Direktlänk till inlägg 27 juni 2017

Nyheter på gott och ont...

Av Sofia - 27 juni 2017 19:19

Det finns både för- och nackdelar att få notiser från nyhetstidningar i mobilen. Fördelarna är ju att man får reda på saker och ting snabbt. Nackdelen är att, eftersom de flesta av nyhetsnotiserna är lessam info, man blir nedstämd för allt tråkigt som ständigt händer. Särskilt stor nackdel är det så klart för personer som jag eftersom jag börjar misstänka att jag lider av diagnosen/syndromet ”högkänslighet”. Så fort en bilolycka inträffar kollar jag snabbt vart det har hänt och hjärnan går sedan igenom med blixtens hastighet samtliga nära och kära – liksom scrollar var de kan tänkas befinna sig. Jag kanske inte är alls är annorlunda jämfört med andra människor på denna punkten men det är lite jobbigt.


I går, hur som helst, fick jag en mycket skön/rolig/underbar nyhet i mobilen. Johan Gustafsson som 2011 kidnappades och togs till fånga av al-Quida hade ÄNTLIGEN släppts. Al-Quida är väl inte direkt kända för att vara så pålitliga så den historien kunde nog ha slutat precis hur som helst. Därför är det så enormt skönt att Värnamokillen fick sin frihet och komma hem till familjen och sina vänner. Att som mamma och förälder vara med om att sonen finns bortrövad i främmande land och dessutom inte veta om han ens kommer hem med livet i behåll - det övergår mitt förstånd - hur man fixar det. Framförallt förstår jag inte hur Johan själv har haft orken att kämpa på, vilken inre styrka han måste besitta.


Tillbaka till överkänsligheten. Har läst lite om det…och även om inte alla symptom stämmer in på mig ligger jag helt klart i närliggande zon. Kanske man kan kalla det överkänslig istället för högkänslig. Ögonen blir våta av minsta lilla. Filmer, minnen, gamla bilder, tankar på att förlora någon nära…allt!!! Läste i Smålandstidningen i morse om mamman som förlorade sin son för några år sedan. Han tog sitt liv och nu skulle hon hedra minnet genom att cykla massor av mil i Sverige. Tårarna bara trillar….  Att människor tar sina liv händer men varje gång det sker är det en för mycket. I detta fall verkade inte sonen ha haft någon kontakt med sjukvård, inga tecken på depression vilket naturligtvis gör det svårare för nära att upptäcka måendet. När man läser om psykvårdens stora resursbrister gör det extra extra ont. Det finns så många som mår dåligt, på olika sätt, och det är så oerhört tragiskt att människor som ropar på hjälp inte får den.


Nyheter på gott och ont, alltså! Överkänslig…kanske är det en gåva att vara – därmed inte sagt att det är lättare att leva! Just nu har jag ständigt dåligt samvete för att jag jobbar och Stella har sommarlov helt ensam då syskonen är i USA. Jag börjar 06.30 på dagarna (tvingar mig upp när Jonas går upp) så jag ska komma hem i tid och dagarna inte ska bli så långa för henne. Idag har vi ätit lunch ihop på Akroplis - så mysigt. I morgon kväll tar vi med henne till BaroÄt för en grillbuffé. Ska fråga Johanna och Alexander också om de vill hänga på. Träffar inte dem speciellt mycket så det kan ju vara ett sätt när vi ändå ska till deras stad!


I dag sänder jag varma tankar till himlen. Där finns mormor Sigrid och tittar ned på mig och på oss. I dag är det hennes födelsedag. Jag saknar ofta att jag inte fick träffa henne och lära känna henne. Genom min mor träffar jag henne ändå på sätt och vis och jag är tacksam för de minnen, bilder och dikter som finns kvar från henne.


Ha en fin kväll!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr...

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Av Sofia - Söndag 14 april 19:37

Idag hade jag tänkt att göra så mycket, vara duktig och städa bilen och påbörja städning av växthuset. Ville inte vara ute en minut extra i denna hårda vind eller full storm. Blev inget med ovan sysslor men man kan ju vara duktig inomhus. Aska ur bra...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards