Direktlänk till inlägg 24 juli 2010

Berusande vyer

Av Sofia - 24 juli 2010 11:45

Naturen och omgivningarna runt Skrea med omnejd gör mig alldeles yr. Det är verkligen inte bara gott rosévin som har berusande effekt…. Men det säljs nog en o annan butelj på ”ölaffären” som Stella uttryckte det.


Läste häromdan ett reportage om Norge. ”Gud måste ha varit på ovanligt gott skaparhumör när han satte igång med att mejsla ut fjordarna ur den norska fjällvärlden” med tanke på områden som t.ex Geiranger.  Alla som varit där vet hur hisnande vacker det är. Vår skapare hade en hyfsat bra dag när han iordningställde Grimsholmen, några km härifrån.  Denna udde med sina vyer ner mot havet – det går inte beskriva - måste upplevas. Känns som älvorna lätt kunde dansa fram mitt för mina fötter.  Såg dock inga idag heller, bara kossor som betar (likna INTE älvor).


Växtriket är lika fantastiskt. Mängder av arter även om jag bara kan en bråkdel av växterna. Björnbärsbuskarna är fulla med bär.  Inte mogna ännu…och när jag tänker på att vi nästa vecka ska åka härifrån känns längtan tillbaka som en tung, blöt filt inombords.  Här är lätt att leva och man har en egendomlig känsla av frihet. Kanske är det havet som gör det, kanske är det ledigheten eller kanske en kombination av båda.  


Ngt som slår mig är hur havet kan skifta i så oändligt många nyanser av blått. Vilar man ögonen på vattnet under dryga milen hinner det ju hända en hel del med tanke på morgonljus, himlen som speglar sig i det stora blå. Alla de som bor här året om – för det finns ju mängder med hus här på Falken”berget”. Undra om de blir mätta på vad de ser eller njuter de som jag – höglandsbo/inlandsbo/skogsbo??

Idag verkar det inte som det blir ngt strandväder.  Tindra o Stella är i lekparken. Resten av barnen har jag i skrivande stund ingen koll på… Det går liksom inte ha det hela tiden…


Ha en fin dag!!!

 
 
Ingen bild

Pelle

24 juli 2010 12:33

Vackert är det!Om gud är inblandad kan man ha delade åsikter om.:)
Ha det bäst!

 
Ingen bild

Andreas

24 juli 2010 14:04

Det är havet. Det funkar även när man arbetar. Sedan finns det platser som är EXTRA fina havsplatser. Där ni är verkar vara en sådan. Österlens sandstränder är en annan. Kanske Bali? Vad vet jag? Men jag njuter året om av att bo vid lilla Öresund. Tyvärr saknar man som skogstroll den mäktiga (enligt andra dystra) barrskogen. Men havet ger ett lättare sinne :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr...

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards