Direktlänk till inlägg 13 oktober 2023

#fuckanorexianervosa

Av Sofia - 13 oktober 2023 19:09

Idag är det fredagen den trettonde. Det klingar otur men för mig är denna fredag verkligen en riktig lyckodag. En ny dag som är den första dagen på resten av livet. Det känns lite så. Jag fick hämta hem Stella. Sedan 26 augusti, dagen efter hennes 19-årsdag har hon legat i Eksjö på psykiatriska avdelning avd B. Det har varit en glädjens dag men ett litet styng av vemod, att ta adjö av alla fina männsikor - personal - som tagit hand om henne under denna tid.


Jag läste för ett tag sedan vad Annie Lööf skrev om sina upplevelser med sin svåra förlossning. Det är ett trauma i sig att vara rädd att förlora sitt barn. Jag kan bara hålla med. Det är ett trauma att veta och förstå att det var nära, riktigt nära. När en person som har fyllt 18 år insjuknar i den fruktansvärda sjukdomen anorexi är det extremt svårt att få rätt hjälp. Personen som är drabbad är en egen juridisk person och jag som förälder är satt åt sidan. Personen måste själv vilja och förstå vilket, när det gäller denna problematik inte alls går hand i hand. 


Ett besök på vårdcentralen slutade i fullständigt katastrof. Ett återbesök resulterade i en akut remiss till akuten och den lördagen, den 26 augusti behöll de henne. Jag är dem för evigt tacksam för detta. Jag har nog gråtit lika mycket denna sommar som i hela mitt liv. Maktlösheten har varit enorm.


Idag skrev Stella på sitt Instragram - Äntligen utskriven. Oerhört tacksam för allt stöd och tack till vården som räddade mitt liv. Kampen är inte över men långt ifrån förlorad. #fuckanorexianervosa. Å där har vi lösningen. Hon vill bli frisk. Hon inser att hon är sjuk.


Jag har varit med henne i Eksjö under dessa veckor, så mycket jag har fått och det har gått. Jag har pausat livet. Fått perspektiv på vad som är viktigt i livet. Vi har virkat och pratat i timmar, ute i solen, på caféer, i sjukhusentrén, på gågatan. Jag har gynnat det lokala näringslivet i Eksjö, särskilt Mormorsrutan som säljer garn och virktillbehör. Vi har lärt känna Eksjö tillsammans med rullstol och jag har fått upp ögonen för hur viktigt det är med tillgänglighetsanpassade gator.


Det har varit helvetet på jorden men samtidigt så många underbart fina stunder tillsammans med min dotter. Att se henne börja växa och gro, igen. Precis som Darina låt, starkare. Den känslan går inte att beskriva.


I kväll firar vi. Med pizza och tillbehör från Ambris från Eksjö. Jag är så tacksam. För varje sekund på denna jord. 



  



 
 
Ingen bild

Susanne

13 oktober 2023 19:20

Har förstått att din fina dotter inte mått så bra men med dig som förälder är jag övertygad om att hon är på rätt väg nu!!!
Många kramar till både dig o Stella…hon har heeeela livet framför sig o jag ska verkligen hålla alla tummar för henne❤️

Sofia

14 oktober 2023 08:19

Varmt tack för din fina ord! Nu finns det en skymt av ljus i mörkret! Tacksam för livet!!
Kram

 
Lena

Lena

13 oktober 2023 20:38

Gokväll *hjärta*
Ett modershjärta som gått i tusen bitar… mina tårar i en strid ström när jag läste… jag har anat… hon är så vacker *hjärta* ens mammas hjärta… syskon… oro…
Tack livet att hon är på rätt väg igen *hjärta* & att mammahjärtat får vila *hjärta*
Varm omfamnande kram Carpe Diem *hjärta*

http://frallorna.bloggplatsen.se

Sofia

14 oktober 2023 08:18

Tack hjärta
Tack för fina ord! Tacksam för livet, mer än någonsin!
Kram hjärta

 
Maria

Maria

15 oktober 2023 23:15

Hoppas på en fantastisk framtid för er!

http://www.storlurs.bloggagratis.se

Sofia

16 oktober 2023 10:43

Varmt tack!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Lördag 27 april 15:44

Veckan som gick var minst sagt mastig. Men även kul och känns det mastigt och kul och inte bara mastigt funkar det. Jag funkar! Torsdagskvällen innebar kommunfullmäktige och det var en hel del större ärende. Årsbokslut, jobbstrategi och gymnasiesamve...

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr...

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards