Alla inlägg under februari 2020

Av Sofia - 29 februari 2020 15:04

Jag är imponerad av kunniga hantverkare i allmänhet. Elektriker i synnerhet. Fattar absolut inget av hur de gör men wow vilket resultat. Idag har vi fått varde ljus på entrén och eluttag på altan samt fiber till stugan. Så bra! Oliver jobbade, Jonas hantlangade, vi övriga tittade på och tittade på skidor. Fantastiska Frida gjorde ett mycket bra lopp och kom på fjärde plats i världscupen. Så kul att hon är tillbaka.

Man kan konstatera att vi är bra på olika saker. Oliver på sin el, Frida på sina skidor, Johanna är grym på att lägga makeup. Jag kan spela gitarr (om än inte så duktig iofs). Å så gör jag god tortellini med tomatsås som blev dagens lunch. Köttet igår var dock en stor besvikelse. Senigt och dant som inte ens Sousviden kunde göra nåt åt. Felköp helt enkelt.

Vi har eldat i kamin och myst framför den hela dan. En mycket bra lördag. Den 29 februari som bara inträffar var fjärde år. Längtar redan till nästa gång Johanna o Oliver kommer hit.

Ha en fortsatt härlig lördag!

Oliver jobbar, Jonas sneglar mot TV?n o skidorna.

Obegripliga saker

Jadå, vi ska måla sladden grå.

Lunch

Chill

Fina Johanna i fin makeup

Av Sofia - 28 februari 2020 18:33

Det där med att barnen flyttar hemifrån, dvs ?livet? är något man får förhålla sig till. Eller rättare sagt träna på att förhålla sig till. Träningen går sådär, med varierat resultat. Saknaden finns där ständigt mer eller mindre. Småbarnsåren är fem minuter av livet, sa min kloka mor en gång. Det stämmer! Oerhört sant. Tur kanske att man har ett jobb som behöver hjärnan 110% av dagen så man inte grunnar för mycket.

Då är det så extra kul att få hem dem en lite längre stund. Som idag. Johanna o Oliver kommer från Borås och ska sova över. Det blir lite nytta med nöje då vi har beställt lite eljobb av Oliver. Ett uttag på altanen och två utelampor vid entrén. Samt att sätta upp den lampan vi hade på Ulriksdalsgatan över matsalsbordet. För det senare behövs en längre kedja då vi har mycket högre takhöjd här på landet. Mio, där vi köpte lampan, hade inga extrakedjor. Vi har varit på Optimera o fick tag på något liknande. Men inte tillräckligt bra. Idag gick jag till Biltema på lunchen för att kolla dito. Inget napp men jag fick en god kokt korv o Festis till lunch. 15 kr! Smålänningen jublade. Var dock inte mätt så länge. Det blir vi nog ikväll. Kött från Sousviden och potatisgratäng. Mumma!!

Ha en fortsatt god afton!

Av Sofia - 26 februari 2020 19:11

Det händer inte så ofta - att man tar farväl av en jobbarkompis som jobbat i 42 år. Nej, jag har såklart inte jobbat med honom så länge - han startade sin bana på Nässjö kommun 1978. Men i tio år har jag känt honom, haft en del arbetssamtal, fikat ihop o det är precis som hans chef i dag sa: Han har alltid utstrålat genuin arbetsglädje. En mycket trevlig kollega. Lite kuriosa är att hans fru var förskoleklass -fröken i Sandsjöfors när jag gick i parallellgruppen. Hon omnämnde mig som Madicken och att alla killar sprang efter mig. Det har jag absolut ingen känsla av att de gjorde men vuxna kanske såg det så.

Smörgåstårtan i samband med dagens avtackning var mycket god och stegen runt Träslända hade extra power. Med broddar. Det behövdes på snöigt underlag.

Vinter vinter - kylan är jobbig när kroppen inte är van. Brasan värmer gott, både kropp och själ. Senare ikväll betar vi av ett avsnitt av en svensk serie. Tunn is. Så spännande. Kan jag varmt rekommendera!!

God kväll!

Madicken o hennes äldre bröder. Tror att mamma hade instruerat den bilden lite.... Check my hands

Madicken julen 1976 (tror jag)

Tullan o Tidde - bästa kusiner

Älskar den här bilden. Jag, mina bröder, pappa o farfar John

Av Sofia - 25 februari 2020 19:20

Jag hade accepterat detta på ett annat sätt om vi hade befunnit oss i december. Även i januari. Men nu, de sista dagarna i februari när krokusknopparna har kommit en bra bit upp ur jorden. Det luktade vår på riktigt när jag gick hem igår. Det gjorde det inte idag. Full snöstorm när jag traskade till jobbet. Men jag kämpade på och gladde mig i varje fall åt att det var ljust hela vägen. Det blir ju ljust och vackert med snö men jag kan gärna hoppa just den vitheten. Träna på att gilla läget. Det ska hålla på.

Jonas fastnade i trafiken från Eksjö. Många långtradare med förmodligen blankslitna sommardäck i varenda backe.

Inga plogbilar har heller setts till idag. Snö precis överallt. Brasan värmer hursomhelst och Jonas har fått undan det mesta av den vita vackerheten på vår trappa.

David hade fått punka (trodde han) på båda framdäcken. Tur att jag hade leasing-assistans-hjälp så bärgaren kunde forsla bilen till verkstaden. Inga hål. Hur kan luften bara försvinna undrar ju jag och funderar på om han har fiender i staden.... Ny luft i däcken o så får vi se.

Godkväll!

Ps. Ni som tränar inför slutklämmen av Vasa-loppsveckan. Ett ärligt grattis - nu kan ni träna! Å ett extra stort grattis till Jonas farbror Börje Karlsson som genomförde ditt 60 Vasalopp i veckan. IMPONERANDE!

Av Sofia - 23 februari 2020 11:48

Idag tog jag det säkra före det osäkra och tog gummistövlar som skodon till promenaden. Efteråt kan jag konstatera att det hade aldrig gått utan. Nästa gång kanske vi ska ta båten när vi går favoritrundan i skogen och på åsen. Det finns ett par kritiska ställe på vägen och idag var det stor sjö. Spexhultasjön stiger och ökar i omfång. Nu räcker det med regn. Å blåst oxå för den delen. Frisk luft är alltid skönt men det kan väl bli vindstilla nån gång. Å uppehåll.

Igår firade vi Molly ett år. God tårta och trevlig stund i Landsbro och delar av den gotländska släkten var på plats. Jag hade inte velat åka båt över Östersjön i kväll....

Hem till Mello nr 4. Igår var startfältet starkt förutom Nannes låt. Pinsamt dålig om jag får tycka. Min favorit var låt nr 1, Pia Thörns We are one. Den får gärna vinna allt. Hon kom till andra chansen och jag får njuta av den en gång till. Samt på Spotify så mycket jag vill.

Nu bär det av till Torset på söndagsmiddag. Längesen vi var där. Gott! Mysigt!

Ha en fortsatt fin söndag!!

Grattis Molly ett år!

Av Sofia - 22 februari 2020 12:34

Har sett reklamen ett bra tag. På Instagram. Hur smidigt den lockar håret. Den liksom matar in håret helt av sig själv och fixerar locken. Jag föll o köpte. Till ett mycket bra pris. Kollade på Elgiganten vid jul o konstaterade att för 1799 kr köper jag den inte hur mkt jag än vill ha. Tycker det är så snyggt med lockar i håret då och då men tiden rinner alltid iväg. Eller så prioriterar jag bort det och räddar håret. Alltför mkt värme är inte bra. Har man dessutom rätt mycket hår tar det en evig tid. Vid tre tillfällen senaste året har det blivit av. Henrys student, bröllopet och nyår.

Nu har jag invigt min fantastiska apparat och det tog från början till slut 25 min. Inte illa. Det klart - inget jag tänker göra före jobbet o sen gå till kneget genom skogen. Idag är det fest. Lilla Molly fyller idag 1 år. Jisses vad det året gick fort. På väg mot kalas till Landsbro! Grattis lilla guldklimp!

Ha en forsat fin lördag!

Av Sofia - 21 februari 2020 18:26

Ledig fredag! En helt obeskrivligt skön känsla! Jag ska dock försöka.
Vaknar av mobillarmet halv sex och inser att man inte behöver gå upp. Jonas åker och jag somnar om. Vaknar av att Stella säger hej då o går till bussen. Äter frukost med David innan han åker till skolan. Gott.

Jag tar en promenad till stan. Ser allt vatten som stiger i vattendrag och ser små sjöar där jag aldrig har sett våtmark. Är tacksam för att vi bor högt, ingen risk för översvämning. Tog en cappuccino på Espresso house. Så gott.

Traskade hemåt och satt mig med gitarren. Stund av lycka. På riktigt. Städade huset. Lite grundlig som inte blivit gjort sedan jul. Härlig känsla när man är klar och det luktar grön såpa.

Kollade av jobbmejlen fast jag lovat mig själv att inte öppna datorn. Redde ut det som kunde redas ut utan att notera tid. Varsågod Nässjö kommun. Gjorde klart bildspelet till nästa veckas ekonomträff då Tekniska är värd. Sånt är enbart kul!

Nu är det brasa! Senare På Såret. En helt underbar fredag.

Av Sofia - 20 februari 2020 18:58

Jag har många gånger under hösten, julen o vintern längtat till denna tid. I slutet av februari. Jag har haft det som ett mål mentalt. När jag är i slutet av februari har rett ut bokslut, RS och budget 2020.
Nu sitter jag här och tiden har, som en vän sa, gått som en elvisp. Jag har klarat ut allt det jag stundom trodde var omöjligt och har klättrat över berg som i första anblicken var oöverstigliga. Jag har en vän däruppe och jag knäppt mina händer många gånger. Han har lyssnat och hjälpt och jag har varit noga med att tacka. Jag har inte fått nåt gratis men han har gett mig verktygen och en stor dos av mental styrka.

Nu sitter jag framför brasan och torsdagskvällen är helg. I mon ska jag beta av 8 h flex. Ljuvligt och gudomligt. Promenad eller kanske löpning och gitarr. Snart dax för ny uppföljning efter februari så det gäller att kila in de dagar jag har möjlighet att vara ledig.

Sedan är man ju som man är. När det lugnar ned sig liiiite ser man tusen saker som kan förbättras och göras om. Man har den genen eller inte. Satt hela eftermiddagen med vår förvaltnings excel-expert. Jag anser mig själv kunna en hel del med formler och funktioner men jisses, jag har mkt att lära. Wow! Å tack Erik!

Frid och godkväll!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26
27
28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards