Direktlänk till inlägg 4 maj 2014

Doft från varma tallkottar...kärlek till en stad

Av Sofia - 4 maj 2014 12:45

Morgonpromenad i soligt men kyligt Nässjö. Som jag har lärt mig att älska denna staden. Som "bonnatös" var jag förr inte alls sams med denna plats och under hela min gymnasietid kändes det oftast "peck" o åka hit med buss. Det har sannerligen ändrat sig och förmånerna med att bo i en hyfsat stor stad med jobb på samma plats samt barn och deras aktiviteter överväger att fara omkring på vägarna. Dessutom har vi allt (nästan) även om jag ääääälskar att komma bort till andra större städer som Stockholm, Göteborg...för några dagar. Det bästa med här är nog ändå att man är så nära naturen överallt. Det tar mig 10-15 min i promenadtakt och så är jag mitt i skogen. Innerst inne vill jag nog bo på landet men det får av olika anledningar vänta några år.


Morgonens tur gick till Rävsnäs. 4 km cirka är det från mig till bryggan i sjön i detta fina område. Idag gick jag ut och tog några bilder. Spegelblank sjö och hur vackert som helst. Allt alldeles stilla - bara jag och en massa fåglar som kvittrar. Tillbaka och svänga höger mot Vallbohaga. En räv sprang fram vid vägkanten, har aldrig varit så nära en förut och han blev räddare än jag... Ytterligare stugor/hus och stigen slingrar sig vackert vid sjön, motsatt sida där jag just gick. Doften av varma tallkottar, till och med en kall morgon som denna, för det tankarna till en mycket het sommardag.


Sista biten på rundan går utmed Bodaforsvägen. Ja, de är väl inte optimalt och alternativet att vända och gå samma väg tillbaka finns. Såg i tidningen att det fanns ett hus till salu i Räfsnäs. Mmmmmm....tanken är lockande. Näpp, inte nu men kanske inte allt för långt bort. I fredags innan vi anlände till Sandsjö tog jag en tur med barnen i bilen förbi Horsnäs och visade huset där mormor Sigrid är född. Därefter går vägen mot Besekull. Skulle ni vilja bo såhär frågade jag: "Nä, fy vad öde" sa David. Det ligger ju nåt i det men just i det huset var det såklart "hemma" för någon annan. Precis som jag numera känner hemma då jag ser HSB's husets gavel och ser ingången till Centralgatan 24C.


Ps. NFF's flickor 04 slog Hultsjö på bortaplan idag på förmiddagen. Kallt som bara den och det som värmde mest var mamma och pappas kaffe i pausen. Tack för att ni kom o tittade på Stella och tjejerna!!!


Ha en fortsatt fin söndag!!!


          

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr...

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards