Direktlänk till inlägg 17 mars 2016

En vacker främling.....

Av Sofia - 17 mars 2016 19:12

”Hej, mamma! Idag är jag frisk så du kan komma på mitt utvecklingssamtal”. Ett mycket härligt telefonsamtal att få från sin 11-åriga dotter när hon varit sjuk och hemma i tre dagar. I måndags missade hon sin teater på Kulturskolan och i tisdags missade hon sin cheerleading i Sporthallen. Tyckte så synd om henne – vet att hon älskar båda! Två utvecklingssamtal har jag hunnit med idag – Stella kl. 13.00 och David kl. 16.30 Allt bra! Detta är två barn/ungdomar som befinner sig inom ramen för vårt skolsystem. De gör sina läxor, pluggar och går till skolan. Jag är glad över detta och sådant får jag tänka på när det inte fungerar lika bra för andra…vissa faller utanför och vägen tillbaka kan vara tuff. 


Jag funderar mycket på hur det kommer sig att antalet unga, som söker för ångest och nedstämdhet, ökar. Pressen i skolan uppger många som anledning. Tjejerna mår tydligen sämst. Ställer vi för höga krav på våra barn och elever? Har vi för många prov, tester och bedömningar och betyg… I vårt grannland Finland har eleverna färre prov och läxor samt kortare skoldagar. Lärarna har mer tid att planera sina lektioner. Finska elever har långt bättre snittvärde i den s.k PISA-undersökningen som görs i hela världen varje år. Frågan är intressant….


Denna eftermiddag/kväll blev en sån där ta-hand-om-huset-kväll. Först tar jag hand lite om mig själv – läs en löparrunda i den ljuvliga våren som faktiskt är på väg – på riktigt. Sedan handla, brottas lite med dammet och vårgruset, byte av sängkläder och tvätt. Snart ska jag landa i soffan en kort sväng och inhämta ny energi – stekta ägg. Underbart gott! Inte så mycket som slår den rätten. Enkelt, närande, gott och nyttigt! Skulle kunna tro att det glider ned några bitar av favoritchokladen. Marabou med salta mandlar. Detta tillsmammans med starkt kaffe är också enkelt, närande, gott och…..kanske inte så nyttigt då…. Kroppen behöver ju inget socker sägs det. Men tänk på själen! Choklad i måttliga doser frigör något speciellt…därinne… I varje fall när det gäller mig. Funderar lite på min kväll och den fria tid jag har till förfogande. Tänk om jag dessutom efter min arbetsdag skulle haft ett gäng läxor att göra nu ikväll…


Har blivit rejält varm i hjärtat idag också - tre gånger!!! En främling kom fram till mig på lunchen. En vacker främling. Vacker både inuti och utanpå. Hon är en vän till min vän och hade läst min blogg (startade med mina ord om Henry) och vad hon tyckte om den och mitt sätt att skriva (o sjunga) – det går inte riktigt beskriva hur det landade i mitt hjärta. Tänker tillbaka på orden och de värmer nog för evigt. När jag kom till Åkersskolan mötte jag ytterligare en person som läser min blogg med glädje. Hon undrade hur jag mådde och hur det går med allt. Dessa ord i vardagen – hur fint är inte livet? Å när jag var på Kvantum kom en f.d jobbarkompis och gav mig en kram och sa att mitt inlägg om Henry var det vackraste hon läst. För tredje gången tårades mina ögon! Ja, jag skriver om mitt liv och när man får respons som denna från människor man inte alls eller delvis känner. Det ger en sagolik kraft – att orka hur mycket som helst!! TACK!


Kram!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Onsdag 27 mars 19:24

Medborgarbudget - en värdefull demokratisk process. Ut på tur! Förmiddagen ägnades åt att besöka resultatet av medborgarbudget i våra kransorter. En demokratisk process där folket får rösta och bestämma vad som blir verklighet av pengarna. Så värdefu...

Av Sofia - Tisdag 26 mars 18:58

Igår kväll var det gruppmöte för vårt parti, Centerpartiet. Bra diskussioner och gott fika - tack Tommy, engagerade medlemmar och god stämning. Vad kan man mer önska tänker jag. Det är mycket som händer och det stundar ett EU-val eller EP-val som det...

Av Sofia - Lördag 23 mars 16:38

I går morse fick jag bevittna hur den sista elstolpen fick fot, eller hjul. Luftledningarna är nu borttagna här i vårt område och en traktor for iväg med den. Äntligen blev vi av med vår fula ledning som förstör våra utsiktskort. Det är verkligen ett...

Av Sofia - Fredag 22 mars 19:07

Samarbete och samverkan är ett ord som har genomsyrat arbetet i kommunen sedan jag tillträdde för cirka ett år sedan. Det har verkligen gjort oss alla mycket mer medvetna om fördelarna att samverka både när det gäller det på politiska planet och i ve...

Av Sofia - Onsdag 20 mars 20:43


Skön tystnad smeker mitt öra Endast vinden hörs och läker mina vintersår Snövit matta lurar mitt öga Jag ser vinter men känner vår Kylan biter i min kind och håller isen envist kvar Från klockan sex till sex ser jag sjö och horisont Marstid...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards