Direktlänk till inlägg 28 november 2023

En folkrörelse för klimatet

Av Sofia - 28 november 2023 18:37

Torsdagen den 23 november genomförde Nässjö kommun sitt budgetsammanträde. Det är lite som lilla julafton för politiker. Många vill prata och diskutera och det är en tradition i Nässjö att dessa möten är långa. Det var många inlägg om siffror, resurser och det kärva ekonomiska läget som drabbar alla men den debatt som påverkade mig mest var den om miljö och klimat.

Det har väl inte undgått någon att en stor del av befolkningen röstar på ett parti som förnekar vad som händer i vår värld när det gäller klimatförändringar, extremväder och global uppvärmning. Forskare och experter är rörande överens och öppnar vi våra ögon ser vi dessutom starka tecken som påvisar samma sak. När SD även denna kväll uttalade sig bubblar det till rejält inom mig. Vissa uttalande måste bara bemötas, vilket vi i och för sig var många som gjorde. När jag hör SD prata om att - kommunen inte ska hålla på med klimatpolitik, det får de på riks göra och - vi lägger alldeles för mycket resurser på klimatförbättringar och det hjälper inte ändå, blir jag riktigt beklämd. Det är väl verkligen precis det kommunen SKA göra. Vårt rike består av 290 kommuner och vem ska arbeta och jobba för ett bättre klimat om inte våra kommuner? Varje individ i dessa kommuner kan dra sitt strå till stacken. Hur ska vi lyckas om vi inte alla hjälps åt?

Kommunen och kommunens bolag har en viktig roll i klimatarbetet och är kopplat till en mängd andra mål och styrande dokument, FNs globala mål, Agenda 2030 , Parisavtalet samt nationella och regionala mål. Klimatförändringarna är en av vår tids största utmaning. Vi måste alla bidra till att minska utsläppen av växthusgaser - näringsliv, offentliga sektorn samt varje människa. Vi kommer inte att ha någon jord version 2.0 Vi har bara första versionen, det gäller att vara rädd om den.

Förutom att det är oerhört viktigt att kommunen bidrar till ett strategiskt klimatarbete kan vi alla bidra till bättre klimat. Det finns mängder med saker att göra och lika många anledningar att göra det. Nyttja kollektivtrafiken om du har möjlighet, samåka, gå eller ta cykeln till jobbet och du har möjlighet, tänka matsvinn, sopsortering, energieffektivisera hemmet, handla secondhand. Å nej, jag vet att jag inte räddar jordens existens genom att ha köpt ett återbrukbart kaffefilter MEN många bäckar små hela tiden blir till slut en flod. Jag är fullt medveten om att resurserna i människors plånbok kan sätta stopp för att skaffa elbilar och solpaneler men i det lilla kan du påverka så oerhört mycket. Centerpartiet pratar sig varm om den gröna omställningen, införa kraftfulla miljöbonusar så det blir billigare att köpa elbil, att säkerställa ersättning till närboende vid utbyggd vindkraft och solcellsparker, underlätta installation av solceller och privatpersoners försäljning av solenergi till elnätet. Ett axplock av exempel från Centerpartiets kampanj - En folkrörelse för klimatet. För det måste bli en just en folkrörelse.

Generellt sett har jag svårt att förstå hur man kan rösta på SD. Bryter vi ut endast klimatdelen ur deras politik är det för mig en gåta, hur så stor andel kan lägga sin röst där. Det är detsamma som att förneka det som händer omkring oss.

Vi har bara ett exemplar av moder jord. Vi måste försöka rädda den.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Lördag 27 april 15:44

Veckan som gick var minst sagt mastig. Men även kul och känns det mastigt och kul och inte bara mastigt funkar det. Jag funkar! Torsdagskvällen innebar kommunfullmäktige och det var en hel del större ärende. Årsbokslut, jobbstrategi och gymnasiesamve...

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr...

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards