Alla inlägg den 19 november 2018

Av Sofia - 19 november 2018 18:17

Måndag kväll. Brasan är tänd. Idag kändes det verkligen som ett måste. Det blir ännu bättre när snöflingorna sakta faller utanför fönstret. Det är så rofyllt och skönt med en eld. Så många gånger jag saknat denna typ av värmekälla under åren jag inte haft tillgång till någon. Tröttnar aldrig att sitta och titta in i elden. Fantastiskt mysigt. Å varmt. Morgonpromenaden till jobbet gjorde mig också varm. Inga grader ute - alltså noll - och jag klädde mig lite för varmt (som vanligt). De första 2-3 km är det lagom, sedan stiger värmen i kroppen. Hade inte på pannlampan en enda gång trots att mörkret var kompakt. Ögonen vänjer sig och jag föredrar att ha den släkt när jag går. Möjligen är det så att jag känner mig lungare när jag vet att jag inte syns. I de mörkaste partierna brukar jag sjunga en strof på Skyboatsong från Outlander. Det skrämmer väl de flesta, både älgar och vildsvin.  


Hela dagen har jag suttit med att lista ut hur vi ska åka till månen, dvs att få till faktureringen i modul tid-och projekt i vårt ekonomisystem. Under de år projektet fortgått känns det som att svårigheterna är att jämföras med rymdforskning. Nu verkar det hur som helst att vi har kommit en mycket bra bit på väg. Så enormt skönt. Att ta projektledarnas tider, det som de har registrerat i ekonomisystemet och simsalabim få ut en faktura som är rätt och riktig. Det är ju bara att trycka på knappen, ha ha ha. Det blir ganska många knapptryckningar i många register "bakom" innan det blir klart men det är ändå bättre än manuell hantering och det mindre risk för fel.


Efter en kort promenad i regnsnö när vi kom hem från jobbet märker man att det är ganska många som inte kan hålla sig. Två veckor kvar till första advent men stjärnor och slingor är uppe på många hus här i Spexhult. Ja, det kliar lite i fingrarna att sätta upp den nyinköpta stjärna vi ska montera i vårt stora fönster. Slingan utanför har vi redan fixat dit men vi har bara provtänt den någon gång. Julklappsfunderingarna har börjat snurra i huvudet. Alltid lika svårt att komma på vad alla som redan har allt, ska ha… Nu har kliet i fingrarna försvunnit - nu är den uppe. Stjärnan!


När elden brunnit ut är det dags för ett nytt avsnitt av Outlander. Det passar bra – här i Lallybroch.


 

Stor och vacker

 


När jag spelade den för en månad sedan - då var det ingen snö direkt. Denna brukar jag nynna på morgonen när jag går genom skogen.

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards