Alla inlägg under oktober 2018

Av Sofia - 31 oktober 2018 18:22

Gick runt Träslända på lunchen idag. Gör det då och då. Regnigt värre. En perfekt rörelsepaus i en hektisk arbetsdag där hjärnan får lite ro. Sortera tankarna. Från ett virrvarr (tänk nystan) till olika små lådor. Ja, jag lyckas inte alltid men en snabb promenad på en timme gör huvudet fräscht på ett bra sätt. Den enda kroppsdel som inte blir så glad är väl magen men den kan kompenseras vid tre-fikat. Å ikväll kompenserar vi med pannkakor. Hade lite mycket mjölk över sedan flyttgröten i lördags (har ju en tendens att vara rädd för att det ska bli för lite o fattas).


Medan jag gick där i regn och hård blåst längtade jag ut till Solbacka och en brasa. Kunde nästan känna värmen från den när jag tog mina steg. Att man kan längta så. Till en plats. Häftig känsla. Två dagars ledigt efter tre långa o hektiska dagar. Jag kommer säkerligen öppna datorn i mon oxå men vet ni, även det är en fröjd härute. Sitta i favoritfåtöljen framför favoritfönster i favorithuset.

I morgon kommer Henry o David hit. Plus förmodligen några kompisar till Henry. Fullt hus med andra ord. Härlig känsla!

Ha en fortsatt go kväll med både bus o godis!

Myseld

Mysman

Mysunge

Mysfönster

Av Sofia - 30 oktober 2018 18:40

Ett samtal från mor om lunch vände min dag. De var på väg till Nässjö för att fixa ärende och det händer då och då men alldeles för sällan. Gott att det hände idag. En rätt lessam och grå dag blev helt plötsligt mycket roligare och ljusare. Gott var det dessutom. Caférangen ? panerad fisk med dansk remouladsås. Gjord i Sverige dock. Smakade otroligt bra. Dessutom messade jag min bror Anders o undrade om det passade med lunch o ja (kors i taket - det gjorde det). Mysig lunchstund!

Vet inte vad som är värst - det ruskiga vädret som tynger eller allt framtida jobb i arbetet eller det kärva ekonomiska läget i Nässjö kommun som väntar. Kan vara en kombination av allt på samma gång. Jag har ändå blivit så mycket bättre på att dela upp tankarna när det gäller jobbet. Det jag kan göra nu ? fokus. Det som jag inte kan göra nu - finns ingen anledning att stressa upp sig (det du ändå inte kan påverka). Ibland lyckas jag bra, ibland mindre bra. Alla nya uppdrag vi får på Tekniska för att vi gör saker bra. Tiden ökar inte ? det är helt och fullt sant.

Efter den goda lunchen blev det skarp rensning av personuppgifter i vårt fastighetssystem. Äntligen! Ett projekt som pågått ett tag och jag kan äntligen sätta check på den. Nu är alla irrelevanta uppgifter borta och istället för uppgifter som namn, adress etc står det GDPR ? rensad kontakt. Skönt! Nu uppfyller vi de nya kraven på ett mycket bättre sätt och dessutom har vi bra rutiner för det.

Kväll och efter en storstädning (läs sanering) blir det isterband och stuvade makaroner. Sån där mat som jag gör alldeles för sällan och är fantastiskt gott om man just gör det sällan. Längtar till bastu, tunna och öppen eld. I morgon åker vi till Solbacka och har LOV!!!

Ha en go kväll!

Av Sofia - 29 oktober 2018 19:58

Höstlov. Med tanke på vädret kan man tro att det är vinterlov. Slirigt att ta sig till jobbet. Jag har inte vant mig vid kylan och fingrarna är kalla t.o.m i tjockvantar, alltså inte såna där tunna fingervantar. Mössa på och sen får man vara platt i håret. Har uppnått den åldern att jag struntar i det. Annat var det förr?. Tänk så många gånger man vägrat mössa och därmed gått och frusit. Å andra sidan är det mössmode nu. David har sin på sig även inomhus. Enligt många är det ohyfsat när tonåringar har kepa och mössa inomhus men är inte ohyfsen värre än så, anser jag att det är överkomligt. Det finns värre grejer att förfasa sig över. Dessutom har ju fina tanter hatt på sig, både i kyrka och på bröllop. Då är det tydligen annorlunda.

En sån där lååång dag. Njae, jag orkade inte upp när Jonas gick upp men jag var inte så långt efter. På nåt sätt piggnade jag till och gick till jobbet strax innan sju. Nu har jag gjort det till en vana att vi går upp tillsammans så det känns som att nåt saknas när vi inte tar en liten kopp kaffe vid frukostbordet. Det är ingen lång stund men det är en mysig morgonvardagsstund.

Vissa har höstlov bland kollegorna men jag får vänta till torsdag. Då ska jag ägna mig åt mina barn (eller de som vill) och vi bor i Solbacka. Jag ägnade mig åt Stella idag också trots att arbetsdagen avslutades med möte. Gick hem på lunchen och åt lunch med henne. En kort stund innan det var dags att gå tillbaka.

Som sagt ? möte med nytt styre i kommunen. Stadshuset, stora salen klockan 18.00 Utlovad sluttid kl. 20.00 vilket faktiskt blev tidigare än så. Budgetgenomgång. Ingen upplyftande genomgång. Som någon klok människa sa: ?Vi är modiga politiker som ska få ordning på det här.? Det finns dock ljuspunkter. Nässjö växer! Det innebär växtvärk men jag vill verkligen se det från den ljusa sidan.

God natt!

Nässjö växer

Av Sofia - 28 oktober 2018 10:57

Å så kom den då. Den första snön o den kom rejält. Vitt och vackert! Krångligt och kallt! Vi hade lite att skotta eller Jonas rättare sagt. Efter bandymatch o kioskpass hann han inte skotta hela uppfarten innan gästerna för kvällen knackade på.

Det var inga roliga matcher för NIF P18 i svenska cupen igår. Förlust i båda matcherna. Vi stod i kiosken o sålde mycket kaffe o chokladbollar, mindre av korv med bröd. Behagligt att kunna titta på matchen i full värme.

På kvällen anlände mor o far först o de hade med sig flyttgröt (risgrynsgröt) och mackor plus en god tårta till kaffet. Allt var gott BTW. Vi tände en brasa och inväntade mina syskon. Tyvärr kunde inte Monica komma pga sjukdom men det blir fleeeer tillfällen såklart. En mycket mysig kväll. Vi firade David 17 år lite i efterskott. Tack alla nära, kära människor. Tack för äppelmust från Sandsjö, rosor o presenter till David. Det var roligt att få visa vårt paradis - de tyckte om vårt nya hus - mycket.

Dagen startade med skjuts av David till Stinsen kl 08.00 En extra timmes sömn i natt var inte helt fel. Morgonpromenad med Jonas efter det och sen go frukost. Nu sitter jag i kyrkan med Stella o min själ får en lugn timme. Ser att NIF vann första mot Sirius med 9-2. Härligt!!

Sedan hem o klämma in lite mat och sedan på bandymatch. Hoppas på vinst! Sedan blir det fika med bästa Susanne o P-A. What a weekend! Vila kan man göra när man blir gammal!

Ha en fortsatt härlig söndag!

Vackert.....

...ger merarbete!

Mys vid brasan

Mys vid TV :)

Vi firade David 17 år

Av Sofia - 26 oktober 2018 17:36

Njae, rubriken är väl inte en rättvis sammanfattning av gårdagens KF. Mitt första sammanträde i kommunfullmäktige. Många och långa timmar, spännande men också lite rörigt eller ganska mycket rörigt. Det blev ovanligt många voteringar och t.o.m en mycket erfaren ordförande hade lite svårt att hålla koll på om ett ja var att avslå eller bifalla. Jag kan konstatera att jag är tacksam och glad att jag inte var i hans kläder. Vi avtackade de ledamöter som avsagt sig uppdraget efter den gångna mandatperioden och de som fått lämna på grund av valresultatet. Kl. 22 var sammanträdet klart och när jag äntligen nådde Solbacka var jag så uppe i varv så jag hade svårt att få kontakt med John Blund.

Kylan är här och jag gick mig varm på lunchen runt Träslända. Efter gårdagens ganska stillasittande dag var det behövligt att få lufta benen en dryg timme. Introduktion med två nya kollegor på förmiddagen. Ekonomi och fakturahantering. De stunderna är alltid lika stimulerande. Speciellt när man känner att rekryteringarna är klockrena. Härligt att lära känna nya duktiga och engagerade människor. Vi blir ett bra team! Arbetsmöte bokföra projektledarnas tider i systemet med automatik. Det ni! Under årens lopp har jag då och då trott att det är till månen vi ska, med tanke på alla struligheter och jag har bokfört manuellt varje gång. Dock, plötsligt händer det. Nu funkar det. Hurra och check på den!

Eftersom arbetsdagen igår började kl. 06.15 och även idag, är jag nu denna fredagskväll så trött att jag nästan står och sover. Mina sista krafter gick åt till att handla på ICA ihop med Jonas för att fylla på ett mycket tomt kylskåp. Enkelheten med tacos är helt underbart. Barnen är åter. Go känsla med soffmys och idol. Som det känns nu kommer jag bara se inledningen innan ögonen far igen. I morgon är det tack-o-lov sovmorgon, sedan full rulle igen. Åtminstone två bandymatcer i Stinsen Arena varav ett kioskpass. På kvällen kommer mina föräldrar och mina syskon med respektive för att fira David som fyllde 17 år i september. Vi kommer inte att behöva fixa speciellt mycket. De har med sig flyttgröt och tillbehör. Det känns otroligt lyxigt.

Ha en go kväll!

Av Sofia - 24 oktober 2018 18:26

Idag hade jag gott sällskap på min promenad till jobbet. En gigantisk fullmåne följde mina steg och det var magiskt vackert att se den lysa över Spexhultasjön och hur den speglade sig i det mörka vattnet. Tog en av alla dessa månekort som sällan eller aldrig blir bra. Man får bara en förnimmelse av hur vackert det var.

När jag nådde Nässjö city såg jag att det hissades flaggor på stadshuset. FN-dagen. En otroligt viktig dag, mer än någonsin. Läste dagens tidning och det stod en artikel om hur sårbara vi är i en orolig tid. ?När Berlinmuren föll i början på 90-talet trodde vi att vi skulle få evig fred?. Med facit i hand har det inte riktigt blivit så. Världen tycks vara oroligare än någonsin. Hur skulle vi i Sverige klara en kris eller ett krig? Ett riktmärke är tydligen att kunna klara sig 72 h utan el, vatten och mat.

Tänker på hur bra vi faktiskt har det i Spexhult. En bra kamin som ger värme, egen brunn om den kommunala ledningen skulle braka ihop. Bunkra ljus är jag riktigt bra på men att bunkra konserver är väl inget jag ständigt går och funderar på. Det stod också i tidningen att enligt Lantbrukarnas Riksförbund importeras hälften av vår mat. Om det skulle hända något - en svår situation som stör eller utplånar handelsförbindelserna - kan Sverige inte producera den mat vi behöver. Redan idag kan du som konsument påverka genom att göra rätt val i butiken. Köp svenskt! En ökad efterfrågan på svenska livsmedel skulle öka den egna produktionen. Såklart!!! En mycket viktigt tanke! Stöd bönderna och deras verksamhet.

Under eftermiddagen satt jag på arbetsutskott förskola/grundskola för barn- och utbildningsnämnden. Nu är det lite märkligt. Utskott och nämnd har fortfarande det före detta styret fram till årsskiftet. Samma människor sitter i opposition efter nyår. Människor som man nu är nära i diskussioner och bereder ärende ihop med ? nästa år sitter de i opposition och en av dem blir oppositionsråd. Känns märkligt. Sådan är politiken. Föränderlig. Önskar henne lycka till i sin nya roll!

Nu börjar det blir riktigt kallt. Is på vårt trädäck utanför trappan i morse. Nu får man börja analysera glittret i marken för att undvika att halka. Varning för snö. Har ringt om däckskifte. Check på den. Onsdag kväll! En kvällspromenad har vi fått till. Så gott. Brasan är tänd. Så gott, nästan godare.

Go kväll!!

FN-dagen! Vi lever i världens bästa land! Köp svenskt.

Av Sofia - 22 oktober 2018 19:27

Så var det då dags. Att gå till jobbet från Solbacka för första gången. Utrustad med sköna skor, bra kläder samt en skön ryggsäck. Vid närmare eftertanke glömde jag nog bara reflexer i morgonens bråda timma vilket inte är så bara men jag hade ju pannlampa. Kanoninköp på Gekås i Ullared och lampan hade tre olika styrkor och satt bra på huvudet.

Det finns en del mörka partier på vägen och jag ska väl helt ärligt skriva att det är lite läskigt. Nej, vildsvinen vågar sig inte så nära människor och byggnader säger Jonas och andra som vet, men i helgen när Jonas och jag gick en runda i skogen såg jag med egna ögon att de visst bökar omkring nära både människor och bebyggelse. Hmm?. Såg dock inga vildsvin idag men min pannlampa bländade några kossor som låg på en äng i slutet på Idvägen. Innan jag begrep vad det var, ha ha. Det såg ut som små troll när de låg ned. Såg lite läskigt ut när jag hade 14 glimmande ögon mot mig. Nästa läskiga grej var ett par lysen som vandrade runt i låg höjd i en trädgård vid Spexhults gård. När jag kom närmare var det en robotgräsklippare med lyse. Inte alls farlig.

En cyklist (pendlare) susade om mig och är man inte förberedd är det nog det som får en ett haja till mest. Lyssnar inte på musik dessa mörka passager - vill ha koll på ljud. Annars är det inte mycket trafik på morgonkvisten. Det är en av de saker som är mest rofyllt med Solbacka. Så tyst och lugnt. Igår kväll var det bara blåsten som ven utanför, inga andra ljud. Extremt avstressande att leva och bo här ute. Man liksom hämtar energi och jag var nog inte beredd på att jag skulle få den känslan absolut varje gång jag kommer hit. Mycket positivt! Man uppskattar olika saker olika beroende på var man befinner sig i livet. Att bara se naturen inpå knuten, sjön åt andra hållet - det är en obeskrivlig förmån- värt otroligt mycket.

Beträffande morgonpromenaderna vänjer jag mig nog hursomhelst vid mörkret. Det är en mycket skön start på dagen - 7,5 km morgonpromenad innan jobbet startar. Framme kl. halv åtta. Jonas hämtade mig när han slutade. Kunde gå retur hem också, så klart, men eventuell ytterligare promenaden väljer jag att göra med Jonas istället för utan. Med pannlampor på gick vi en rejäl runda i Solbacka med omnejd. Det bästa med att vara två i mörker är att jag inte är något ängslig eller rädd - inte ens för vildsvin.

Ha en fin kväll! Vår tid är nu - i dubbel bemärkelse!!

Av Sofia - 21 oktober 2018 16:53

Startade dagen med en tidig hockeymatch o hajarna vann. Gott! Sedan var det inte lönt att gå o lägga sig så det blev gofrukost o en härlig promenad i skogen.

Söndag är en bra dag för museum och vi gjorde ett sådant besök idag. Å inte vilket som helst. Vi åkte till Jonas farbror Börje Karlsson och välkomnades med en god fika av honom o hans fru Kerstin. Sedan visade han sitt eller rättare sagt sina museum. Börje är nu 84 år och han har åkt 59 st Vasalopp. Den bedriften är verkligen värt en applåd och ett museum. Ett helt stall fullt av hans skidor, pjäxor, nummerlappar, medaljer och priser. Dessutom väl dokumenterat med mängder av foton o tidningsurklipp. Så kul att se och man blir så imponerad. Imponerad av dels alla Vasalopp han har åkt såklart och dels att han har sparat ALLT ifrån hela perioden. Min kusin Eva-Lena Frick var oxå med på ett hörn och hennes lilla-syster Mia återfanns på ett tidningsreportage.

Natur- och djurintresset ligger verkligen i släkten och han visade även det jaktmuseum han påbörjat. Han ägde ett sågverk förr i tiden och även här hade han påbörjat ett museum. Ett av rummen i ladugården var dokumentation av släkten på Hägnen, Landsbro.

Härligt engagemang från början till slut!!! Stort tack för titten Börje!! Å LYCKA till med det sextionde Vasaloppet. Respekt!

Nu är vi på hemväg och vi tänder en brasa!! Ha en fortsatt härlig söndag!

Kerstin o Börje Karlsson o Jonas

Jonas o Börje utanför museumet

Välbevarad utrustning och han har åkt på alla exemplar

Många priser har det blivit genom åren. Speciella medaljer o kransar efter 20, 30, 40 o 50 år

Eva-Lena var med på ett reportage när hon blev VD för Vasaloppet för några år sedan. Även hon har varit o besökt Börje på hans museum.

Massor roligt att läsa

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards