Alla inlägg under mars 2011

Av Sofia - 31 mars 2011 20:09

Vissa dagar i livet vill man helst glömma. Mer eller mindre i varje fall. Ur något negativt kommer alltid något positivt heter det ju men man har sannerligen lite svårt att se det just när det pågår. En hyfsad dag kan snabbt förvandlas till en riktig skitdag på kort tid!


Allt som rör barnen påverkar mig så starkt. Trots att navelsträngen är avklippt finns den där som en känslig sträng mellan mig och mina ungar. Dåligt resultat i skolan blir lätt till "mitt" fel och maktlösheten sprider sitt gift i varenda cell jag har i kroppen. Jag begär definitivt inte mer än "godkänt" men jag begär att man ska försöka så gott man kan och göra sitt bästa. Höjer man rösten blir det fel. Beslagtar man datorn blir det fel. Säger jag inget blir det fel. Allt blir bara fel. Hur gör man för att höja studiemotivationen hos sina barn? Tips och förslag mottas vänligen och tacksamt!


Älskade, älskade ungar! Om ni bara kunde fatta hur mycket man vill det ska gå bra för er. Man lever på något sätt igenom barnen men de måste själva begå sina misstag.  Tyvärr kan vi inte göra tabbarna åt dem! Stötta och hjälpa är vi föräldrar till för men hur gör man på bästa sätt??


Orkar, orkar inte, orkar, orkar inte....


God natt!!


Av Sofia - 30 mars 2011 18:06

...kommer till Nässjö den 28:e augusti 2011! Plats: Träcentrum. Man ur huse nu och visa upp dyrgriparna! Nu ska man rota fram gamla tavlor (de som inte platsar på väggen men kanske är värda flera hundra tusen... ; ) Ljusstakarna, värda mega, de man fick ärva från farmors mor som inte alls passar in den avskalade rena stil man har anlagt (jag önskar jag kunde men kan inte få till det). Nej, risken att jag hittar nåt hemma är väl inte så stor.


Det är ett underhållande program och de gör oftast väldigt intressanta reportage om staden de är i. De som värderar är också väldigt underhållande. Särskilt han som nästan "kryper upp och in i ansiktet" när han ska intervjua ägaren av föremålet. Vet inte vad han heter... Kanske skulle man ändå försöka hitta nåt och gå dit? De tavlor jag gjort under årens lopp och nu menar jag de jag målat ; )....undra vad de är värda? Möjligen skrotvärde av papper, ram o glas...


Det är hur som helst fascinerande att man kan vaska fram så många värdefulla grejer som de gör. Ibland ÄR det en förmögenhet när folk inte alls trott det, ibland tvärtom. Roligast är dock när de väntar på ett värdebesked. Alla ska se o otroligt oberörda ut! Det uttrycket måste jag träna på i så fall...


Sol hela dagen...de stenhårda smutsiga snövallarna smälter sakta bort...fåglarna kvittr..nej vrååååålar....snödropparna är framme... Känslor för vår har jag hela året men nu är det riktiga vårkänslor!!!!!

Love o go kväll!!

Av Sofia - 29 mars 2011 19:29

En andra chans


Att ge en andra chans

Borde vara en självklarhet

Finns den människan

som inte bär på en mörk hemlighet?


Att alla är lika inför lagen

är en självklarare verklighet

En handling är en handling

Det du faktiskt har gjort är realitet


Det ska kvitta om du är rik eller fattig

Kvinna eller man

Om du är vit eller svart

präst, borgare, bonde eller adelsman


Att ge en andra chans

är att hjälpa och försöka förstå

men för den skull inte anamma allt

och låta allt rulla på!


Att säga ”nej” till en handling

kan vara att säga ”ja” till en person

Det visar ett större mod

än en förödande illusion


Gjort är gjort

att ångra ger näring åt det du sått

Att sända fel signal till omvärlden

Då har vi ingenting förstått


Sigrid

Av Sofia - 28 mars 2011 20:38

När den första snön kommer för säsongen brukar barnen vara förtjusta och deras ögon tindrar och man kan glatt ana den där speciella "nu snöar det blicken".... Min dito blick har mattats av med åren och av den finns nu inget kvar...bara mörker trots att det blir "ljusare" med snö!!!


Idag när marken åter var täckt av ett vitt lager bröt David ihop på morgonen. En tung suck och hans besvikelse genomsyrade hela frukosten. Flingorna var inte goda, yoghurten var inte bra...inget var bra p.g.a de nyss fallna flingorna. Mina tappra försök att trösta "Det försvinner lika snabbt som det kommer", "Det smälter bort innan du går ut på matrast" hjälpte föga. Fick mig en tankeställare - jag kanske borde tala lite mer gott om snö o vinter och inte överföra mina hatkänslor till barnen. Eller!!!! så är det faktiskt så att ALLA är REJÄLT TRÖTTA på SNÖ nu!!!


Tror nog att Davids humör åkte upp flera hack på skalan eftersom solen verkligen slösat sin värme och sitt ljus över oss idag. Sååååå skönt! Satt ute länge på lunchrasten o fick dosen D-vitamin ; )


Nyss hemkommen från brukarråd på Åkersskolan. Nu har vi diskuterat frågor som rör det viktigaste vi har - barnen och deras skolgång! Många intressanta punkter och stämningen är god - vi löser väl kanske inga världsproblem men vi har sannerligen "förslag" på lösningen många gånger ; ) Å dessa förslag sänder vi glatt till våra politiker!!!


Dagens bästa hörde jag från vår Elin idag! Första gången man firade Jul!... Sjöng de "Nu är det Jul igen" även då...??       


Ha en fortsatt god kväll!!! 

Av Sofia - 27 mars 2011 13:59

Kom hem igår kl. 21.00 (tåget drygt en timme försenat) till ett nedsläckt Nässjö. Välkomnades av fin och god middag i ett mörkt hus (inte en lampa tänd med ljus o värmljus som lyste). Bara TV förmedlade ström i form av Körslaget. Kul att se att så många anammar "Earth hour".


Efter att ha "förlorat" en timme i natt blev det grattisfika hos de nyss hemkomna Thailandsresenärerna. Gott med våfflor, jättegott! Barnen fick resepresenter i form av snygga badshhorts till David, Elin o Jois, söta klänningar med smock till Stella. Kan ju gissa att hon vill ha dem redan på fredag när hon kommer hit.


Nu blir det fläskfilégryta med kokt potatis och sen hade jag tänkt att springa en sväng i vinterNässjö. Kallt, kallt - lär bli både vantar o mössa på!


PS. STORT grattis till våra tvillingvänner som fyllde 80 år ihop igår!! Hoppas ni hade en underbar helg, Mia o Hea!!

Här, lite bilder från en underbar Malmötripp! Härligt minne som man lever på länge!


 

Susanne på Hilton hotell



 

Sus o jag i Västra hamnen!


 

80 år tillsammans ;) ...snart 82....


 

Andreas Leijon o Susanne. Öresundsbron i bakgrunden...


 

Jag o Andy framför Turning Torso... Mycket torn blir det... Strax intill bor Andreas.


 

Good old friends!!


 

Rakt, vridet, snurrat, böjt?? En svår fråga, snurrig fråga!!!


 

Västra hamnens "Parkgården". Seniorboendet Neptun. Viss skillnad.. Kolla glaskupolen till vänster. Ett gigantiskt växthus med sittplatser med havsutsikt!!


Av Sofia - 26 mars 2011 17:11

Det slår mig plötsligt när jag nu sitter på tåget hem från Malmö.. Hur jag älskar detta landskap, öppet och befriande. Synd pappa att du inte var bonde nere i Skåne!! Havet, horisonten, mötet mellan himmel o vatten. Idag har vi verkligen fått en stor dos av det nya Malmö. Vår guide tillika f.d klaskamrat och vän (såklart) vallade oss där han bor - granne med Turning Torso - med omnejd. Ett helt nytt litet samhälle utmed havet där såklart många många vill bo. Västra hamnen f.d hamn- och industriområde är numera bebyggt. Flotta lägenheter, butiker, fik, restauranger omges av fina promenadstråk och långa bryggor vid vattnet. Öresundsbron i horisonten och med "solen i ögonen" drack vi inte mjölk men väl kaffe o the på Bar Italia. Det skulle tydligen alla andra oxå göra... Om man hade haft råd (en lya är INTE billig här) hade jag med lätthet kunnat tänka mig att bo här. Om det hade varit möjligt...Dagen startade med tidig promenix i Pildammsparken (Malmö = Parkernas stad). Kallt men soligt! Ja, ÄR man inte ute o suddar på nätterna är man pigg kl 07.00 Kanske blir man ändå lite klok med åren?? ; ) Efterföljande hotellfrukost satt som en smäck. Allt fanns o lite till. Satt som en smäck gjorde även den alldeles för dyra kjolen från Esprit. Man kan få den där känslan ibland, jag överlever inte den kommande sommaren om denna kjolen inte blir min. Väldig tur då att man har valmöjligheten att köpa ; )))))En härlig resa har vi haft!! Lär återkomma!! Tack Andreas för din tid!!Nu längtar jag hem. Inte till skogen i Småland men till min familj o hemmet Renstigen 11.Ha en fortsatt fin lördag!!

Av Sofia - 25 mars 2011 09:46

    

Flickorna från Småland! På lingonröda tuvor och på villande mo där furuskogen susar, susilull och susilo, komma dansande på tå.... Bra beskrivning på Susanne o mig idag...förvisso dansar vi inte bland furor idag utan åker till stora staden..Jag började min dag att traska med väskan ner till stan för att sedan lyxa till det frukost på Thimons. Eftersom alla barnen nu går i skolan "får" jag ju det ; ) Hyfsat väder men någon grad till hade jag inte sagt "nej" till!!

Skön tågresa med Thimonsköpta lunchmackor. Gick fin-fint att ta Taxi till Hotell Hilton o sen ut för diverse shopping. Nej, man behöver inte handla så attans mycket...räcker med att titta. Men visst - det är ju kul med en o annan påse oxå ; ))


Hann med det fina gymet oxå på 20:e vån. Här syntes Malmö ännu bättre såklart!!

Snart dax för La Grappa!! Italiensk restaurang... 

Sen får vi se vad vi hittar på!! I skrivande stund vågar man ju knappt skriva ordet jag tänker på... Säng!!!Ha en fin kväll!! Ps. Ulf - puss o pussa barnen från mamma!!!
Av Sofia - 24 mars 2011 20:10

...då hamnar vi i Malmö! Kan inte påstå att jag är välbekant med denna stad. Har varit här några få ggr men inte mer. De flesta sydliga trippar har stannat i Helsingborg med omnejd. Nu är det alltså äntligen dax. My close friend, även hon "nyss" fyllda 40 år ska rymma ett dygn för att fira just detta. Fira att vi blivit mogna tjejer (tant låter så lessamt).


X2000 tar oss från Nässjö strax innan lunch och Hotell Hilton har ett rum åt oss. Så mycket mer är faktiskt inte bestämt. Men ni kan ju själva läsa mellan raderna.. Affärer, affärer, affärer och fler affärer.... Kan ju tillägga något mysigt café, bra restaurang och någon promenad i förhoppningsvis sol.


På lördagen blir det träff med f.d gymnasieklasskompis som ska visa lite mer av Malmö. Allt detta är hur som helst ett stort äventyr för två småländska bonnatöser som vi är i grund o botten. Jag har ju förövrigt övergett landet men Sus har ju valt att bo kvar. Det mest angenäma med denna lilla tur är att få tid att prata o umgås. Våra annars så späckade schema tillåter ju inte så mycket mer kontakt än några parmiddagar inkl. Midsommar o Nyår ihop. Facebook är ju en stor räddare i nöden oxå...förstås..


Ha en go kväll!!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards