Alla inlägg under april 2010

Av Sofia - 21 april 2010 20:22

Ikväll har vi sett dansande zebror, skuttande papegjojor, trippande älgar, hip-hoppande apor, svanar som dansar balett. Allt till passande musik! Kulturskolans danselever inklusive vår Elin har haft föreställningar hela dagen. På förmiddagen var det skolelever som fick se och nu ikväll var det föräldrar, syskon, farföräldrar och övriga intresserade som var inbjudna. Imponerande! Välövat! Samspelt! Superduktiga allihopa!!!


Förra året ville Elin absolut inte vara med - hon kände sig nog inte mogen för att uppträda, "lite rädd för att göra bort sig" som hon sa. Allt som hade med årets föreställning att göra har hon tyckt enbart varit kul. Xtra kul tycker ju vi föräldrar förstås.


Tilläggas kan att Elin nu är jätte, jättetrött... Varit igång hela dan, övat och dansat upp.  Tyvärr tog jag inga kort! Vi befann oss i aulan på Norråsaskolan och när det är nedsläckt - det BLIR inga bra kort - inte med min kamera i varje fall! Som tur hade farfar Åke med sig sin filmkamera och förevigade - det blir alltid bra! 


Nu återstår inte mycket mer av denna dan än 1½ period av HV71-Djurgården.... Spännande! Osar guld här ; ) Eller vad säger du Nina. Avis på dig som får vara där... Tack för en trevlig lunch!


Godkväll!!

Av Sofia - 20 april 2010 19:35

Det händer något omkring oss nu

Någon trollar med naturens egen palett 

Grått och brunt blir till grönt

Våren ropar "Hej" och lyfter på sin hatt

 

Nysådda åkrar där man bara anar

gröna groddars första strå

Vita täcket har sagt adjö och

välkommen Tussilago, Skilla, sippa - vit o blå

 

Färgen grönt i tusentals nyanser 

och känslan är "deja vu"

Känslorna har sina egna danser

och doften av dig är NU


Ja, en löpartur kan inspirera och Susanne, du har så rätt - idag kändes ALLT mycket bättre....

Kram Sofia

Solen är tillbaks och värmer

Av Sofia - 19 april 2010 18:30

Man gör det ibland... Å "man" i dag är jag!!! En riktigt mastig dag på jobbet där det känns som att man gör ALLt som står i ens makt för att tillgodo se alla parter men slutresultatet blir att man borde gjort mer. Innerst inne vet jag att det inte är så men det är jag själv som sätter kraven...antagligen!!! Kommer hem o har inte lust till absolut någonting. Jo, möjligen en näve jordnötter o kallt kaffe. Då är det illa! Härligt dock att se Ulf som både hade motivation till gymet o därefter löpning = strongt!


Vet aldrig vad det beror på, bara att den där känslan av att orker tar slut infinner sig. Att ha lust till livet är sååå viktigt för mig och kanske är jag mer kräsen än andra. Jag hade i varje fall med mig lunch idag (rester från igår) och där sparade jag 75 kr och fick dessutom mer tid till JOBB! Man sitter sällan 1 h i vår lunchrestaurang. Jättetrevligt förvisso men att "gå ut" och få lite miljöombyte är lyxigt trevligare! Dagens höjdpunkt var nog att bli bjuden på smörgåstårta som en blivande pensionär hade med sig. Nästan 40 år på samma arbetsplats och vara pigg o "gå hem". Undra hur det känns? Hoppas att den dagen är låååångt borta men ändå - när den kommer - att jag är pigg och har ORK till allt!!!


Godkväll o heja HV71    

Av Sofia - 18 april 2010 14:18

Jag har nog ibland (å ganska ofta om jag rannsakar mig själv) anklagat mamma för att ha dålig ordning på kyl o frys - alltså vad man har i dem. Generna har överförts kan man nog lugnt påstå. Det var JAG som fick slänga en våffelmix (sista datum mars 08). Idag hittade jag tre påsar kantareller under den stora rabarberpåsen i frysen. Tyckte att dessa små goda svampar hade gått åt allt för fort men som sagt..återfunnet. Middagen blev jättegod o alla åt av svampsåsen utom Elin. Slutade för länge sen lägga energi på hennes pillighet. Svamp KAN vara farligt!!


Har städat i barnens lådor - mössor och vantar! Slängt hälften som var trasigt och urtvättat. Sen kommer jag säkert få slänga lite till pga att jag inte riktigt har koll på vilken sorts material som krymper i torktumlaren. Men det blir säkert en kasse som kan användas till nästa år. Å några får fortfarande vara kvar - det är ju inte varmt ute direkt.


Nu ska vi på fika till svärmor o svärfar som precis är hemkomna från Holland på tulpanresa. Hoppas de har lite kort att visa. Denna favoritblomma vore häftigt att se i så stora mängder.


PS. Pelle! Låter så tråkigt med ert ruttna bjälklager. Varför inte satsa på en mobil lösning, du vet en sån där vagn med hjul under som man kan bo i. Nog för att vi höll på att få några ton snö genom taket i vintras men bjälklagret är (vad vi vet???) inte ruttet....


PS. Malena! Det kanske var Sandsjö-luften som fick oss att välja främst kusten i Halland ; ) Vore riktigt kul att ses i sommar!!


PS. Andreas! När längtan efter skogen blir fööör stor - Renstigen 11 står öppet! Välkommen!


Ha en bra söndagseftermiddag!

Av Sofia - 17 april 2010 19:29

Det låter som en rebus i "På Spåret" o vi har upplevt rubriken i dag. Jag visste det skulle vara kyligt o lite sämre väder än övriga veckan men att det skjulle vara SÅÅÅÅ attans kallt vid havet på Skrea strand - det trodde jag faktiskt inte. Men vi har haft en helt fantastisk skön dag. Att komma till havet är - kan inte riktigt beskriva känslan - förlösande! Det händer verkligen något inom mig när jag kommer till kusten. Att bo där året om = JA! trots hård vind o kyla. Man blir kanske "blind" av vyerna men känslan - jag antar att den stannar kvar. När man sedan tar sig hemåt bland dessa tusentals granar - Ljungby, Hok..... Får lite klaustrofobi!!


Vi hade go fika med oss men fick ta "halva" i bilen - ungarna hade blåa läppar. Lite kul att se allt så totalt stilla och lugnt nu innan allt tar fart. På sommaren sjuder allt av liv o människomyller överallt. Idag såg vi inte många själar. Någon enstaka stugägare som fixade och snickrade.


Vi tog vägen över Halmstad hem o kollade in vår f.d campingplats Hagön. Fint det oxå och lekplatsen med höga rutschkanor imponerade på barnen. En McDonald's blev middagen o sen hem genom skogarna till Nässjö.


PS. Ja du, Andreas - vet inte om jag skulle "våga" laga mat ihop med Per Moberg. Han verkar lite läskig ; ) Kon är borta - vet inte var det beror på men mina bondebröder har förklarat de nån gång. Tror det hade med ägarstruktur å göra lr så var det EU (som påverkar allt annat......)


Go kväll o ta på er mössa o vantar när ni kollar in bilderna!!!

  

Fika!! Njutningsgrad = låg (betr. vädret)

    

Hav är vackert även på våren...

  

Julkort?


  

En campingplats kan va rätt öde.... Vissa husvagnar har dock redan funnit sina platser.

  

Maten i campingbutik är DYR - nu bygger de ny butik på Skrea. Undrar just hur DYR maten blir nu?

  

Fikaplats nr 2...

  



Kan nån ta bort snöpinnen o vägskylten. Naturreservat - Grimslöv - 5 km söder om Skrea! Bilden återger inte denna underbara!!!! vy rättvist...

  

Hagön har fördelar... Kul lekplats.

Bara sand o vad "vind" har gjort av dessa korn...

  

Hej då hav - vi kommer snart tillbaka!!!!

Av Sofia - 16 april 2010 19:15

Arla på webben! Vilken fantastisk hjälp när menyidéerna har sinat. Finns säkert andra bra receptsidor men jag har fastnat för Arla. Det känns lite som att de rätter man är invand med går runt, går runt, går runt... Svårt att hitta på ngt annat. Så webben fick hjälpa till idag. I kväll blir det potatisgratäng med smak av getost, honung o rosmarin - det låter sååå exotiskt men är inte speciellt avancerat. Finns en färdig crème fraiche burk...  Till det - fläskfilé gratinerad i ugn med grönpepparsås. Vet i spöss om ungarna äter det - vi får se.


Dagen har för övrigt varit jättebra. En del lite halvstruligheter som jag o några kollegor rätat ut. Känns hoppfullt inför framtiden!


Har gjort iordning matsäck inför i morgon. Tunnbrödsrullar med diverse smaskigt. Det blir nämligen Arla även i morgon - "tidigt" bär det av till Falkenberg UTAN husvagn. Jag ville (och bjöd in övriga familjemedlemmar i idén) åka till havet, kusten nu på våren. Gå på Skrea strand o bara vara för ett tag. Vi har förklarat för barnen att vi INTE kan bada, INTE sola etc. utan just bara kolla lite o fika. Hoppas att regnet inte öser ner!! De bygger en helt ny restaurang kombinerat affär på campingen som blir lite spännande att se.


Snart väntar TV-soffan...Så ska det låta, Talang 2010 o SKVALAN = Heaven!! Eller ska jag kanske skriva John Blund?


Natti


Av Sofia - 15 april 2010 18:40

14 dygn på en gräsplätt, blir vårt hem i juli. Idag har jag bokat vår husvagnsvistelse på Skrea Camping i Falkenberg och det känns skönt att få det gjort. Det var inte så lätt att få platser där vi ville (campar ju med en annan familj oxå) men det löste sig. Nära servicebyggnad, lekplats är ju sån't som underlättar med vagnen full av kids ; ) Med ens känns sommaren mycket närmre... Solen gör väl sitt till. Det gäller att passa på o njuta för till helgen skulle det både regna o snöa   


Tur att man inte ska på en charterresa nu - ut o flyga!! Nu när luften är full av partiklar som kan orsaka flygplanskrascher? Å det ska vi ju inte heller - knappt jag hade velat fara iväg från Sverige o våren nu.. Surt sa räven heter det ju men jag minns en gång när jag var 20 år och jag befann mig på Rhodos en vecka. När vi kom hem var alla körsbärsträd överblommande så man "missade" den upplevelsen det året. Jo, jag överlevde men som sagt - jag åker hellre i slutet av okt/nov.


När jag kom hem idag var våra fönster otroligt rena. Förstår bara inte vad som hänt. Någon RUT som varit framme säkert... Härligt i varje fall! För det första är jag så himla kass på att tvätta just fönster o för det andra....o tredje....o fjärde.... Det finns så enormt många anledningar att skjuta upp denna syssla!!! Rena fönster är snyggt - jag SÅG verkligen det idag     


TAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAACK mamma o pappa för ni skjutsade barnen till fiollektionen!!!!


PS. Sus! Snart är sommaren här... Undra just i vilka förtält vi får hämta våra minstingar Tindra o Stella i år??


Ha en bra kväll!


Nu

Av Sofia - 14 april 2010 17:34

Vet inte riktigt varifrån uttrycket i rubriken kommer... Någon film eller någon sång? Men det känns precis så - nu när solen ligger på hela dagarna vill man INTE gå in. När man sitter på sitt kontor o tittar ut - VILL man ut, känner mig lite som en fångad varelse o önskar bara ut i friska luften... Det är helt förståeligt med tanke på vad som varit - man är lite svulten. Kanske skulle man ha ett "utejobb", lägga plåt på tak el liknande. Å andra sidan hade jag inte velat jobba som plåtläggare när det var 20 minus. (De kanske inte lägger tak då??)


Nu tar jag en paus.... Måste ut på en promenad innan kvällen försvinner.. Är strax tillbaka!! Hade tänkt att ta ett pass på gymet men hur mycket lockar DET på en skala med tanke på solen...

  

Jätteskönt ute o nu har "kvällen" intagit vårt hem. Kvällsmaten är äten o fiolen är övad, läxan gjord o nu kollar vi på "Arge Snickaren" på TV. Stackars människor med tanke på vilka projekt de tar åt sig som de sen inte kan re ut. Tur att TV finns och kan hjälpa de som har hamnat i ett byggkaos. Tycker det träcker med en fondvägg inkl. soffköp som innebär ommöblering att pyssla med ; )


Ha en fortsatt fin kväll!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards