Direktlänk till inlägg 23 augusti 2014

Lannaskede brunn - ett stycke kulturhistoria

Av Sofia - 23 augusti 2014 12:37

Startade dagen med en lång promenad i härliga Landsbro. Regnigt men det finns kläder för alla väder. Promenaden startade med att gå förbi Hårdasjö. Kontraster - idag 11 grader - för några veckor sedan 30 grader. Fina stigar och motionsspår ledde oss till en plats som en gång i tiden varit ett gigantiskt spa. "Det är något speciellt med vattnet i Landsbro..." och det ligger sannerligen något i det. Man fann 1774 en hälsokälla med järnrikt vatten som skulle vara bra både för det ena och det andra. Platsen för detta var Lannaskede (2 km från Landsbro).


Anläggningen eldhärjades hårt på 50-talet och idag finns bara ruiner och lite trappor kvar av storhetstiden. Skyltar och bilder visade hur det såg ut och jag har verkligen svårt att förstå att det var så stort. Fina stora byggnader och det kom folk från hela landet som tydligen blev friska av vattnet. Källan finns kvar och ja....jag kände väl inte direkt för att smaka. Fascinerande att det legat ett stort spa mitt ute i skogen. Än mer intressant är att Marta Sandwall-Bergström en gång i tiden ägde anläggningen tillsammans med sin familj. Hon som skapade min stora idol Kulla-Gulla. Jag VAR nämligen den där flickan i många år - läste säkert serien 4 ggr... När jag gick i skogen idag tänkte jag att just HÄR i denna natur fick säkert Marta sin inspiration till böckerna.


"2 km från Landsbro ligger Lannaskede brunn. Här upptäcktes en källa 1774. Källan undersöktes och man anlade en badanstalt vid brunnen. Under glansperioden, under senare hälften av 1800-talet, fanns elva byggnader för gästerna, fem för behandling, dessutom restaurang, läkarvilla, apotek, kontor, handelshus, ladugård, stallar m.m År 1885 mottogs hela 753 gäster. Hälsokällan fick stor användning ända fram till början av 1900-talet. År 1934 härjades brunnen av en omfattande brand då restaurangen, en villa, ett badhus m.m totalförstördes. Brunnsområdet såldes 1943 och lades så småningom ner. Allt lämnades att förfalla och år 1970 återstod bara fyra hus. Läkarvillan revs 1977 och 1979 revs en enklare restaurangbyggnad. En föreningsgård, ”Friluftsgården Brunnen” anlades i området 1977. Denna byggnad är idag privatbostad. Lannaskede hembygdsförening har under senare tid gjort många insatser för att hålla området i gott skick. En promenadstig har iordningställts med informationsskyltar som visar historik ifrån brunnstiden. Även själva brunnen är tillgänglig så att man kan smaka på brunnsvattnet om man vill. Kor betar stora delar av området så att det hålls öppet."

 
 
Ha en fortsatt go lördag!!!
 
 
Hårdasjö - med regnkläder istället för badkläder
   
Svårt att tro att det en gång faktiskt såg ut såhär...
           
Sugen på lite hälsovatten....? Njae...men vattnet i Landsbro smakar otroligt bra!!! "Här kommer det från en djup källa och inte från någon ljummen sjö" hörde jag någon säga just nu...
 
Äggvitesjuka? Jag googlade och fick fram att det var havandeskapsförgiftning.
   
Läs ovan! Åldersdiskriminering även på den tiden!!
 
Här står jag vid ruinen av gamla restaurangen
   
Å här står Jonas - han som visade mig denna kulturskatt.
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Onsdag 27 mars 19:24

Medborgarbudget - en värdefull demokratisk process. Ut på tur! Förmiddagen ägnades åt att besöka resultatet av medborgarbudget i våra kransorter. En demokratisk process där folket får rösta och bestämma vad som blir verklighet av pengarna. Så värdefu...

Av Sofia - Tisdag 26 mars 18:58

Igår kväll var det gruppmöte för vårt parti, Centerpartiet. Bra diskussioner och gott fika - tack Tommy, engagerade medlemmar och god stämning. Vad kan man mer önska tänker jag. Det är mycket som händer och det stundar ett EU-val eller EP-val som det...

Av Sofia - Lördag 23 mars 16:38

I går morse fick jag bevittna hur den sista elstolpen fick fot, eller hjul. Luftledningarna är nu borttagna här i vårt område och en traktor for iväg med den. Äntligen blev vi av med vår fula ledning som förstör våra utsiktskort. Det är verkligen ett...

Av Sofia - Fredag 22 mars 19:07

Samarbete och samverkan är ett ord som har genomsyrat arbetet i kommunen sedan jag tillträdde för cirka ett år sedan. Det har verkligen gjort oss alla mycket mer medvetna om fördelarna att samverka både när det gäller det på politiska planet och i ve...

Av Sofia - Onsdag 20 mars 20:43


Skön tystnad smeker mitt öra Endast vinden hörs och läker mina vintersår Snövit matta lurar mitt öga Jag ser vinter men känner vår Kylan biter i min kind och håller isen envist kvar Från klockan sex till sex ser jag sjö och horisont Marstid...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards