Alla inlägg under januari 2011

Av Sofia - 31 januari 2011 18:46

Denna långa, kalla, fattiga månad är över. Inte för att jag tror att februari blir varmare eller "rikare"... Kortare ÄR den - det är faktum! El-räkningen som kom förra veckan gjorde stort hål i de flestas plånböcker enligt vad jag hört. (Största samtalsämnet förra veckan vid fikabordet.) Tänk vad bra och billigt allt blev när elmarknadens monopol slopades. Nu vet vi konsumenter precis vad man ska ha för el-avtal och vi tjänar storkovan på billiga kontrakt med våra elbolag. Vi är dessutom väl insatta i hur och varför det har blivit som det blivit. Ironi, ironi, ironi.... Jag blir heligt förbannad när jag tänker på vilket virrevarr det är. Men uttrycket gilla läget gäller ju även ovan och jag är tacksam när hemmet är varmt!!


Å när vi ändå är inne på ämnet "el". Någon som såg Wallander igår - när de sprängde en stor kraftstation som försörjde hela Ystad med ström. Vad vi är utsatta!!! Vi behöver ju el till ALLT!!! Larm, dörrar, trafikljus, you name it... Orkade dock inte kolla färdigt på herr Wallander. David lekte följa John med Ulf i går o kräktes sent på kvällen. Efter det sov jag mycket oroligt hela natten och känner mig nu trött som bara den. Även Elin o Johanna har varit konstiga i magen o varit hemma hela dagen.... Bara jag kvar nu.....


Fick ett utskick idag om vinleverans, fraktfritt till hemmet. Lite exklusivare viner än vad vi kanske brukar njuta och tanken slog mig att det skulle kanske vara lite smidigt. Men NEEEEEJ - vi behåller monopolet. Jag går gärna till Systembolaget och köper mina boxar o flaskor inkl. bra service ;))))))))


Natti!!!

Av Sofia - 30 januari 2011 16:57

Trodde aldrig man kunde bli så engagerad och exalterad när man står vid sidan av bandyplan o ser sonen sin i målet. Å dessutom när han gör målvaktsjobbet så vansinningt bra. Ett par riktigt sköna räddningar. Matchen slutade med vinst för NIF's killar U11 vilket säkert var en go mental seger för både spelare och tränare.. Match nr 1 slutade i förlust med 10-2. Härligt väder på Skogsvallen i dag oxå. Sol o INGEN vind som annars är signum för vallen. Jag fick vara bandymamma från 11.30--16.00 vilket innebär knyta skridskor, köpa korv, kexchoklad och peppa/uppmuntra etc. Ulf har legat nerbäddad i samma åkomma som Stella hade i torsdags.


Av dagen återstår bara Solsidan o lite riktig mat. När bandymatcher äger rum mitt på dagen blir företeelsen "middag"  något som skjuts på framtiden. Tinade en fläskfilé igår så den måste nog göras iordning..


Å på tal om bandy. Grattis, grattis Stephannie Storme (en av barnens kusiner) som är uttagen till landslaget flickor/damer 17 i bandy. Endast 15 år gammal och snart bär det av till VM i Ryssland! Bra jobbat, Steffi!!!! Impade är vi!!


Ha en bra kväll!!

  

  

Härlig is, härlig sol, härlig dag på Skogsvallen

  

  

Fin o duktig kille o GLAAAAD!!

  

  

In action...

  

  

Segersäl!!!!!!

Av Sofia - 29 januari 2011 14:19

Det pratas/skrivs/debatteras ofta om hur tråååååkigt Nässjö är. Här händer ingenting, här görs ingenting. Vi har inte några vaktparader som Eksjö har, vi har inga mysiga gator att flanera på, affärerna stänger, skyltfönster som gapar tomma.. Å vissa bitar kan jag ju hålla med om. Inte för att jag kanske vill ha ett gäng hästar varje sommarlördag just i Nässjö - detta evenemang "tillhör" Eksjö - å då åker jag gärna den sträckan med bilen... Att affärerna minskar i Nässjö är oerhört tråkigt men inte så mkt att göra åt. Vi handlar väl helt enkelt för lite i dem. A6 o andra "roligare" städer lockar o drar.


Idag har det varit tävling på stora Torget (som kommunen nu rustar upp med nya fina gjutna sittbänkar ;). Snöskulpturstävling!!! Å när vi stod där i FOLKHAVET (= obs! ironi) undrar jag stilla - var ÄR alla människor??? Förvisso skitväder men är det BARA ett Åhlénshus proppat med affärer som kan locka ut Nässjöborna på stan?? När det väl ordnas något - kom ut ur husen och kolla! Inte för att vi själva stod kvar tills vinnaren var korad...som sagt - snålblåst! Får vi läsa i tidningen..


Till källen har äldsta tösen Johanna o hennes kompis Sofie SPA här hemma. De har lagt beslag på badrummet ovan och gör sig fina (ännu finare menar jag). Sen blir det tacos - i hälsans tecken. Goa grönsaker, köttfärs.....å kanske lite mindre hälsosamma tillbehör såsom tacochips etc.


Ha en go lördagskväll!!!


  

Grubblande gubbe på toa - vilken Ulf röstade på..


  

Lite tanke bakom - vi ska ta hand om vår värld!! ..röstade jag på..

Av Sofia - 28 januari 2011 14:21

Hela högen hemma idag. Studiedag på Åkersskolan och Stella magsjuk. Hon sov dock lugnt hela natten och ingen mer har insjuknat....än... Hon har nästan ätit som vanligt idag - lite mindre kanske men pysslat, ritat, pärlat och spelat Wii med storasystrarna. Skönt att det var snabbt övergånget. Vår familj har varit oerhört förskonade när det gäller magsjuka och låt det förbli så.


Jag har passat på att frosta av frysen. Hm...är det för att barnen öppnar den där dörren i tid o otid som det växer is därinne. När man städat ur frysen och gått igenom allt kan man ju lugnt konstatera att kycklingfilé behöver vi INTE köpa på ett tag. Även gröna ärtor kan vi stryka på inköpslistan framöver. Däremot blev det välidgt "tomt" när allt åter var instoppat i hyllorna/lådorna. Det behöver ju faktiskt inte vara proppfullt med grejer. Vi har ju inte så långt till affären och svälta - det brukar ju inte någon göra i Sverige. Passade oxå på att slänga en massa mystiska påsar med "lunchmat" där jag inte skrivit på datum. Kan vara hur gamla som helst...kanske sen förra vintern då förra avfrostning/städning skedde.


Till kvällen tänkte vi hyra en film på Hemmakväll. Ja, vi dissar Let's dance. Nu kan de dansa på bäst de vill och det går säkert alldeles utmärkt utan att just vi kollar. Alla dessa reklampauser - orkar inte... Må bästa par vinna!!! Skavlan däremot blir ett problem - vi får göra en paus - om de andra går med på det ;)))


Ha det bäst!!

Av Sofia - 27 januari 2011 20:19

Det är inte bara kyla, snö o is som tillhör vintern. Även kräksjuka = VINTERKRÄKSJUKA!! Någon som hört talas om sommarkräksjuka, nej just det. Lite konstigt med tanke på att det är så kallt så varje liten basilusk borde dö. Fritids ringde o sa att Stella hade blivit magsjuk o när jag kom dit satt hon ensam (isolerad) i ett rum över en papperskorg... Det är inte mycket som är så lessamt som just magsjuka. Tycker så attans synd om henne. Å jag kan ju se helgen framför mig, David, Elin, Johanna...o kanske vi oxå..får samma öde..


Hon är pök, blek o sover nästan hela tiden.. Ska vara hemma med henne i morgon - (Vård Av sjukt Barn - VAB) Hoppas hon piggar på sig fort! Lite tur i oturen eftersom morgondagen är s.k studiedag så övriga barn är hemma (så risken att de smittas ökar ju).


En kollega till mig skrapade fram 10.000 kr i soffan i gårkväll. Han har riktigt "strålat" idag på jobbet o det kanske man gör när man petar fram 1000 kr på 3 ställe o sen även x10. Måste vara en härlig känsla! Grattis, grattis!!


PS. Tack älskade moster Karin för den jätte- jättefina skålen jag fick som minnesgåva för sången på K-G's begravning. Otroligt vacker - som "ett litet" smycke som jag gärna placerar i något av våra finrumsfönster! Kram Tullan

Av Sofia - 26 januari 2011 19:54

har nyss landat i våra magar. Det kan tyckas mycket mat men hela vår familj (6 pers) samt mor o far är ju några stycken. Å det är inte fel att käka en kall till frukost om du frågar herren i huset. Blev dock inga över.. Trevligt att ha mina föräldrar på visit!!


Ibland (inte så ofta) kollar jag in min dotter på Facebook. Tonåringars sätt o skriva är fascinerande. Inte mkt man förstår. Lite för många svordomar ibland vilket jag ogillar skarpt. Ja, ja jag svär oxå ibland - kanske för ofta men i skrift ser det värre ut och ser obildat ut! Hur som helst skrev hon något väldigt fyndigt för en tid sedan.


‎4år: Mamma kan allt!
8 år: Mamma kan mycket!
12 år: Mamma kan faktiskt inte allt!
14 år: Mamma fattar ingenting!
16 år: Mamma är hopplös!

 

Det förtäljer inte hur storyn fortsätter... Iofs har jag aldrig tyckt att min mamma är hopplös, kanske har man insett att hon inte kan allt men VÄLDIGT mycket... Förhållandet mor - dotter kan man nog älta till dödagar.. Det finns dagar då Johanna 14 år säkert anser att jag inte fattar något men oftast är det, tacksamt nog, tvärtom!!

 

Ha en go kväll alla mammor därute (o ni andra oxå förstås ;)

Av Sofia - 25 januari 2011 18:53

Testing testing videoklipp...dåligt ljud, dålig bild, vardagsklädd....men me like sitta med min gitarr...



 Jag ger dig min morgon...



 Öppna din dörr..

Av Sofia - 25 januari 2011 17:59

Hade oerhört svårt att somna igår kväll...Brukar annars somna (nästan) innan huvudet når kudden. Sen drömde jag otäckt. Födde en flicka som togs ifrån mig omedelbart....vid ankomsten. För mig var det en dröm - för andra är det verklighet! Anledningen till grubblerier och drömmar var att jag igår kväll deltog på evenmang på Kulturhuset. En kollega till mig hade bjudit in mig till ett föredrag om bl.a trafficking i Nepal. Hur flickor/kvinnor transporteras (=smuggling/kidnappning) över gränsden till Indien. Antingen blir de sålda av sin familj eller iväglurade (hopp om ett bättre liv, bra arbete ect.). Nerdrogade över gränsen så de inte ska göra något väsen av sig. Allt handlar om pengar och känslan av maktlöshet smyger sig sakta på...


Efter detta föredrag fick vi kolla på utställningen "Chinagirl" som nu pågår i Nässjö nya fina kulturhus. Konstnären Maria Ängquist-Klyvare står bakom utställningen och belyser faktum att flickor "försvinner" i landet Kina. 3 200 st flickor VARJE DAG handlar det om.... Gånga det med 365 dagar! Att få flickor är som "att gödsla grannens gräsmattta" vilket i praktiken betyder att din välfärd på äldre dar går om intet om du inte får sonen m. familj som försörjer dig på äldre dar!! Allt handlar ju om att socialt skyddnät inte existerar där! Man undrar ju stilla - de kinesiska pojkarna - de måste ju ha svårt att hitta tilltänkta fruar (i varje fall i sitt eget land).


Kanske inte så konstigt att man inte kan somna när man kommer hem. Vi har tre flickor..... Lyckliga lyckliga vi som lever i denna del av världen!!!


Ha en fridfull kväll!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards