Direktlänk till inlägg 17 augusti 2015

Stenkoll.......eller koll som en sten...

Av Sofia - 17 augusti 2015 19:34

Så var det det där med tider och kalendern igen….. Man måste ha stenkoll på allt som ska fixas (vad nu ”sten”koll har för symbolik när det gäller att ha bra koll......) När jag åkte till jobbet idag slog det mig att jag måste kolla i min kalender (Outlook) när jag skulle besiktiga bilen. Vet att jag nån gång i maj fick en tid till hösten och att jag betalade in avgiften och ”skulle” notera i kalendern. Jag noterade i kalendern hemma på kylskåpet – en sån där i papper ni vet…. Dessa papperskalendrar är sällan synkande (nästan aldrig) med elektroniska varianter såsom Outlook och iPhones om man inte manuellt för in det… Kollade igenom varenda dag i septemper och jag hittade ingen tid. Märkligt – tänkte jag och kollade, via Bilprovnings hemsidan, upp mitt registreringsnummer.....


Det kändes som att bokstäverna nästan blinkade med rött sken ”Föreslagen tid - måndagen den 17 AUGUSTI kl. 10.20!!!!!” Alltså IDAG!!!!! O yea – snacka om tur! Tur att jag inte hade internmöte hela förmiddagen, tur att inget BU-möte ägde rum… Det finns en positiv sak med dagens fadäs – jag hann inte oroa mig speciellt mycket innan besiktning…den kom liksom lite snabbt inpå. Väl där när de grejar med bilen vågar jag ju knappt titta. Är löjligt nevös om de ska upptäcka nåt allvarligt fel med kärran. Det är en fin bil men ändå…den börjar få några år på nacken.


Att få beskedet ”det ser bra ut” är ungefär som en vinstlott. Underbart. Det var ”bara” en positionslampa som var trasig vilket jag omedelbart åkte till ER-bil och fixade. Ingen ombesiktning behövdes för det.


Att ha en bil är en enorm frihet även om man säkert skulle överleva utan….. Jag bor i samma stad där jag jobbar. Jag går ofta till jobbet men visst underlättar det att kunna handla på hemvägen och fixa annat när ändå hjulen är igång. Jodå jag har cyklat många gånger med två kassar på styret men jag föredrar att ha kassarna i bilen. Det ÄR trevligt att åka till A6 med barnen eller nån annan liten hyfsat närbelägen utflykt en helg när tiden så tillåter (inträffar iofs inte särskilt ofta). Men!!!!! Jag har en särbo och behöver (MÅSTE) åka till Landsbro och jag har mina föräldrar lika långt bort samt bröder och vissa vänner. Skulle tjäna tusenlappar varje månad på att inte ha ett fordon men det är värt kronorna. 


Ha en fin afton!


Ps. Ikväll firar vi med grillad kyckling och potatissallad att skolan börjar i morgon. Det gäller att försöka se det ljusa i varje stund...eller hur!! 


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Av Sofia - Söndag 14 april 19:37

Idag hade jag tänkt att göra så mycket, vara duktig och städa bilen och påbörja städning av växthuset. Ville inte vara ute en minut extra i denna hårda vind eller full storm. Blev inget med ovan sysslor men man kan ju vara duktig inomhus. Aska ur bra...

Av Sofia - Lördag 13 april 22:23

Upp i ottan och for till Skillingaryd. Stella hade då redan åkt, till Brinell för att göra högskoleprovet. All lycka älskade unge. Distriktsstämma med Centerpartiet på Skillingehus och tacksam att jag fick åka med Ann-Cathrin och Leif Gunnar. Vi ...

Av Sofia - Fredag 12 april 20:16

Trots ihållande regn kom det folk till Malmbäcks torg denna eftermiddag. Invigning av nytt fräscht torg med mer grönytor, nya fina bänkar, japansk körsbärsträd och genomfartsgata är ändrad till gångfartsområde typ. Dessutom ett färgglatt övergångsstä...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards