Direktlänk till inlägg 25 juni 2014

Snälla mamma, va hemma - måste du jobba?

Av Sofia - 25 juni 2014 17:30

”Mamma, jag vill att du ska vara hemma i morgon…måste du åka och jobba….” Att få höra de orden från Stella när man ligger och kvällspratar känns. Det känns ”söckent”. Jo visst önskar jag att jag kunde tagit mer ledigt just de här veckorna när barnen har sommarlov men det är en ekvation som inte går ihop. Nog för att kommunen är en snäll och förmånlig arbetsgivare som ger oss, efter fyrtio år fyllda, 31 st semesterdagar men dagarna går åt rätt bra ändå. Man behöver dem till sommaren, höstlov och kring julen. Dessutom känns det fullständigt omöjligt att vara ledig nu. ”Att-göra-listan” blir än större då man ska vara ledig fyra veckor och allt ska klaffa.


Jag har god sällskapshjälp av de större syskonen men samtidigt kan man inte lägga allt ansvar på dem heller. Minns när jag själv var 14 år hade slutat 7:an. Mitt sommarjobb den sommaren var att ansvara för och laga frukost, 11-kaffe och middag till alla som arbetade på gården. Å det var tider som skulle passas. Kl. 09.00, kl. 11.00 och 13.00 – därefter fick jag fritt. Mamma körde lantbrevbäring och kom hem tidig eftermiddag. Lärde mig vansinnigt mycket den sommaren och hemkunskapsfröken undrade nog vad som hade hänt under de lediga månaderna….


Nu gäller det att planera dagarna med mat, handling vilket i sig inte är nåt jättesvårt. Det knivigaste är att hålla reda på var alla barnen är. Lite koll vill man ju ändå ha. Ibland får man dock informationen utan att fråga. Tack för uppfinningen mobilen. Guld värd på många många sätt! Idag har Stella varit med bästisen i deras stuga i Spexhult och badat. Skulle tänka mig att hon inte saknade mig så värst mycket när det verkligen gäller. Å jag har ju snart semester. Många lata dagar både hemma och på andra ställen. Tid att bara vara. Lite spontana utflykter om vädret tillåter. Å så sista semesterveckan i Falkenberg. Vi längtar….


Kollade premiären på Allsång på Skansen igår. Ett gäng helt fantasiska gäster förgyllde scenen. Bl.a James Blunt – hans underbara stämma trollbinder alltid. Malena Ernman och Loa Falkman, Niklas Strömstedt och Eric Bazilian….så bra!! Petra Marklund förgyllde som ledare även om hon inte är någon Måns, ej heller nån Lasse. Pressen på henne har ju varit enorm och det är ju inte så konstigt om hon var nervös. Det blir säkert mer avslappnat till nästa tisdag.


Ha en fin kväll!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Fredag 17 maj 16:23


Håll gränsen ? gå och rösta i EU-valet Snart är det dags för EU-val. Mellan den 22 maj till 9 juni har just du möjlighet att påverka. Du har en möjlighet att lägga en röst på en kandidat som kan göra skillnad. Nu har valkampanjen dragit igång på allv...

Av Sofia - Onsdag 15 maj 19:28


Min äldsta moster har somnat in. Anna-Lisa har flyttat hem till änglarna och framförallt till maken Gustaf som lämnade oss 2017. Då var han 102 år. Anna-Lisa har levt nästan ett helt sekel, hon skulle fyllt 100 år i november detta år. Det är svindlan...

Av Sofia - Tisdag 14 maj 18:17

Den känslan. Känslan när man får hämta Stella på Nässjö station efter att hon har varit i Edinburgh en dryg vecka. Jag var betydligt lättare i sinnet än när jag skjutsade ned henne till stationen förra måndagskvällen. Är väldigt stolt dock, att hon e...

Av Sofia - Söndag 12 maj 18:10

Jodå, vi höll oss vakna - genom alla låtar igår när Eurovision gick av stapeln. Tycker det var ett proffsigt arrangemang av Sverige och Malin och Petra ledde det med den äran. Kroatien mot Schweiz och sistnämnda drog ett längre strå. Gillar den låten...

Av Sofia - Lördag 11 maj 19:18

En sån underbar dag här hemma i Solbacka. Fint väder och jag har njutit hela dagen. Både av att tvätta fönster och rensa ogräs. Två timmar la jag på gröna skott som inte hör grusgången till och det känns så skönt efteråt. Blev väl hett i solen så jag...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards