genom att du och dina syskon finns löser sig allt på något underligt vis. Så är det menat!!!


Avsked

Hon vet och jag vet

Men inga ord sägs

Jag ser det i hennes ögon

Hon ser det i mina


Hennes varma kropp som

aldrig slutar krama mig

John Blund har knappt

lämnat rummet…


Så ler hon sitt leende

Det där underbara utan tänder

- Hej då mamma,

ses nästa vecka, på fredag!


Vad hon inte ser

Och jag inte vill visa

Är tårarna som

liksom aldrig tar slut


Sigrid - 2010


Stella o sina syskon julafton 2005

Stella 1 år i mormors famn

2014

Av Sofia - 24 augusti 2014 16:12

Inte ofta man går på storfest och ännu mer sällan får man sitta på ett välstädat ränne. För det har fejats och fixats i lagårn i Varhester till gårdagens 90-årsfest. P-A och Fredrik (50 och 40 år) hade bjudit in till party. Var hur kul som helst - från början till slut. Vädret hade ju kunnat vara bättre men när vi gick den inledande tipsrundan höll det uppe och att det regnade så att det dånade mot taket senare på kvällen gjorde inte oss någonting. Vi satt ju inne, fick äta supergod mat och dricka goooda drycker, prata och ha trevligt. Det är fantastiskt kul att träffa gamla bekanta från förr och även träffa helt nya människor. Livet bjuder oss på oväntat fina möten när man minst anar det och igår träffade jag en tjej (sjöng i samma barnkör när mamma ledde den) och efter en stund kändes det som man känt varann hela livet. Häftigt!! 


Dansen fram på småtimmarna gjorde oss varma och jag frös inte en gång. Enda felet som alltid - tiden gick alldeles för fort. Tusen tack Per-Anders, Susanne, Fredrik och Åsa för en toppenkväll. Så trevligt arrangerat och party- och trivselkänslan var i topp HELA kvällen!! 


Denna söndag stavades sovmorgon och därefter en lugn men lång svamprunda. Förutom att vi hittade säkert 2 kg kantareller är det extremt trevligt att gå tillsammans med en sådan naturexpert. Han ser vart älgen gått, var djuren har gjort sina stigar, var vildsvinen bökar, var rådjuret har legat....man lär så länge man lever och jag lär och lever!!! Middagen bestod av - exakt och rätt - kantareller.


Ha en fortsatt fin söndag!!!


 

Trivsamt, gott och trevligt!!!

 

Mysigt!!!

 

Barpersonal bakom baren (lite ung..... :) 

 

Jonas och födelsedagsbarnet P-A....

 

Glatt gäng!!!

 

Giftiga men vackra

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards