Direktlänk till inlägg 18 juli 2023

Röttle by, Grännaberget och räkmacka

Av Sofia - 18 juli 2023 15:53

Jag stod på toaletten igår, vi hade precis kommit hem från en promenad. Regnet öste ned och det haglade i massor - vilken tur vi ändå hade med vår promenad, bara nån enstaka mindre skur fick vi på oss. Stella lånade min jacka - det var kvavt. Det mullrade i horisonten och helt plötsligt gick strömmen och strax efter en jätteknall. Jag var helt övertygad om att det slagit ned i vårt hus. Men strömmen kom tillbaka och Jonas som sett blixten konstaterade 2 km bort. Lömskts åskoväder- från ingenstans. Ett hus två km bort i Spexhult började brinna och vi såg otäcka bilder från Smålands dagblad på nätet. Så otroligt fasansfullt. Värsta mardrömmen. Detta vackra hus som jag nästan dagligen passerar.

Nu har vi precis avnjutit en riktigt god räkmacka med utsikt över Visingsö, Gränna och Vättern. Vi har traskat hit. Började i underbara Röttle by med sina pyttesmå röda hus och välskötta små trädgårdar - det känns som man går omkring i en film. Magiskt vackert! Vidare upp till Västanå och sedan John Bauerleden upp till Grännaberget och målet. Räkmacka! En otroligt fin runda och god. Många räkmackor har serverats här idag, vi väntade nog en halvtimme men det var det värt. Traskade tillbaka till Röttle och tog bilen till Match hotell. Man får väl nästan säga hemester när man bor över i Jönköping men en bonusnatt blir det verkligen win-win. Trevlig stad!

Å så har jag läst tidningen idag. Kul! Trevligt reportage av Christer Undfors. Han ringde oss igår och vi pratade medan vi gick i skogen. Det var före åskovädret, sen fick Christer fullt upp med branden i Spexhult.

Ha en fortsatt go tisdag!

Röttle hamn

Västanå slott

Grännaberget

Mums för denna belöning

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Söndag 28 april 19:08

Sitter i fåtöljen och det är första kvällen på länge som vi inte tänder en brasa. Äntligen har vårvärmen kommit och den är så otroligt efterlängtad. 19 grader idag och go sol. Har njutit hela dagen även om vi har varit lite trötta efter festen igår. ...

Av Sofia - Lördag 27 april 15:44

Veckan som gick var minst sagt mastig. Men även kul och känns det mastigt och kul och inte bara mastigt funkar det. Jag funkar! Torsdagskvällen innebar kommunfullmäktige och det var en hel del större ärende. Årsbokslut, jobbstrategi och gymnasiesamve...

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr...

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards