Alla inlägg under maj 2020

Av Sofia - 31 maj 2020 18:42

....idag är det MORS dag och dessutom EK65 30:e födelsedag. Ja vi har firat hela helgen. Igår åkte vi till Stenungsund för att fira Miccan som fyller 26 år i morgon. Pelle o barnen var oxå på plats och det blev småkusinerrace. Helt underbart att se dessa små liv ihop. Vi njöt av sol och vackert uteväder, grillade gott. Senare på kvällen tog vi en promenad så William fick rasta av sig på en specialbana. Jonas oxå för den delen..... Å jag hittade en skön gunga på vägen hem.

Hem idag efter frukost, fixa fika till vår mammor. David o Stella kom oxå förbi på morsdagskaffe med köpta obakta inte så goda bullar och god hallonmoussetårta från ICA.

Vi ringe dagens födelsedagsbarn i Ottawa och sjöng och hurrade på FaceTime. 30 år sedan han föddes. Världens bäste back! I morgon fyller lillasyster Miccan 26. Stort, varmt och innerligt grattis till er båda!!!

En ljuvlig helg är till ända och i morgon startar en ny arbetsvecka. Inte så utvilad kanske men glad och lycklig. Jag är mamma till fyra fantastiska barn. Verkligen värt att fira! Å så har jag min egen helt underbara mamma kvar på jorden. Den största bonusen som finns när man snart blir 50 år.

Gokväll

Jonas o William leker

Nästan krock men det gick bra

Gott

Tre mammor o en pappa på bilden

Fina blomster fick jag

Tårtan var i varje fall god

Man blir glad när sånt här dyker upp i flödet

Å telefonsamtal från barnen

Av Sofia - 29 maj 2020 17:19

Vilken underbar morgon! Sommarkänsla! Lite smärtsamt att gå in o sätta sig på ett kontor kl kvart över sex på morgonen. Underbar morgonluft och kroppen vill vara ute. Men jag är tacksam att jag har ett jobb och ett jobb som jag trivs med. Visst är det mycket och körigt mest för jämnan men det är samtidigt otroligt stimulerande.

Lite smärtsamt att köra budgetjusteringar som sänker Tekniskas ram med 5,2 miljoner. Det är inte det lättaste men vi ska göra vårt allra bästa. Beslutet gick igenom igår kväll i kommunfullmäktige och jag var delaktig i beslutet. Det kallas demokrati även om det gör ont. Det är nödvändigt, för Nässjö kommun ekonomis skull.

Jag sprang hem idag, i värmen. Skön känsla att svida om och kuta ut i precis lagom gott sommarväder. Det fläktade skönt.

Nu njuter vi på altanen. Vi tar ingen fight med ogräset på grusgången ikväll. Idag är en fredag, en fri dag.

Ha en en fortsatt härlig fredag!

Dessa underbara mornar - lite smärtsamt att lämna Solbacka för en jobbdag

Av Sofia - 26 maj 2020 19:00

Jodå, vi var lite oroliga för våra tomatplantor med sytrådar till stjälkar, när de kom upp. Men efter goda råd ställde vi ut dem i vårt vardagsrum och detta hörnet är i princip som ett växthus, har sol hela dagen. Då hände det grejer. De växte och tjockade på sig. Varde ljus o värme.

Igår var det dax för ytterligare en omplantering av de fina plantorna och det tog en stund. Nu tar de mycket mer plats. Jag längtar ännu mer efter växthuset. Det ska komma v 24 vilket är samma vecka som studenten. Förhoppningen är att montera upp det innan studenten på lördagen den 13 juni. Det blir perfekt att ha våra föräldrar där vid dåligt väder. Snacka om pensionärskuvös. Ha, ha!! Men, efter vad jag hört är det inte ett enkelt projekt att montera just en byggsats växthus. Med gott tålamod och en valium (som en kollega sa) ska det nog gå bra.

Sprang hem från jobbet idag. Helt underbart. Första gången i bara linne. Nästan väl varmt. Så skönt att stämpla ut o ge sig av hemåt. 8 km räckte gott o väl efter en 9 h arbetsdag.

Ikväll tog vi ledigt från ogräsrensningen och tar det chill. Varma mackor med rester av köttfärssås till kvällen. Gott gott!

Ha en fin kväll!

Hela rummet fullt! De gillar nog utsikten.

Av Sofia - 25 maj 2020 20:04

...idag är det min bästis födelsedag! Susanne ?Sus? Petersson. Å inte vilken födelsedag som helst. En jämn sådan. Halvvägs till hundra. Eller var det 25? Man kan tro det när man tittar på korten då du var 19 och vi var på kanothajk med klassen (sista veckan innan student) och det som togs för någon Nyår sedan. Lika vacker nu som då!

Å vänner har vi varit sedan vi var sju år. Ett bra tag. Du kom från Appladalen i Värnamo och började i Sandsjöfors i ettan.

Vi har följts åt som parhästar som vår andre lärare Nicander uttryckte det. Från ettan till gymnasiet gick vi i samma klass. Sedan skildes våra vägar. Vi började jobba men har alltid umgåtts. Utan barn o sedan med barnen. Å nu utan barn igen. Bara Tindra som hänger med ett tag till. Å vi jobbar till slut med siffror båda två. Det är väl det som skiljer oss åt. Du har varit på ditt jobb länge, jag har bytt lite mer. Du har haft samme sambo sedan du var 17 år. Hm.... Min situation har ändrats lite mer på den punkten. Du har bott på få ställen. Jag har skiftat något mer... Å du har alltid stöttat mig, funnits där i vått och torrt. Önskar vi hade mer tid tillsammans. Å snart, så fort Coronavärlden har rättat till sig lite - då tar vi en utflykt. Vi fyra på kortet! Jag längtar!

Härligt att blombudet kom fram dagen till ära. Kvinnan i Landsbros blomsteraffär fick googla en stund försatt hitta var ni bodde. Check!

Tusen grattiskramar fina bästa vän!

Hipp hipp hurra på din dag Susanne!

Av Sofia - 24 maj 2020 18:20

Bra söndag. En förmiddagstur till Flisby AB för att hämta resten av plattorna till växthuset. Slapp regnet när vi lastade på plattorna eller rättare sagt Jonas lastade. Bar några st men 27 kg per platta är tungt... Jag är bättre på att springa och särskilt idag. Jag slapp inte regnet men det var skönt ändå. Glädjen över en bra runda förstörs inte av regn.

Vi var barnvakt några timmar åt William o Molly. Goa ungar. En jätteladdning köttfärssås och spagetti blev det på menyn och det smakade riktigt gott att äta. Smakar alltid bäst när man är vrålhungrig. Hungern är bästa kryddan.

Vi gick ned till sjön med barnen och fick även där en regnskur. Hemåt igen och käkade glass.

Nu är jag trött och samtidigt glad för superhärliga lediga dagar. Har fått så mycket gjort och vi har fiskat, fått underbart väder och välbehövligt regn!

Gokväll!

Mums

Av Sofia - 22 maj 2020 19:12

En perfekt dag att i sociala distansstudier vara lite sociala med våra föräldrar. Fint väder och sitta på altanen. Många meter ifrån och eventuella Coronabaciller och finns de, dör i de varma vårvindarna...eller inte. Man har inte en aning. Jonas och jag som känner oss kärnfriska bär nog inte på något men experterna verkar ha lite delade meningar om det mesta. Flockimmunitet eller inte. Antal fall ökar eller minskar, gör Sverige rätt eller fel? En sak är säker. Beroende på affär hanteras det olika. Köade in på Systemet idag, när vi kom in var det max 15 personer. På ICA är det ingen hejd på antalet människor...

Torset bjöd på helt nygjord råmjölkspannkaka. Jisses vad gott. Far hade gjort fint i trädgården och klippt allt gräs men sparat all förgätmigej vid kanterna. Underbart vackert. I år är verkligen ett blått år av dessa fina blommor.

Vi åkte sedan till Landsbro och pratade en stund med Jonas mamma UTOMHUS. Hon fick oxå en råmjölkspannkaka och det var med stor glädje.

Passade på att besöka den nyöppnade blomsteraffären som är belägen i samma hus som Birgit bor. Jättefin och det blev en lavendel till och en blombukett med bud till en blivande jubilar. Check!

Stella har tjejkväll ikväll. Tunnebad och äta grill står på schemat. Men de vill äta för sig själva. Jonas o jag får väl klä på oss o sitta ute helt enkelt!

Ha en fin kväll!

Underbar stund!

Av Sofia - 21 maj 2020 19:04

Bryggan har varit i sedan sista helgen i april. Vår båt har legat i sedan 1 maj. Inte en enda gång efter dess har det varit varken väder eller tid för en fisketur. Så idag. Vindstilla nästintill och värme, sol från klarblå himmel. Som vi har längtat. Efter grötfrukost tog vi en promenad i skogen. Sedan blev det packa fikakorg med ägg- och kaviarmackor och kaffe, fixa iordning spöna o så iväg. Underbara timmar. Vi dragade och kastade men inte så många napp. En fin gädda fick jag på kroken men den fick simma vidare. Tyvärr inga abborrar som naturligtvis var vårt mål. Plan B - grillad torsk till kvällen.

Förutom fiske har vi bara njutit. Njutit av vädret, det vi har precis inpå knuten. Lediga och bra väder - inte så mkt av den varan denna maj. Men som praktikan säger. April våt o maj kall fyller bondens lada all.

Ha en fortsatt fin första metardag!

Vackra Spexhultasjön

Fin gädda på kroken

Gofika på böljan

Av Sofia - 20 maj 2020 15:43

Prickade en fin dag att vara ledig. Flexuttag men som vanligt hamnade jag vid datorn eller den hamnade vid mig till havregrynsgröten. Det ska alltid inträffa nåt man måste styra med när man är ledig. Skulle dessutom göra en nödvändig Windows-uppdatering och den har stått o tuggat sen dess. Frågan är om det går så bra då... Hoppas det löste sig med ersättare i fakturaflödet.

Gick till Torget och köpte två Lavendel. Fint när de kom på plats och de var lätta att bära de sju km hem.

Våra äppelträd har mängder med små blommor. Satte dem i höstas så det lär nog inte bli nån frukt men jag hoppas ändå. Å tomatplantorna som var som sytrådar i stjälkarna har efter mer ljus nu blivit såååå fina. Jag längtar att få sätta ut dem i växthuset. Det gör nog de oxå.

Fick besked av David idag att han och hans klass ska springa ut kl 11.00 den 13:e juni. Perfekt! Så bra. Då behöver vi inte ändra någon ankomsttid för studentgästerna! Mitt i prick även där!

Ha en fortsatt fin lillelördag!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards