Direktlänk till inlägg 13 mars 2015

Småbarnsåren - fem minuter av livet!!!! Njut dem!!!

Av Sofia - 13 mars 2015 19:37

Jag har funderat och funderat och funderat och nu måste jag lätta mitt hjärta. Dagens inlägg kommer inte att uppskattas av vissa men kanske av andra. Ibland måste man bara skriva vad man tycker! 


”Småbarnsåren är fem minuter av livet!” Dessa kloka ord har min mamma sagt en gång för längesen. Å ändå spred hon ut det rätt bra. Min äldste bror Anders är ju 9 år äldre än jag och Pelle är 6 år äldre. Det känns inte så längesen jag själv hade blöjbarn men jag kan erkänna att jag ibland kände mig upplåst med tider och annat som hörde småbarnstiden till. Första barnet var en otrolig omställning – du hade helt plötsligt fokus på en annan individ än dig själv och fick sätta jaget och dina egna behov åt sidan. Det gör man ju mer än gärna SÅKLART! När man får andra barnet (beroende på hur gammalt det första är) blev man ännu mer begränsad. När bebisen var nöjd finns det ett syskon som ville ha din tid och uppmärksamhet. Detta är ingen uppoffring – det är så det är – det mest naturliga i världen. Föräldrarledig är dock ett felaktigt ord. Föräldrarjobb!!! borde vara det rätta uttrycket. Det absolut viktigaste jobbet som finns. Utan tvekan!


Antalet barn har ökat rejält i Nässjö kommun sedan förra året vilket är POSITIVT. Faktum resulterar dock i ökade kostnader - att verksamheten får öppna nya förskoleavdelningar samt behålla de som inte var 100% ändamålsenliga samt för dyra att hyra (där tanken var att flytta ur). Det ökade barnantalet beror på olika faktorer, fler nyanlända som har fått uppehållstillstånd samt inflyttning från andra kommuner. Dessutom har det tydligen skett en förändring när det gäller föräldraledighet och hur man nyttjar förskoleplatsen. Har pratat med några förskolelärare och detta var jag helt ovetande om. Tydligen så lämnar vissa föräldrar syskon nr ett när syskon två (bebis) anländer även om syskon två är under 3 år (3--5 år = rätt till 15 h/vecka allmän förskola). När man alltså ändå är föräldarledig. ”Alla barn i åldrarna 3 till 5 år har rätt till en avgiftsfri pedagogisk verksamhet i förskola, Allmän förskola” står det i reglementet och är styrt från högre instans. Det är en sak men att lämna iväg ännu yngre barn...... Pedagoger är enade och överens - de viktigaste människorna i små barns liv är föräldrarna. Det som sker är en ny trend hos yngre föräldrar och det verkar som om man gör så bara för att andra gör så... Är det så att yngre föräldrar har tappat tron på sig själv att uppfostra sina barn?


När jag var föräldrarledig ”plockade alla hem” syskonen när ny bebis anlände i familjen. Det var så man gjorde. Det fanns inte i min värld att lämna en 1,5 åring eller 2-åring på förskolan när man ändå var hemma. Nu sker detta oftare vilket tar resurser och plats.  Ska man ifrågasätta reglerna ”att ha rätt till” när vi måste öppna avdelningar på löpande band. De som absolut måste ha en plats borde få första tjing och diskussionen "i mån av plats" borde föras när en föräldrar ändå är hemma med syskon nr 2. Argumentet att man ska behålla sin plats i kön går faktiskt bort. Du får en plats. Det är kommunen skyldiga till och som sagt - det trollas fram en avdelning om det så skulle behövas. Det kan finnas många skäl till att man vill ha lugn och ro med en liten ny människa (å jag förstår det) men är det meningen att samhället ska ta hand om barnen när övriga familjen är hemma? Kanske är jag gammalmodig...men ändå far frågan i huvudet - vart är vi på väg?


Småbarnstiden är fem minuter av livet. När man är ung förälder och man står där med kladd av smakportioner över hela bordet samtidigt som bajsblöjan ska bytas känns det inte så…..jag vet. Men faktum kvarstår. Du är viktigast för ditt barn när ditt barn är litet. Om du har möjlighet att ta hand om ditt barn under denna korta tid – gör det!


Ha en fin kväll!!


 

David 4 månader, Johanna 5 år och Elin 2 år


Ps. Var det JAG som klippte pottlugg på Johanna....?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr...

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards