Alla inlägg under november 2017

Av Sofia - 30 november 2017 21:07

Idag har jag fått ny kunskap. Om mig! Jag är en färg. Eller rättare sagt - mina egenskaper kan beskrivas genom en färg. Ännu mer rättare sagt - en blandning av flera färger. Alla anställda på Nässjö kommun har denna vecka fått förmånen att lyssna på en mycket bra och entusiastisk föreläsare vid namn Annika R Malmberg.

Fantastiska timmar som gick fort. Otroligt lättlyssnad kvinna med hög igenkänningsfaktor. Hon beskrev på ett humoristiskt sätt hur vi människor (våra egenskaper) kan delas in i fyra färger. Röd, gul, blå och grön. Resultatet av mina tankar om mig blev grön inkl lilla testet på ?www.vilkenfarg.se?. Obs! Har inget med partifärg att göra. När en kollega jag jobbar mkt med, bedömde mig, var jag blå. Ok! Jag ör väl grönblå då! Minst av allt är jag gul. Ingen person som ser ?livet från den ljusa sidan ? i allmänhet och jag gör inte entré i olika sammanhang med buller och bång. Ingen se-och-lyssna-på-mig-människa.

Jag tycker nog att man i vissa situationer kan ha toner av alla färger och det har även med tillståndet och humöret att göra. När livet flyter på o det är fredag - då kan till o med jag vara gul. Föreläsningen gav oss kollegor mycket att diskutera och fick tankarna att vakna till vilket säkert var meningen.

Ingen färg är bättre eller sämre. Det hela gick ut på att vi ska se och förstå varandras olikheter och ta till vara dem på bästa sätt. Alla och allas egenskaper behövs Som vår kommundirektör KG Bartoll inledningsvis sa - vi har mål och visioner och vi ska jobba ihop för att nå detta på bästa sätt - tillsammans. Alla kan inte vara Zlatan!

När jag avslutningsvis skulle köpa föreläsarens senaste bok och hon skulle signera den frågade hon vad jag hette o hur jag stavade mitt namn. Jag svarade att jag inte stavar det på ett gult sätt med Z o PH utan helt vanligt, Sofia precis som det låter. Hon skrattade till svar.

Go kväll!!

Notera bilden bakom Annika (föreläsaren). Vad ser du? Fågel eller kanin? Det du ser/tolkar i olika situationer kanske inte alltid din kollega gör. Kan man försöka förstå andras syn undviker man konflikter o onödiga missförstånd.

Av Sofia - 29 november 2017 20:18

333 dagar har passerat detta år. 2017 känns fortfarande nytt.... Som om man ville klamra sig fast vid tiden. Allt går så otroligt fort o allt rullar bara snabbare. Idag körde jag hyror för januari 2018. Då är vi långt framme. Nu när äntligen indexuppräkningen fungerade i eftermiddags kändes det otroligt skönt. Check på den.

Samtidigt är det mycket annat som borde checkas av och tiden är förbaskat knapp. Som grädde på moset och en prick över iet så har en kollega till mig blivit strandsatt på Bali. Å jag jobbar tätt ihop med henne. Semester i tre veckor o så inte få åka hem för en vulkans skull. Läskigt!!! En sak är säker - naturen styr vi människor inte över. Vilka krafter. Hoppas så, att hon kommer hem så snart det bara går.

Idag har jag haft glädjen att äta lunch med Henry o Stella. Det gäler att passa på när det är studiedag. En skön timme på Caférangen. Jag åt fantastiskt god gös med romsås o de andra valde kyckling Tikka Masala.

Nu steker Jonas korv o ägg till kvällsvard o jag utför min hobby - att skriva. Efter en skön löparrunda känns allt väldigt bra!!

Go kväll!!

??????

Av Sofia - 28 november 2017 19:31

Då var vi med larm. En synnerlig effektiv, trevlig och snabb grabb kom och installerade hela härligheten idag. Kameror, brandlarm, panel, skyltar är på plats. Känns som ett mycket bra beslut. Nu bor vi rätt ?skyddat? här på vår gata (har jag i varje fall tyckt) men man vet ju aldrig. Det är ju det som är grejen med att försäkra sig - att man aldrig vet. Å så kostar den ovissheten en slant - bra affärsidé.

Brandlarmet känns mycket bra! Å trygghetslarmet. Har instruerat mina barn inkl mannen i huset hur det funkar o det är ju inte speciellt svårt. Vi fick med en smartplug på köpet. Ett eluttag så du kan tända lampan via mobilen. Helt underbart! Nu behöver vi inte gå de 20 stegen bort i vardagsrummet för att tända adventstjärnan. Fantastiskt för oss som inte gillar att röra på oss.... Grejen är att jag kan ligga i sängen kl 05.50 o så lyser den när Jonas kommer ned i köket. Fiffigt!!

I söndags åt vi det i särklass godaste julbordet ever. På Ljunga Park med Ingarps Trä. Kallmaten var underbar. Sill i mängder o jag tror det var 15 olika sorters lax...minst. Varmmaten var sådär men då var man redan mätt. Gottebordet gick inte heller av för hackor. Jösses vilket frosseri det är när man tänker efter.

Snart blir det hemmagjord pizza. Det är inte heller helt fel en helt vanlig snöblaskig tisdagskväll!

Go kväll!!

Mumsigt!!!

Larm - check

Av Sofia - 26 november 2017 15:24

.....igår var det MAMMAS födelsedag! Å igår hade jag tydligen bara bandy och cheerleading i skallen (o miljoner andra saker). Nej, jag har inte glömt bort att fira henne - brev, samtal, mejl o Facebookhälsning fick hon. Just grattiset på bloggen glömde jag. Tusen och åter tusen grattis från din Tulledocka, Tulsis, Tullan. Kärt barn har många namn heter det ju.

Du har funnits i hela mitt liv och verkligen funnits. Ett stort stöd genom livets berg och dalar och du är ju såklart världens bästa mamma. Jag fick varken ta hål i öronen eller ha platåträskor när jag var liten. Det sistnämnda var såhär i efterhand väldigt klokt. Det förstnämnda skaffade jag själv när jag var riktigt stor. Min högsta önskan är att du finns kvar länge länge.

Nu är vi på väg mot julbord Ljunga Park med Ingarps Trä. På Jonas företag får respektive följa med och det är verkligen generöst. Det ska bli så gott. Efter en rösen löpartur i förmiddags ska det smaka extra gott!!

Ha e fortsatt fin söndag!

Gårdagens jubilar och jag

Av Sofia - 25 november 2017 16:14

Nyss hemkommen från NAGK?s terminsuppvisning. Stella har varit taggad länge för sin uppvisning med cheerleading. I år hade de skippat mellansnacket så istället för två timmar i Sporthallen blev det en och en halv. Annars var allt som vanligt. Varje gymnastgrupp fick 10 minuter på scen och cheerleadingen fick 1 minut vardera... Man väntar och väntar på sin tös o vips är det över. I år släckte de dessutom ned till mörker när just Pink Diamond (som hennes grupp heter) skulle göra sitt så min film var rena natta. Korten blev inte heller så bra. De två ljuskäglor som belyste dem var inte speciellt stora. Stella var nöjd och det ska hon, hennes kompisar o ledare verkligen vara. Såååå duktiga! Härligt jobbat!

Gårdagens kväll tillbringades i Sapa Arena! Match mellan P18 Nässjö IF och Vetlanda BK. Är jag helt ärlig är det väl inte drömsysselsättningen en fredagkväll (efter en mastig jobbarvecka) och sätta sig i en kall bandyhall. Särskilt inte när matchen börjar 20.45 När man väl var där var det otroligt kul och spännande. Det är alltid mer nerver när Nässjö möter Vetlanda - det bara är så. Jag var skitnervös hela tiden och kunde knappt sitta still.

Å resultat då? Nässjö vann! Helt otroligt bra spel och David var grym i målet. Jonas som har skarp blick för spel på is sa i slutminuterna att David borde få priset som matchens lirare o han fick rätt. David fick priset! Stoooort grattis till Nässjö IF. Superskön vinst av sköna killar! Svårt o somna sen trots den sena timmen. Även jag hade adrenalin i blodet.

Ha en fortsatt fin kväll!

Härlig uppvisning!! Om än lite kort...

Ett härligt gäng med en vinst mot VBK

Av Sofia - 23 november 2017 19:50

Idag har jag varit på invigning av Runnerydsskolan. Invingning nr 1 kan man tillägga för det kommer en till. När "hela" skolan är klar och renoverad. Idag var det invigning av den nybyggda delen. Det var festligt. Skolans egen kör sjöng och det var en kör med många barn. Jättefint! Jag åkte dit med två kollegor, fastighetschefen Cecilia och byggchefen Simon men jag var inte där för att representera Tekniska utan jag var inbjuden i egenskap av politiker - ledamot i BU-nämnden. Många fina tal blev det och även kommunalrådet Anders Karlsson sa några ord. Nu är jag ju väldigt part i målet men det min broder sa, var bra. Han spann på denna sko-fria skola och hade lust att sjunga "ta av dig skorna". Nu gjorde han tyvärr inte det även om många propsade. Han sjunger hur fint som helst och det är nog en av mammas sorger att han inte satsade på sången helhjärtat.


Tårta fick vi och en intressant rundvandring. Har varit där innan verksamheten startade men det är extra kul att se elever och personal i fint samspel i oerhört fina lokaler. Allt känns genomtänkt och mycket pedagogiskt. Borta är de traditionella skolbänkarna och här fanns bänkar - tänk olika trappsteg - där barnen kan sitta framför svarta tavl....smartboard/clevertouch. Som BU-politiker är jag mycket stolt att Nässjö har en sådan härligt modern skola och speglar vårt samhälle i stort. Folk från alla världens hörn! Go stund och avbrott från dagens annars hektiska jobb.


Å så var det inte hemligt längre. Jag blev gratulerad när jag kom till jobbet. För att jag skulle bli farmor igen. Ja, inte på riktigt då men bonusfarmor får man ju ändå kalla sig. Erik och hans Melinda väntar sitt första barn. Melinda hade tydligen tvittrat och det hade spridit sig snabbt till våra nyhetskanaler. Ett stort och varmt grattis till de lyckliga tu! Vi har ju vetat ett tag (men inte så länge) och nu väntar vi på spänning och hoppas på att allt går bra!


Jag har tjuvstartat - 1:a advent är ju inte förrän om söndag "åttadar". Nu när mörkret är som en tung blöt filt är det extra gott att tända adeventsljusstaken. Det är ännu roligare att tända en splitterny sådan. Sååååå fin!!


Ha en fortsatt go kväll!!



 

Härligt sång från härlig kör och mycket tänkvärd text!


 

Tjusig! Eller hur?

Av Sofia - 21 november 2017 19:47

Önskar jag kunde sluuuuta lägga så mycket energi på att tycka illa om snö, kyla och framförallt halka. Jag accepterar men absolut inte mer än så. Jag klär mig efter väder och har blivit bättre på det med åren. Mössa på när jag går till jobbet och reflex när det är mörkt. Riktigt fina vuxenpoäng. Glädjande nog är vi redan i slutet av november och nu går det fort till jul. Lite väl fort om jag ser det ur ett jobbperspektiv. Utmaningar föder ny energi är en sann devis men utmaningarna får inte kännas oöverstigliga. Det där är alltid en svår balansgång och vissa dagar (i månaden) är jag synnerligen dålig på att gå på lina... saknar all balans.

Pratade lite om jobbsituationen med min bror igår. Anders ringde mig och frågade om vi skulle äta lunch. Jag var precis på språng mot Träslända för en lunchrunda (trots halt underlag) men självklart ställde jag in och lät fisken på hotellet mig väl smaka. Han är ju alltid så upptagen den där mannen o det är alltid roligt när man får en pratstund. Å han är fantastisk - gnäller aldrig på att det är stressigt o han verkar hinna hur mkt som helst.

Nu känns det skönt. Ligger bredvid Jonas i soffan, har ätit stekta ägg, knäckebröd o grekisk yoghurt. Som avslutning på en tuff men bra arbetsdag (en av alla utmaningar som är påbörjade) blev det 88 längder i simhallen. Sååå nöjd.

Vi tittar på en repris av Skvalan. David Lagercrantz är gäst - hyllad journalist och författare. Ärligt talat - gillade inte hans flamsiga attityd. Å det är väl lite surt sa räven men att skriva en bok ?åt? Zlatan (läs självklar succé) och ?ta över/sno/skriva vidare? en annan författares idé - Millenium (läs självklar succé)... Hur svårt kan det va?? Vid närmare eftertanke kanske det ändå är svårt att få till det...eller kanske jag skulle skriva en fortsättning på Madicken?? Är det ens tillåtet?

Ha en fin kväll!

Madicken hade balans eller hur var det nu...?

Av Sofia - 19 november 2017 18:26

Nu har vi varit på en social tripp. Besök hos Jonas syster, mor och min mor o far. Kaffetarmen är mättad om man så säger. Trevligt! Eftersom nästa helg är körd för besök firade vi mor lite idag. Å pappa i efterskott på fars dag. Varsin Triss-kalender fick de. Lite spänning varje dag i december. Present som håller länge o man vet ju aldrig - plötsligt händer det!!

Vädret i dag är det absolut tråkigaste jag vet. Snöblask o blött, kallt. Löpartur blev cykelpass inomhus och det blev blött det me, av svett. Skönt!!

Gårdagens middag med Pelle o William var mysig. Pelle sa att grytan bar god men jag ska aldrig mer lägga i slantad ölkorv, tog över all smak. Upp till bandyn och NIF P18 vann till slut med 7-5 mot Kungälv. En jämn o spännande match. Hem o kolla Ottawa mot Arizona på human tid. Ottawa förlorade i förlängning - söckent! Sedan tittade vi på Kickis dag på Så mycket bättre. Visste inte att hon hade gjort så mkt grejer!!!! Häftiga tolkningar!

Nu sitter vi framför TV?n och har ätit rester av älggrytan - mycket godare idag än igår. Eller så var det den enorma hungern. Hunger är som bekant den bästa kryddan!

Go kväll!!

Farfar får glass - William får inte glass (men är mkt intresserad).

Är tvungen att visa en sån fin bild/make av Johanna! Häromdagen fick hon en hel låda smink o borstar av ngt företag (som hon ska använda i sin Insta). Häftig business!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards