Direktlänk till inlägg 21 november 2023

En dag i verksamheten

Av Sofia - 21 november 2023 20:51

En dag i verksamheten eller verkligheten. Båda orden stämmer. När man sitter och bestämmer på dagarna, fattar viktiga beslut i kommunstyrelsen och i kommunfullmäktige, är det otroligt nyttigt att få och få få spendera tid ute i verkligheten. Verksamhetsbesök i kalendern idag tillsammans med kollegorna Sara och Kent från samverkan Nässjö och det var barn- och utbildningsförvaltningen som gällde.

Besök på den fina förskolan i Åker och rektor Camilla Pettersson berättade lustfyllt och engagerat om organisationen och vad som händer. Fick träffa strumpfamiljen, se vatten- och islek, äta lunch från barnbuffen. Träffade även ateljépedagogen Linda, min gamla gymnasiekompis, som inspirerar barnen i deras lek och verk med fokus på hållbarhet och återbruk. T ex strumpfamiljen - tänk alla strumpor som av nån anledning blir över!! Vi kikade även på uteförskolan Stock och Sten där barnen till största delen av dagen är just ute.

Vidare till Handskerydsskolan där all verksamhet sker lite utspridd - funktionella moduler, lägenheter i Linden samt delar av den gamla skolan. De största delarna av skolan ska rivas och en ny ska stå klar om några år. Vi besökte förskoleklass, en tvåa och en femma. Vi fick benämningen kungar när Sara skulle förklara vilka vi var, ha ha. I femte klass fick vi en historielektion om 1700-talet och jag bara kände. Wow! Vi i femman, here we come! Så duktiga. Ett utebesök på fritids hann vi oxå med. Lösningsfokuserad personal som brinner för att göra utmaningar till möjligheter, så gott att se. Minimal skolgård och knappa resurser men dock glada barn och personal. Önskar man hade den där skattkistan, full.

En gofika fick avsluta besöket. Saffranspannacotta med pepparkaksgrädde som en av rektorernas make hade gjort. Mums! Vilken härlig dag! Full av intryck och reflektioner.

Avslutningsvis- stort GRATTIS Per Persson på din STORA dag! Vi i kretsen Centerpartiet Nässjö firade honom igår på vårt gruppmöte.

Godnatt!!

Kent, jag, Sara, Camilla rektor, Anna förskolechef och Leif förvaltningschef BU

Här bor strumpfamiljen

Uteförskolan Stock och Sten

Saffranspannacotta med pepparkaksgrädde. Gott!!!

Grattis Per på din dag! Per i svart tröja.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Lördag 27 april 15:44

Veckan som gick var minst sagt mastig. Men även kul och känns det mastigt och kul och inte bara mastigt funkar det. Jag funkar! Torsdagskvällen innebar kommunfullmäktige och det var en hel del större ärende. Årsbokslut, jobbstrategi och gymnasiesamve...

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr...

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards