Direktlänk till inlägg 20 juni 2018

Rita om spelplanen

Av Sofia - 20 juni 2018 17:10

Läste veckans citat i kalendern på jobbet. Ibland är det vassa och väldigt bra. Vecka 25 var en sådan.

?Målet med feminism var aldrig att få in några kvinnliga schackpjäser på det patriarkala brädet. Målet var att rita om hela spelplanen.?

Skrivet av Susan Faludi, en amerikansk feministisk författare. En av hennes böcker har titeln ?Backlash - Kriget mot kvinnorna?. Hon har även skrivit en bok om sin far som genomgått en könskorriegering och på nätet står att läsa lite om denna eftersom allt detta med könsidentitet av förklarliga orsaker ligger mig mycket varmt om hjärtat.

Mörkrummet - Susan Faludi
Sommaren 2004 började jag utforska en person jag inte kände särskilt väl: min pappa. Projektet tog avstamp i bitterhet, i vreden hos en dotter vars förälder hade försvunnit från hennes liv. Jag var på jakt efter en ful fisk, en slug slingrare som hade smitit från så många saker ? ansvar, kärlek, skuld, ånger. Jag förberedde ett åtal, samlade bevis inför en rättegång. Men någonstans på vägen omvandlades åklagaren till vittne.
Så inleder Susan Faludi sin djupgående och berörande undersökninn fullständig kvinna? i det land fadern en gång flydde ifrån?
Faludis kamp för att förstå sin fars förvandling tar henne över flera gränser ? historiska, politiska, religiösa och sexuella ? och ställer henne inför vår tids största fråga: är identitet något du kan välja, eller det enda du inte kan undkomma?

Jag såg en intervju med Susan i Skavlan för nåt år sedan. Otroligt spännande där hon berättade om sin pappa och sin bok. Tror jag ska läsa hennes böcker, kanske i sommar när jag får mer tid. Dessa fyra efterlängtade veckor där vi förvisso har en del planerat men det kommer finnas tid för lata hängmattedagar där man kan plöja några goda verk.

Samtidigt som jag ligger där i hängmattan lär jag fundera vidare på jämlikhetens stora gåta. Rent fysiskt ser vi olika ut men varför ska det vara så svårt att värdera varandra lika? Respektera varandra trots våra olikheter? Jag lär inte ha svaren o pennan för att rita om spelplanen men jag skulle vilja kladda lite åtminstone....

Ha en fin kväll

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Onsdag 27 mars 19:24

Medborgarbudget - en värdefull demokratisk process. Ut på tur! Förmiddagen ägnades åt att besöka resultatet av medborgarbudget i våra kransorter. En demokratisk process där folket får rösta och bestämma vad som blir verklighet av pengarna. Så värdefu...

Av Sofia - Tisdag 26 mars 18:58

Igår kväll var det gruppmöte för vårt parti, Centerpartiet. Bra diskussioner och gott fika - tack Tommy, engagerade medlemmar och god stämning. Vad kan man mer önska tänker jag. Det är mycket som händer och det stundar ett EU-val eller EP-val som det...

Av Sofia - Lördag 23 mars 16:38

I går morse fick jag bevittna hur den sista elstolpen fick fot, eller hjul. Luftledningarna är nu borttagna här i vårt område och en traktor for iväg med den. Äntligen blev vi av med vår fula ledning som förstör våra utsiktskort. Det är verkligen ett...

Av Sofia - Fredag 22 mars 19:07

Samarbete och samverkan är ett ord som har genomsyrat arbetet i kommunen sedan jag tillträdde för cirka ett år sedan. Det har verkligen gjort oss alla mycket mer medvetna om fördelarna att samverka både när det gäller det på politiska planet och i ve...

Av Sofia - Onsdag 20 mars 20:43


Skön tystnad smeker mitt öra Endast vinden hörs och läker mina vintersår Snövit matta lurar mitt öga Jag ser vinter men känner vår Kylan biter i min kind och håller isen envist kvar Från klockan sex till sex ser jag sjö och horisont Marstid...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards