Alla inlägg under december 2016

Av Sofia - 31 december 2016 17:06

2016 års sista timmar. Många är vi som "turen" att ha nyårsfesten och stekoset lägger sig som en dimridå i absolut heeela huset. Har precis duschat bort det så no worry gäster!! Jag och Jonas kommer att lukta gott. Vi har slutat stöka i köket nu och det blir alltid MER än man tror trots att vi bara har varmrätten och snacks till välkomstdrinken. Gästerna har med sig förrätt och efterrätt. Check! Det blir bra.


Reflektion över året som varit. Jag tänker inte skriva ett enda ord om IS, våld och terror. Jag orkar helt enkelt inte. Jag ska fokusera på positiva saker. Mina underbara barn som växer och utvecklas. Jo, jag har haft och har ångestklumpar i magen för vissa familjemedlemmars skolgång och betyg men innerst inne och med Herrens hjälp vet jag att på något vis ordnar det sig. Kreativiteten flödar för dito barn och jag älskar att se hans verk. Jo, Elin blev Henry under året som gick men i ärlighetens namn har det inte så stor betydelse. Personen i sig är stark och jag är lyckig när Henry är lyckig. Johanna har på papperet blivit Vetlandabo och det är trevligt. En mycket trevlig sambo har hon och hon trivs med livet. David spelar bandy och kämpar på i skolan med bravur i båda. Hans talang i målet beundrar jag med sådan stolthet så jag kan inte beskriva. Stella går från barn till tonåren nästa år och hennes aptit på livet och skolan går inte att beskriva. Så underbart att följa alla barn, i varje ålder.


Å Jonas, ja jösses - ett år till har passerat i vårt gemensamma liv. Att även få ta del av hans tre fina barn är en stor stor glädje. På sätt och vis känns de ju som mina fast de inte är det, ett dugg. Ett fantastiskt år för oss har förlutit och jag undrar i mitt stilla sinne vad jag hade gjort utan honom. Stöd, tröst, glädje, kärlek...så mycket ger du mig dag ut och dag in. Dessutom är du sååå duktig på att bryna fläskfiléer...


Det jag önskar mig mest av allt är att allt får bli som det är. Att mina barn får vara friska och glada, att mina föräldrar får vara friska och pigga ytterligare ett år till. Mer kan man inte begära!!!


Å tack alla mina fina läsare. Ni är många och jag blir varm i hela kroppen när jag blir läst får fina kommentarer på mina inlägg. Att skriva en rad om livet, om mörker och ljus är en lisa för själen. Vissa kanske tycker att jag lägger ut livet offentligt. Go ahead, varsegåd - tyck det! Jag tror gott om folk och tror inte att någon enda människa vill vända något emot mig. Det måste ändå vara en bra grundinställning!! Senast igår träffade jag en f.d jobbarkompis på ICA och hon läste min blogg regelbundet. Så kul!!!!


Ha ett fiiiiint avslut på 2016 och en god början på det nya året 2017. 


 

Januari 2016. De tre duktiga bandykillarna Oskar, David och Hampus får delta i VM i Finland. Slutade på en hedrande silverplats.

 

Henry fyller 16 år.

 

Nyår förra året. Vad ett år går fort!!!


 

Vi var på en underbar Darin-konsert.

 

Henry fotar Stella i vintern...

 

Ny bil. Privatleasing - ett mycket bra beslut!!


   

Påskmidda hos oss!!!


 

Vi tog en helg i Göteborg och käkade gott med Jonas dotter Micalela

 

April - Johanna och hennes pojkvän och "svärmor" går modevisning i Vetlanda

 

Stella har cheerleadinguppvisning

 

Kurs i Stockholm och skrivna ord hjälper när jag blir saknig....

 

Jodå, ett Göteborgsvarv är avklarat. Så nöjda - så glada

 

Maj - Johannas födelsedag firar vi


 

Juni - Stella och Tindra hjular. Det gjorde jag med och löparsäsongen var spolierad för några månader framöver...

 

Midsommarkväll. En het dag och en ljummen kväll.

 

Mina kusinebarn Hanna och Lill-Sofia. Fest för Hanna 40 år och hennes mor och far 70 år.


 

En ljuvlig kväll hos vännerna Mats och Nettan Fridsäll i deras nya stuga vid sjön. Stella hade kul med bubblor.

 

Kusin Kristin tar studenten. Här med hela familjen.


 

Vi besökte kusin Eva-Lena i Mora. Så härligt!!!

 

Några sköna dagar i Göteborg

 

Syskonen Karlsson. Anders, jag och Pelle vid Runstenen i Norra Sandsjö

 

En magiskt fin sommarkväll hos min bror i Norra Sandsjö


 

Erik Karlsson kommer hem till Landsbro på besök. David blir sååå stolt att få va med på kort ihop med sin ido.

 

Stjärnan som Vetlanda kommun gav Erik

 

Far och son

 

Kräftskiva hos mor och far

 

World Cup Hockey 2016. Vi är på plats i Toronto. Så maffigt!!!

 

Inte bara hokey - vi hann att se Niagarafallen oxå.

 

Toronto i bakgrunden - Jonas och jag i förgrunden VILKEN RESA!!!


 

Incit användarträff i Stockholm med fina kollegorna Carina och Pelle!!

 

En av alla myskvällar i Landsbro framför brasan


 

Kväll i Landsbro med Nettan och Mats och mina barn

En kväll i Nässjö med nära och kära

   

Fina kusin Elisabeth och Micke på besök i Landsbro


 

En go lunchpromenad!!!


 

Kidzen samlade!!

  

Min bästis Susanne och jag går på KENT's avskedskonsert!!

 

Vinterpromenad

 

Mamma och pappa på JULDAGEN!!! Love U!!

Av Sofia - 29 december 2016 21:44

Har precis sett Rapport - en tillbakablick över året 2016 och allt som hänt. Man vill helst gråta. Kriget i Syrien och terrordåd tog den största delen av timmen. Det är sorgligt hur vår värld ser ut. Det kanske inte är nån skillnad på 2016 jämfört med andra år men det känns som om året som snart tar sin sista suck gör det med större vemod än någonsin. Det verkar som om vissa makthavare blir galna och tycks tro att världen är en enda stor leksak...och behandlar föremålen de handskas med som om de vore gjorda just av plast utan liv. När man ser eländet i Syrien där oskyldiga ständigt dör blir jag så trött. Det är lätt att ge upp hoppet om att världen någonsin blir fridfull. Det finns såklart positiva saker oxå - Sverige var ju värd för Eurovision...

Har precis avnjutit del av pizza. Att dessutom få den hemlevererad var extremt skönt. Mina krafter tog helt enkelt bara slut i kväll. Pizzabudet var en riktig snygging vid namn Jonas. Pizza ibland, märk väl ibland, riktigt riktigt gott.

Igår sprang jag en riktigt skön runda o det känns idag i varenda muskel jag har. Det var längesen, både vädret o annat har naggat i min annars aldrig sinande motivation. Nu kändes det skönt o gick mycket bra. Långpromenader är kanske ingen motionsform som ökar flåset men det underhåller helt klart löparförmågan. Vintern är inte slut på länge men vem vet - motivation o lusten kanske har kommit tillbaka för att stanna.

Godnatt!!

Japp - så glad blir man när en löparrunda blir bra

Av Sofia - 28 december 2016 18:06

Dagens inlägg vill jag tillägna mina parenteser. Alltså mina föräldrar. Parentes är ett märkligt slangord för föräldrar. De är definitivt inga parenteser. De är några av de mest värdefulla personerna i varje människas liv o de har med all säkerhet gjort sitt allra bästa för sitt barn/sina barn i generation efter generation. Det tror man ju inte alltid - ibland finns det stunder då man känner sig helt värdelös som rollen av mamma o ansvaret känns så tungt. Ibland skulle jag vilja kasta iväg det dit pepparn växer o så har nog de flesta känt nån gång.

Jag minns aldrig att jag någonsin har skämts för min mamma o pappa eller har tyckt de har varit pinsamma. Har bara varit rakt igenom stolt o haft respekt för dem. Åsikterna gick säkert isär många gånger när jag i senare tonåren bodde hemma - minns att jag förmanade min far att inte äta så mkt smör, grädde bla bla bla...kolesterolhetsen var enorm och han var nog rätt trött på mig... Kan ju tillägga att jag ALDRIG använder något annat hemma än helfeta mejeriprodukter - det ÄR det bästa å särskilt de som kommer från Arla.

Ikväll kommer de hit - o provsmakar vår nyårsmeny. De måste ju komma hit o se julen i detta huset ju....

Å det där med att skämmas för sina föräldrar.... David delade ett foto på mig på Snapchat (sociala medier) med texten "my lovely mom" när jag sjöng på julafton. Det om något måste vara ett tecken på att han inte tycker jag är pinsam. Det värmer!!!

Ha en fin kväll!!!

Mamma Gunilla o pappa Kenneth

Av Sofia - 27 december 2016 15:35

Vardag. Mellandag. Igår visade vädrets makter upp hela registret. Sol, regn, snö, hagel, åska och kraftiga vindar... Det var väl en föraning om stormen Urd som gjorde entré inatt. Dock blev det inte så illa som man gick o oroade sig för. I varje fall inte här på höglandet. Många grenar o kvistar låg på backen i morse när jag tog en promenad. Såg och hörde ett häftigt fenomen vid Ingsbergssjön. All is som förut täckte sjön låg nu i kanten som ett myller av glasskärvor. Å ljudet - det lät som ett vackert klockspel.

Naturen är fantastisk och man får lov att känna stor respekt. David o Emma skulle åka med buss till Göteborg idag o jag förmanade dem att de inte fick åka om stormen slog till. De är iväg och de har redan vunnit två högvinster på chokladhjulen på Liseberg....

Snart ska vi inta dagens efterrätt. Det händer mycket sällan i detta hus men igår blev det risgrynsgröt så vi ska mumsa på ris á la Malta. Något mamma alltid gjorde förr på julen o är sååååå gott.

Ikväll blir det hockey i Nybro. Nybro Vikings spelar mot Borlänge o det lär bli mycket folk. I går vann vår stads stolthet derbyt i bandy mot Tranås. Härligt jobbat NIF!!!

Ha en fortsatt fin första mellandag!!!

Som glasskärvor...

Nu har hyacinten som vi fick för vår sång på julafton slagit ut. Så fin o luktar så gott!

Av Sofia - 25 december 2016 20:46

Sol på juldagen betyder enligt bondepraktikan att det blir ett gott näringsår. (alltså grödorna kommer växa bra o skörden blir god). Det räcker med att solen tittar fram så "en ryttare hinner upp på en häst". 2017 blir säkert riktigt bra med tanke på dagens strålar. Det lyste så fint på alla mammas 147 tomtar. Japp, det var det antalet i år. Det är tradition varje juldag - tävling att räkna alla tomtar. Å det är några stycken.... David fick full pott i år. Eller exakt pott. Jag hade 145 o var nära. Det kan va klurigt, alla små figurer som har röd luva behöver nödvändigtvis inte vara en tomte. Det kan lika gärna vara ett troll... Mamma är i det här fallet enväldig domare o inget kan överklagas.

Så har ytterligare en juldag i Torset med syskon o kusiner passerat och vi har med stor tacksamhet fått njuta av god mat och härlig samvaro. Det man är mest tacksam över är att alla är friska, pigga o är med. Simon o Anton fattades dock i år - en i Kanada o en på Nya Zeeland. Lite långt att åka för en juldag i Småland.

Tusen tack mor o far för att ni orkade stå med allt ett år till! Gott! Mysigt! Timmarna går fort. Julklapparna värmer! Alla nöjda - alla glada!!

God fortsättning!!!

Julbord

Julmatskö

Kusiner

Syskon med respektive

Jonas, Lotta, Alexander o Johanna

Mor o far

Ett av alla fönster med tomtar...

En hemmagjord struva

Johanna blev MYCKET glad för en färgpalett från Makeup Store.

Nästan alla. Simon o Anton har giltig frånvaro o Jonas tar kortet

Juldagen avslutades med paketöppning med mina barn hemma i Nässjö.

Stella innan hon drar av pappret

Av Sofia - 24 december 2016 15:13

När man tar de sista stroferna i "Marias vaggsång" tillsammans med mamma i Norra Sandsjö kyrka på julafton - då kommer friden. Då infinner sig den riktiga julkänslan. När sångerna har gått bra och inga olycksaliga "tuppar" förstört någon vers eller refräng. För när man är riktigt nervös, då kan rösten spela en ett spratt. Man styr inte över det riktigt - inte jag i varje fall. Faktum var att jag var bara lagom nervös idag. Jag var inte föööör nervös. Jag hade lite annat att tänka på i morse. Mina barn ville se och höra kyrkan så jag och Jonas fick åka till Nässjö och helt enkelt hämta dem vilket jag GÄRNA gjorde. Under resan till Nässjö fick Jonas stå ut med diverse "prippsplunta, prippsplunta och andra gymanstiska övningar för rösten". Han stod ut och dessutom med glädje verkade det som.


Att se Norra Sandsjö kyrka så fullsatt som i dag klockan 12.00 - det är så härligt. Att få vända hem på julafton och genomföra detta ärofyllda uppdrag med mamma - det är verkligen hedersamt. Kan dock inte tänka för mycket på vad jag sjunger - för då kan ögonen bli blöta. Att försöka sjunga med inlevelse och hålla känslorna i från sig - det har jag övat på varje julafton i många många år. Så glad att folk tar sig tid mitt på julafton och gå till kyrkan för att lyssna och njuta av stilla och ro en stund. Stort tack till alla som kommer! Å kusin Bettan - att dra från Vaggeryd t/r - det värmde alldeles speciellt.


En god kopp glögg bjöd min bror Anders och Lotta på efter kyrkan. Så gott att sitta ned en stund och prata lite och få se deras jul. Nu har vi grejat med mat i Landsbro så snart ska en hungrig mage få äta allt det där jag längtat till.


Ha en fortsatt helt underbar julafton!! Ta hand om varandra!!!



  Jul jul strålande jul



  Halleluja

Av Sofia - 23 december 2016 15:12

Janson står i ugnen. Jag har skurit potatisen i lagom strimlor enligt konstens alla regler. Att riva!!! går fett bort. Dock önskade jag där ett tag att jag hade tillgång till mammas strimmelmaskin för det finns såna. Har aldrig sett någon i en affär så jag lär aldrig skaffa någon. Köttbullarna är rullade o snart klara. Vi provstekte några så kryddorna var som de skulle...å det var de. Ljuvligt julpyssel i köket.

Dagen startade med en promenad på spåret från Landsbro till Myresjö. Djuren i skogen fick lyssna på hela programmet inför morgondagens julbön. Det gäller att sjunga upp sig o det var förutom härlig motion o frisk luft anledningen till att jag gav mig ut.

En god frukost laddade vi med innan vi åkte å krigade på Willys i Vetlanda. Vi o många andra skulle julhandla mat. Det tog lite tid, vi träffade två av Jonas trevliga kusiner plus hans syster. Sånt är mycket trevligt!!

Nu sänker sig så sakta mörkret över bygden o brasan brinner. Uppesittarkväll väntar o jag ska försöka att inte sitta uppe så länge med tanke på morgondagens sånguppdrag. Men jag vet hur det brukar bli hos goda grannar...

Jag avslutar med att GRATULERA barnens kusin Lukas Wetterholm. Dan före dopparedagen är hans dag!! Stort grattis till 21 år. Nu är du myndig på riktigt!!

Ha en fin kväll!!

Nästan det godaste jag vet - Janson

Av Sofia - 22 december 2016 15:53

Sista arbetsdagen detta året i arbetsrollen. (Om jag går dit en sväng på tisdag räknas inte.) En helt underbar känsla förövrigt att gå på julledighet. Mest glad är jag för att jobbet de sista veckorna har gått så bra! Det stärker inför nytt år och nya utmaningar!!!

Dagar med lugn o ro, samvaro med nära o kära väntar. Julaftons morgon är jag ju jättenervös som alltid för att sjunga inkyrkan men det liksom tillhör.

Ikväll när det av söderöver, några mil. Ska stöka lite med julen o fira den med Jonas familj. På juldagen blir det Torset för hela slanten med min sida. Alla nöjda - alla glada även att det "känns" lite att inte ha barnen just på julafton. Livet är som det och jag kan inte skylla på nån annan!

Åt lunch med Henry på Espressohouse idag. Mysigt mysigt! Jag visade en liten bonusklapp jag köpte till mig själv idag. Kunde inte motstå o dessutom har jag sökt en boomerjacka länge. När Henry såg motivet på ryggen skrattade han o sa: "Klart du skulle ha en sån!!" Jo, det är som om Lindex hade specialdesignat den Höken till ära!!

Ha en fin dan-före-dan-doppare-dagen!!

Myslunch med Henry

Snyggaste jackan....

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards