Direktlänk till inlägg 5 september 2017

MITT NÄSSJÖ - LAGOM AV ALLT!

Av Sofia - 5 september 2017 20:09

I går fick jag en riktigt riktigt trevlig inbjudan. Från Nässjö kommun. Öppnade det i tron om att det var något massutskick men blev lite glatt förundrad över innehållet. Jag är inbjuden till ”ett framtidsinriktat idémöte kring platsvarumärket Nässjö”. Jag förstod efter att ha läs ytterligare ett par rader att jag faktiskt var lite utvald. ”Vi har noterat att du är aktiv i sociala medier och utifrån ditt perspektiv sprider vetskap i positiv anda om bygden och vad som händer här. Det tycker vi är väldigt trevligt och vill därför bjuda in dig särskilt till idémöte då vi tycker oss ana att du har ett perspektiv vi saknar”.


Känns ju onekligen spännande och jag känner att jag vill gå dit trots att jag verkligen inte känner mig som en idéspruta. För det handlade just om det. Hur vi ska marknadsföra Nässjö och vad är våra styrkor? Det jag gör är att alltid försöka prata (skriva) gott om Nässjö och plocka fram det vi faktiskt har och försöka se det lilla och enkla i livet. (Lite Ernst-varning där kanske….) Alltså att inte gnälla över sådant vi inte har. Trots att jag är uppvuxen på landet, på en prästgård i Norra Sandsjös stortrivs jag i Nässjö. Man kan kanske säga att jag har lärt mig att älska Nässjö. Närheten till naturen finns bara några km bort åt varje håll. Med barn som har aktiviteter finns det i mitt tycke inget bättre ställe att bo på. Bra skola, en stad som har det mesta, inte särskilt långt till något – Nässjö är helt enkelt LAGOM. Sedan gäller det ju att ”se” saker från olika perspektiv. Jag blir så trött på folk som inte tycks vilja ”se” någonting. Slentrianmässiga uttryck som att Nässjö är en ful stad, Nässjö är en tråkig stad…. Det är bara tröttsamt!


Gå ett varv runt Ingsbergssjön – kan någon säga att det inte är vackert? En sjö ett stenkast från city. Hur många städer är förärade med det? Lövhult – ett paradis för de som vill träna och utöva diverse aktiviteter i vackraste natur. Vår väggmålningar – hur fina som helst (får gärna bli fler – som ett signum för vår stad). Området kring Sim- och Sporthallen utvecklas ständigt, snart har vi en häftig skatepark där. Rådhusgatan har förvandlats (och nu bygger de om resten) från lessam genomfartsled till en jättefin gata. Restaurangutbudet är inte dåligt – det är lagom. Vita Amandi är en riktig pärla om man vill unna sig något lyxigt och väldigt gott. Å fiken! Vi har många och jättebra fik i stan. Gallerian Loket lockar fler och fler butiker och jag längtar till att nya delikatessaffären öppnar. Jag lovar!!!! att jag ska göra mycket för att handla hem godsaker till fredagsmyset. Ja, jag känner ju att jag kan hålla på i evigheter. Det gäller ju som sagt att marknadsföra det vi har och kanske vi är lite dåliga på det. Att skriva gott om platsen man bor på och faktiskt argumentera mot dem som hävdar tråkigheter är ett sätt.


Igår på Centermötet hade vi Tommy Friman från Tekniska Serviceförvaltningen som gäst. Han är bl.a ansvarig för tätortsnära skog och dess skötsel och avverkning. Han pratade om Lövhult och alla de aktiviteter som har gjorts och görs där. Det är spännande att höra sin kollega prata om allt som händer. När man jobbar dagligen i förvaltning blir man ju lite fartblind. Stannar man upp och tänker till är det helt fantastiskt hur mycket vi faktiskt gör. Precis som med Nässjö. Reflektera en stund och fundera. Det finns hur mycket som helst att göra i vår stad, om man bara tänker till. Sen är jag ju en person som inte alltid kräver full gas. En promenad ut till Spexhult eller runt Västra vägen förbi stan funkar alldeles utmärkt! Det är LAGOM!


     

Några sköna lunchpromenadbilder från Nässjö

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Onsdag 27 mars 19:24

Medborgarbudget - en värdefull demokratisk process. Ut på tur! Förmiddagen ägnades åt att besöka resultatet av medborgarbudget i våra kransorter. En demokratisk process där folket får rösta och bestämma vad som blir verklighet av pengarna. Så värdefu...

Av Sofia - Tisdag 26 mars 18:58

Igår kväll var det gruppmöte för vårt parti, Centerpartiet. Bra diskussioner och gott fika - tack Tommy, engagerade medlemmar och god stämning. Vad kan man mer önska tänker jag. Det är mycket som händer och det stundar ett EU-val eller EP-val som det...

Av Sofia - Lördag 23 mars 16:38

I går morse fick jag bevittna hur den sista elstolpen fick fot, eller hjul. Luftledningarna är nu borttagna här i vårt område och en traktor for iväg med den. Äntligen blev vi av med vår fula ledning som förstör våra utsiktskort. Det är verkligen ett...

Av Sofia - Fredag 22 mars 19:07

Samarbete och samverkan är ett ord som har genomsyrat arbetet i kommunen sedan jag tillträdde för cirka ett år sedan. Det har verkligen gjort oss alla mycket mer medvetna om fördelarna att samverka både när det gäller det på politiska planet och i ve...

Av Sofia - Onsdag 20 mars 20:43


Skön tystnad smeker mitt öra Endast vinden hörs och läker mina vintersår Snövit matta lurar mitt öga Jag ser vinter men känner vår Kylan biter i min kind och håller isen envist kvar Från klockan sex till sex ser jag sjö och horisont Marstid...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16 17
18 19 20
21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards